a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

فیلتر شدگانی که باید مالیات بدهند!

(سینماآفیس)  – روزگار عجیبی‌ست، دولت اینستاگرام را فیلتر می‌کند به این معنا که قانونی نیست و آن را به رسمیت نمی‌شناسد، از طرفی. قصد دارد از افرادی که بالای ۵۰۰هزار نفر آن‌ها را دنبال می‌کنند، باید مالیات اخذ کنند. از سویی دیگر همه مسئولین ریز و درشت کشور در اینستاگرام و توئیتر صفحه داشته و در آن فعالیت مستمر دارند. 

 

 

 

توسعۀ سیاسی و به دنبال آن دموکراسی از جمله مفاهیمی‌اند که با وجود داشتن زمینۀ سیاسی، پیوند و ارتباط جدی با دانش حقوق دارند. بنابراین، می‌توان گفت پایه و اساس دموکراسی، همان پایه و اساس حکومت قانون با رویکرد ماهوی و تضمین حقوق شهروندی به‌وسیلۀ ابزارهای قانونی است. نگاهی به تاریخ تکوین حکومت‌های دموکراتیک نشان می‌دهد که قانون‌مند شدن أخذ‌‌ مالیات و محل مصرف آن از طریق رضایت عمومی، عامل اصلی در گذار به دموکراسی بوده است. توجه دولت‌های دموکراتیک به مالیات صرفاً ایجادکنندۀ حق نظارت و به پاسخ طلبیدن نظام سیاسی نیست، بلکه فراتر از آن نشانی از وجود ترتیبات قانونی است که چنین روندی را موجب می‌شود. دموکراسی‌ها علاوه بر نیاز مالی به مالیات برای گذران امور جاری حکمرانی، به سبب تعهدات رفاهی که بر عهده می‌گیرند، نیاز بسیاری به مالیات دارند. سؤال اصلی این پژوهش این است که آیا مالیات را می‌توان ابزاری برای تحقق دموکراسی و توسعۀ سیاسی محسوب کرد؟ بررسی‌ها و نتایج این پژوهش نشان داد که صرف اخذ مالیات و اتکای کامل بر درآمدهای مالیاتی، نه‌تنها نشانۀ توسعۀ سیاسی و دموکراتیک‌ بودن یا گذار به دموکراسی نیست، بلکه کیفیت دریافت مالیات و شیوۀ مصرف آن می‌تواند در بهبود شاخص‌های دموکراتیک مؤثر واقع شود. 

 

مالیات بر درآمد سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها

رشته مالیات افراد مشهور یا به اصطلاح سلبریتی‌ها سر دراز دارد. نخستین بار در اسفند ۱۳۹۹ اعلام کردند افرادی که در فضای مجازی فعالیت دارند و بالای ۵۰۰هزار نفر آن‌ها را دنبال می‌کنند باید مالیات بپردازند. در واقع با جزییات بیشتر باید گفت نمایندگان مجلس بندی را در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب کردند که بر اساس آن، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. همچنین طبق بند ذ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص مالیات فعالیت‌های اینستاگرامی آمده است که درآمدهای کاربران دارای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف ۲ ماه از لازم‌الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. بیش از دو سال از آن ماجرا گذشته و هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست که آیا این ماجرا عملیاتی شده یا خیر!

دو سال از آن ماجرا گذشت و در اواسط تیر سخنگوی سازمان امور مالیاتی مجدد اعلام کرد که اینفلوئنسرها(فعالان فضای مجازی) که کسب و کارهای درآمدزا و بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در فضای مجازی دارند، باید مالیات بپردازند.

 این در شرایطی است که دولت فضای مجازی را قبول ندارد و برای اینکه از اساس با آن مشکل دارد آن را فیلتر کرده است و در چنین شرایطی که خودش این فضا را به رسمیت نمی‌شناسد و فضای کسب و کار آسان را برای اینفلوئنسرها فراهم نمی‌کند می‌خواهد مالیات بگیرد آن هم در شرایطی که برخوردهای تند و قاطع در فضای مجازی باعث بسته شدن صفحات بسیاری شده است.

 

درآمدهای میلیاردی اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها یا بلاگرهای ایرانی برای تبلیغات یا هر استوری حدوداً بین ۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و درآمدهای میلیاردی دارند. در همین راستا سازمان امور مالیاتی با تأکید بر مالیات ستانی عادلانه وضعیت این اینفلوئنسرها را پیگیری می‌کند. بر این اساس، شناسایی این افراد در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت، تا بر اساس درآمدی که این افراد از محل تبلیغات دریافت می‌کنند محاسبه شود.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از نیم‌میلیون دنبال‌کننده دارند از این تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد ۲.۳ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۰ داشتند و تنها ۱۷ میلیارد تومان یعنی میانگین ۱۳۰ میلیون تومان برای شاخ‌های مجازی مالیات تشخیص‌داده شده است که ۲۳ نفر از آنها پذیرفته‌اند که این مالیات را بر اساس توافق ماده ۲۳۸ پرداخت کنند و مابقی شانه خالی کرده‌اند.

شناسایی ۶۲۸ بلاگر و اینفلوئنسر

مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی هم اعلام کرد: «براساس یکی از احکام بودجه‌ای سازمان مالیاتی مکلف شد از یکسری از افرادی که به عنوان اینفلوئنسر با دنبال کننده بالای ۵۰۰ هزار مالیات دریافت کند. اداره مالیات مودیان متوسط در تهران مامور شناسایی اینفلوئنسرهای مشمول مالیات‌دهی شد و این اداره وضعیت اظهارنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این اینفلوئنسرها با دنبال کننده بالای ۵۰۰ هزار را مورد بررسی قرار داد. در نهایت ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده شناسایی شدند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شدند.»

سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به شناسایی ۱۲۳ اینفلوئنسر با درآمد قابل توجه، ادامه داد: «مجموع تراکنش‌های واریزی برای این ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده‌ است. معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آنها نیست و توانستیم از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد را شناسایی کنیم.»

وی بیان کرد: «۶۲۸ بلاگر و اینفلوئنسر مورد شناسایی قرار گرفتند، اما هنوز اظهارنامه‌ای ندارند و برای آنها باید اظهارنامه برآوردی تولید شود و تا امروز برای حدود ۳۰۰ نفر از این افراد اظهارنامه برآوردی تولید شده که اطلاع رسانی‌های لازم انجام خواهد شد تا مالیات به حق این افراد شناسایی شود.»

نیاز است تا فعالیت اینفلوئنسرها وارد سازوکار درست شود؛ چراکه بازارهای فروش و عرضه محصولات در شبکه‌های مختلف مجازی داخلی فراهم شده است؛ اما داغ‌شدن فضاهایی از جمله اینستاگرام و تلگرام، این فرصت را از سایر شبکه‌های داخلی گرفته است، شبکه‌های خارجی با اینکه فیلترینگ بر روی آن انجام شده است؛ اما اینفلوئنسرها همچنان فعالیت خود را انجام می‌دهند و به دنبال سودهای هنگفت هستند.

پرسش اینجاست که طرح مالیات بر خانه‌های خالی چقدر موفق بوده و در اساس مالیات معمولی که تاکنون بر درآمد اعمال شده چه میزان در راستای رفاه عمومی و به نفع آحاد ملت به خدمت گرفته شده که اکنون دولت قصد دارد از افراد فیلتر شده هم مالیات اخذ کند!!!

در نهایت باید دید این سیاست یک بام و دوهوا به کجا و تا کی به طول می انجامد.

 

*محمد دانشور سردبیر پایگاه تحلیلی-خبری سینماآفیس

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/05/12 12:28
شماره خبر : 92271
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=92271
بدون نظر

پیام بگذارید