a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
پاییز بعد ازتو

از رونمایی آلبوم تا دو شب اجرا در وحدت با خاطره سازها

(سینماآفیس)- «سجادعزیزی آرام» تهیه کننده و ترانه سرای آلبوم «پاییز بعد ازتو» بعد از رونمایی این اثر موسیقایی در مهرماه در فرهنگسرای ارسباران، وعده یک  اجرای کنسرت در ۲۵ مهرماه ماه توسط ۴خواننده نوستالژی پاپ  کشور را  در تالار وحدت را داد که بعد از برگزاری یک نشست خبری این وعده عملی شد و اجرا هم تمدیدشد.

«سجادی آرام»ترانه سرا، باهمکاری «کانون ادبی زمستان»، اقدام به تهیه و تولید آلبوم «پاییز بعد از تو» باآهنگسازی و تنظیم «محمدرضا چراغعلی» به همراهی صدای« حمید غلامعلی» خواننده پیشکسوت عرصه پاپ کرد و پای این اتفاق فرهنگی، پایمردی و ایستادگی کرد و با وجود برخی اتفاقات و به تأخیر افتادن رونمایی این آلبوم، که البته وابسته به زمان نیست و همیشه برای شنونده تازگی دارد، درنهایت در ۱۴ ام مهرماه در فرهنگسرای ارسباران در قالب جشن امضاء و رونمایی، باحضور کلیه عوامل تهیه و تولید این اثر به همراه سخنرانی ، معرفی و خواندن بخش هایی از آلبوم برگزار شد.

این آلبوم شامل ۹ قطعه با کلام با عناوین «به همین سادگی»، «رویای دور»، «گیجگاه»، «می‌ترسم»، «تقاص»، «بدون هم»، «پیله خواب»، «پاییز بعد از تو» و «آنچه گذشت» بوده  وآخرین قطعه آن اثری بی کلام است.

درتنظیم این آلبوم توسط «چراغعلی» از سازهای نوستالژی استفاده شده تا بار دیگر با شنیدن این آلبوم، در کوچه پس کوچه‌های خیابان لاله زار تهران قدم بزنیم ولذت ببریم. نوازندگانی که در این آلبوم همکاری داشته‌اند عبارتند از: «محمد زرنوش»، «حسن اکبریان»، «محمدرضا گلشنی»، «محسن مهاجر» و «محمدرضا چراغعلی»؛ ترانه‌های این مجموعه را «سجاد عزیزی‌آرام» سروده و کانون ادبی «زمستان» این آلبوم را تهیه کرده است.

در این آلبوم دو موسیقی فیلم با نام های «گیجگاه» و«تقاص» با صدای «حمید غلامعلی»وجود دارد که باعث جذابترشدن اثرشده است چون موسیقی فیلم ، روایتی بین موسیقی ، صدا و ترانه دارد و در ترانه، گمشده به معنای کلیت آن، روایت و قصه است. در پایان این مراسم «حمید غلامعلی»، آهنگ غریبانه را تقدیم «آتیلا پسیانی» کرد و درگذشت این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت .

در این مراسم بعد از صحبت های تهیه کننده این اثر، «عادل تبریزی» کارگردان فیلم گیجگاه که صدای« غلامعلی » درفیلمش شنیده می شود از انتخاب این صدا برای فیلمش ابراز خرسندی کرد؛ در ادامه به ترتیب« عبدالجبار کاکایی »شاعر و ترانه‌سرا، «ستار اورکی» آهنگساز، «سید عباس سجادی» مدیر فرهنگسرای نیاوران ،«محمدرضا چراغعلی» آهنگساز آلبوم، «سید محمد حسین متولیان»شاعر و ترانه‌سرا و «مهدی مقدم»، خواننده پاپ نیز به روی صحنه رفتند و به بیان نقطه نظراتشان در مورد مشکلات حال حاضر موسیقی پاپ در ایران  ،عدم حمایت از خوانندگان پیشکسوت توانا در این عرصه ، روند پیچیده تهیه این آلبوم وقدردانی از حامیان این آلبوم پرداختند.

«سجادی آرام » باتشکر از حضور مهمانان و علاقه مندان وعده داد ۲۵ مهرماه شاهد برگزاری کنسرت با حضور «قاسم افشار»، «حمید غلامعلی»، «چنگیز حبیبیان» و«مهدی مقدم» از خوانندگان خوش صدای پاپ  ایران در تالار وحدت خواهیم بود و در انتها «حمید غلامعلی»، آهنگ  فیلم «غریبانه» را خواند و آن را تقدیم به «آتیلا پسیانی» کرد و درگذشت این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون را تسلیت گفت .

http://www.sobhemellatnews.ir/fa/News/114176/ لینک خبر کامل رونمایی از آلبوم

بعد از رونمایی از آلبوم در ارسباران ، صبح روز ۲۲ مهرماه ، نشست خبری کنسرت گروه موسیقی «خاطره‌سازها» با حضور خوانندگان «حمید غلامعلی»، «قاسم افشار»، «چنگیز حبیبیان»، «مهدی مقدم » و عوامل برگزار کننده در سالن کنفرانس تالار وحدت برگزار شدکه درابتدا تهیه‌کننده آلبوم «پاییز بعد ازتو» و مدیر شرکت موسیقی زمستان، به ارائه نکاتی درباره نحوه شکل‌گیری گروه «خاطره‌سازها»، اهداف و دلایل تشکیل  این گروه ، نحوه برگزاری کنسرت در تهران و شهرستان ها، نحوه اضافه کردن خواننده های جریان ساز دیگر به این گروه، لزوم توجه به موسیقی اصیل وفاخر واشعار ارزشمند،به روز شدن موسیقی به دور از  دم دستی شدن و به شکل کالا درآمدن این هنر،تزریق روح و اندیشه به آثار موسیقایی و…  پرداخت.

در ادامه «قاسم افشار» اشاره کرد خیلی از تیتراژها توافقی است و یک عده  خواننده مشخص ، برای تیتراژها می‌خوانند واظهار کرد تولید یک اثر برای من خواننده خیلی راحت است اما انتشارش برایم خیلی پرهزینه است و باید ۴۰۰ میلیون تومان پول انتشار بدهم و این امر  باعث می‌شود که  فاصله بگیرم؛ در فضای مجازی صفحاتی است که برای انتشاربه دلار پول می‌گیرند که  اگر قرار باشد این هزینه ها را بپردازم اصلا خوانندگی نمی‌کنم.

«حمید غلامعلی» نیز بیان کرد: ما حرکتی را آغاز کردیم که به آن ایمان داریم و از حمایت و پشتیبانی «عزیزی آرام » برای اجرای کنسرت با وجود عدم اطمینان از برگشت مالی قدردانی کرد.

«چنگیز حبیبیان »دیگر خواننده حاضر در این نشست گفت: افتخار می‌کنم که در جمع «خاطره سازها» هستم  وی  به این نکته اشاره کردکه اجرای کنسرت شرایطی را ایجاد می‌کند که خیلی از بزرگان موسیقی به عنوان تهیه‌کننده، ناشر و کسانی که در زمینه موسیقی مدعی هستند پای کار بیایند و در ادامه اظهار کرد :ما از کسانی که سن بالایی دارند و شنونده ما در آن دوران بودند، انتظار حمایت داریم.

«محمدرضا چراغعلی» آهنگساز نیز شکل‌گیری گروه «خاطره‌سازها» را اتفاق مهمی دانست و افزود: اصحاب رسانه برای تبلیغ موسیقی نقش خیلی موثری دارند، وی به اهمیت نقش، حمایت دولتی و خصوصی اشاره کرد و بیان کرد که  ما آمدیم تا سبک خواننده‌هایی همچون «ناصر چشم آذر» و« بابک بیات »ادامه پیدا کنندکه این امر نیاز به حمایت‌های بخش فرهنگی حاکمیتی داشت که حمایتی صورت نگرفت  و در حال حاضر، بخش خصوصی و اصحاب رسانه  وظیفه دارند که از کلام خوب حمایت کنند.

و سرانجام طبق وعده داده شده، در شامگاه ۲۵مهر، ستاره های نوستالژی  دهه ۷۰ موسیقی پاپ ایران به رهبری «علی فرهنگی » و آهنگسازی «محمد رضا چراغعلی» بعد از ۱۲ سال وقفه در تالار وحدت خاطره سازی کردند.

کنسرت« خاطره سازها » در دو بخش طراحی شده بود به که در هربخش هر خواننده به صورت مجزا دو قطعه را اجرا می کرد و لابه لای اجراها خوانندگان به معرفی هرقطعه می پرداختند.

در بخش اول، ابتدا« قاسم افشار» پس از تشویق های فراوان حضار، قطعه «جوونی» به آهنگسازی و ترانه سرایی« اکبر آزاد» را اجرا کرد؛ وی  پس از قدرانی ازحمایت وتشویف های مخاطبان  قطعه «زنجیری» به آهنگسازی« محمدرضا چراغعلی»و با ترانه‌ای از «داریوش شهریاری» را خواند.

چند دقیقه بعد «چنگیز حبیبیان » با همراهی موسیقی آذری به روی صحنه آمد و پس از خواندن یک شعر و ابراز خوشحالی از به روی صحنه آمدن بعد ۱۲ ازسال، قطعه «خاطره» را با شعری از «سهیل محمودی» و «آهنگسازی «محمدرضا چراغعلی» اجرا کرد.

سپس این خواننده قطعه‌ «خبرین وار» را معرفی کرد که این اثر توسط« عاشیق زولفیه» اهل آذربایجان ساخته شده و« مجید رضازاده »به تازگی به تنظیم مجدد آن پرداخته است و برای اولین بار دراین کنسرت اجرا شد.

پس ازآن «حمید غلامعلی» با تشویق فراوان تماشاچیان به روی صحنه آمد و قطعه «ای وسعت سبز» به آهنگسازی «شادمهر عقیلی »و شعری از «سهیل محمودی » توسط «غلامعلی » خوانده شد.

برای ترک بعد قطعه «تقاص» که یکی از قطعات آلبوم «پاییز بعد از تو»است و «محمدرضا چراغعلی »به آهنگسازی این اثر پرداخته است با شعری عاشقانه از «سجاد عزیزی آرام» به زیبایی اجرا شد.

درپایان بخش اول این کنسرت، «مهدی مقدم» با شور و هیجان مردم به روی صحنه آمد وقطعه «سونامی» را با آهنگسازی «پیام شمس» وترانه ای از «سهیلا اسدی »خواند.

وی بعداز اجرای این قطعه از اینکه در جمع استادان و پیشکسوتان موسیقی پاپ، حضور دارد ابراز خرسندی کرد و سپس قطعه «قصه» را با آهنگسازی «سعید سام» و با ترانه‌ای از «علی استیری» اجرا کر دو پس از اجرای این قطعه از تهیه کننده کنسرت بابت تحمل زحمات ومشقات قدردانی کرد و از ایشان برای حضور روی صحنه دعوت کرد.

«عزیزی آرام » بعد از حضور روی صحنه و ضمن قدردانی از مخاطبان، از نوازنده های این کنسرت  که حدود ۲ ماه  و با تمام وجود زحمت کشیدند تا این شب خاطره‌انگیز را بسازند تشکر کرد و اشاره کرد تمام اجراهای امشب زنده هستند و پلی بک و سکوئنسی  وجود ندارد و تمام سازها بدون استفاده از تکنیک‌هایی مرسوم امروزی، نواخته می شوند.

و نوازندگان را بدین ترتیب  معرفی کرد؛ حسین بابایی (ویولن)، فرهاد نوازنده بین المللی ساز (باغلاما)، میثم طاهری نوازنده (گیتار نایلون)، مقداد طاهری (فلوت)، علی آرتا (گیتارالکتریک)، امیرسالار کرامتی (درام)، پویا یزدانی (پرکاشن) ومیثم میرزایی (گیتارباس).

این تهیه‌کننده در ادامه  افزود: بعضی از قطعات انتخاب شده برای  این کنسرت، قدیمی بودند و به راحتی در دسترس نبودند و نیاز به بازسازی و تنظیم مجدد داشتند که کار دشواری بود ولی «علی فرهنگی» رهبر ارکستر و نوازنده کیبورد موفق به انجام این کارشد.

در بخش دوم این کنسرت، « قاسم افشار» پس از حضور روی صحنه از حضار خواهش کرد به دلیل از دست دادن داریوش مهرجویی و همسر گرامیش و به  احترام این عزیزان، یک دقیقه سکوت کنیم.

«افشار» در ادامه، قطعه «آفرینش» را با ترانه‌ای از «بابک صحرایی »و آهنگسازی «نیکان »اجرا کرد و برای ترک بعد، قطعه خاطره‌انگیز «زندگی ای زندگی» را با شعر و آهنگسازی «جهانبخش پازوکی»که توسط خوانندگان مختلف  بارها بازخوانی شده است را خواند.

«چنگیز حبیبیان» برای بار دوم روی صحنه رفت و بخشی از شعر «عزیزی آرام» را با این مطلع؛ «شکست داد مرا با قشون تنهایی/ کسی که زهر جدایی چکانده در جامم» و… دکلمه کرد و بلافاصله قطعه «تب عشق »را با ترانه‌ای از« شهره قاید» و آهنگسازی «مجید رضازاده» اجرا کرد و این آهنگ را به همسرش تقدیم کرد و برای ترک بعد قطعه آذری «حیدربابا» را با همراهی مخاطبان به خوبی به اجرا گذاشت.

« حمید غلامعلی» بار دیگر به روی صحنه آمد و آهنگ فیلم سینمایی «غریبانه» به کارگردانی« احمد امینی» درسال ۱۳۷۶ با شعری از ر«ضا اشعاری» و آهنگسازی« فریبرز لاچینی» با صدای وی شنیده شدو این قطعه را به روح بزرگ «داریوش مهرجویی» این عزیز تازه  از دست رفته  درعرصه سینما تقدیم کرد.

«غلامعلی» برای ترک بعدی، قطعه خاطره‌انگیز «زیر گنبد کبود» موسیقی  تیتراژ برنامه« آقای حکایتی» به آهنگسازی هنرمندانه «بهرلم دهقانیار» که در دهه۶۰ به عنوان اولین ترانه وی از تلویزیون پخش شد را بعد از گذشت ۳۶ سال با همراهی حاضران بازخوانی کرد.

«مهدی مقدم »:برای دور دوم ، قطعات «نیستی» با ترانه‌ای از «علی استیری» و با آهنگسازی و تنظیم «سعید سام» و «خیلی بد شد» را با ترانه‌ای از «سهیلا اسدی» و آهنگسازی و تنظیم «پیام شمس» اجرا کرد.

اجرای پایانی کنسرت «خاطره‌سازها»، به قطعه «تنها صداست که می‌ماند» اختصاص یافت، که کمی قبل تر ، به صورت موزیک ویدئو و تک‌آهنگ با ترانه‌ای از «داود رحمت‌الهی»، آهنگسازی و تنظیم «محمدرضا چراغعلی»، نوازندگی پیانو« علی فرهنگی» منتشر شده بود.این قطعه با صدای «افشار»، «حبیبیان»، «غلامعلی» ،«مقدم »و نوازندگی پیانو توسط «محمدرضا چراغعلی »به زیبایی هرچه تمام‌تر در وحدت طنین انداز شد.

در پایان این برنامه، هر ۴ خواننده‌ خاطره‌ساز ، ضمن قدردانی مجدد از حضور مخاطبان و حمایت از آنان، اظهار امیداواری کردند که بار دیگر شاهد برگزاری کنسرت های دیگر با حضور خوانندگان پیشکسوت موسیقی پاپ باشند.

این کنسرت مهمانان ویژه ای را با خود همراه کرده بود که از جمله آنها می توان  به : «رضا رویگری» (بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون)، «محمدرضا عیوضی» و« شهاب بخارایی» (خواننده)، «فریبا وکیلی» و «رضا اشعاری» (ترانه سرا)، «سعید سام»(خواننده و ترانه‌سرا ) و «محمد اطیابی» (رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی هنرمندان موسیقی) اشاره کرد.

این کنسرت به دلیل استقبال مخاطبان برای ۲۶مهر ماه تمدید شد و قرار بود  این اجرا ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت مجددا به روی صحنه برود، اما براساس اطلاعیه‌ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با توجه به عزای عمومی و ابراز همدردی با مردم غزه، همه اجراهای صحنه‌ای و کنسرت‌های موسیقی آن تاریخ  لغو شد و به زمان دیگری موکول شد.

و در نهایت تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲، تالار وحدت برای اجرای مجدد ستاره های نوستالژی پاپ «خاطره‌سازها» مهیا شد.

 این کنسرت نیز، به تهیه کنندگی «سجاد عزیزی آرام » و«آهنگسازی محمدرضا چراغعلی» به منظور ادای احترام به پیشروان موسیقی پاپ ،آشنایی جوانان با این خوانندگان و درعین حال زنده شدن خاطرات نسل گذشته و قدردانی از پیشکسوتان این عرصه مجددا با همان قطعات اولین کنسرتشان مهمان ترکیب نوازندگان برگزار شد.«قاسم افشار»، «چنگیزحببیان»،«حمید غلامعلی» و«مهدی مقدم» خوانندگان به یاد ماندنی  این کنسرت بودند که سالها مردم با آلبوم ها و صدایشان زندگی کردند وبرایشان خاطرات خوبی به جا گذاشته بودند ولی به مدت  ۱۲سال، ازاین صداها خبری نبود وکم کم این صداها داشتندبه باد فراموشی سپرده می شدند که با اجرای این دو کنسرت دوباره به این عرصه برگشتند و خاطراتشان برای مردم زنده شد و از استقبال خوبی برخوردارشدند.

انتهای پیام/.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/08/18 11:02
شماره خبر : 93839

ارشد روانشناسی بالینی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه ،دستیارکارگردان و برنامه ریز فیلم وتأتر،روابط عمومی، همخوان ،خبرنگار

لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=93839
بدون نظر

پیام بگذارید