a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

ارکستر سمفونیک تهران در وحدت گلباران شد

(سینماآفیس)- تالار وحدت دو شب پیاپی در آبان ماه میزبان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری «منوچهر صهبائی » با اجرای رپرتوار متنوعی ازآهنگسازان برجسته جهان بود.

ارکستر سمفونیک تهران بعد از ۶ اجرای پرشور و پر مخاطب در مهرماه، اولین اجرای خود را ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲ به رهبری « منوچهر صهبائی» با همان گروه نوازندگان حاضر در مهرماه به روی صحنه برد.

در ابتدای این برنامه پس از حضور نوازندگان و تشویق مخاطبان «صهبائی »به روی صحنه آمد وضمن خوش آمدگویی به حضار و مهمانان به معرفی برنامه پرداخت و اشاره کرد که ارکستر در دو بخش اجرا خواهند شد :

در بخش اول یکی از اپراهای «جواکینو روسینی» آهنگساز ایتالیایی با نام «آرایشگر شهر سویل» سپس از «فرانتس شوبرت» آهنگساز اتریشی ،سمفونی «شماره ۵» در گام (سی بمل ماژور) ودر ۴موومان«الگرو»، «آندانته»، «منوتو، الگرو مولتو» و«الگرو ویواچه» اجراخواهند شد که بعد ازآن استراحت کوتاهی خواهیم داشت؛

«صهبائی» در ادامه بیان کرد که برای بخش دوم اجرا سعی شده قطعات بیشتر شنیده شده و خاطره انگیزی انتخاب شوند که به ترتیب : یکی از آثار «حسین ناصحی» آهنگساز ایرانی با نام «رقص در بارگاه شاه سمنگان» که در اجرای مهرماه هم اجرا شده بود ، «والتس از سوئیت جاز شماره ۲» اثر «دیمیتری شوستاکوویچ» آهنگساز روسی ، دو قطعه از «یوهان اشتراوس» آهنگساز اتریشی با نام های «پولکا پیتری کاتو» و «مارش رادتسکی» و در آخر «رقص‌های مجار شماره ۱، ۴ و۵» از «یوهانس برامس»آهنگساز آلمانی پیش روی تماشاچیان قرار خواهند گرفت.

این کنسرت نیز بدون حضور اکثر نوازندگان اخراجی ارکستر وبا همان ترکیب نوازندگان  ۶ اجرای اخیر در مهرماه برگزارشد که این نوازندگان عبارتند از:

 در بخش زهی، نوازندگان( ویولن یک) :

«محمدرضا کریمی»( کنسرت مایستر)، «امیر مینوسپهر »(کنسرت مایستر دوم) ، «فرزاد صیدی»، «نگین حاتمی»، «سینا صالحی»، «هورام ترابی»، «فرید ذاکری»، «حسن ملکی»، «سارا قاسمی»، «بروز گلکار»، «درسا میناساری» و«فرمهر حسن بیگلو».

 نوازندگان (ویولن دو):

 «دانیال جورابچی»،« مهوش عسگری»، «سارا پیرزادگان»، «علیرضا گلستانه»، «حمید خدایی»، «رادمان راستی»، «فرناز زندیه»، «عرفان جاوید نیا» و «امیرمهیار قاسمی».

 نوازندگان( ویولا):

 «کاوه تسعیری»، «آتنا زنگنه»، «مسعودپوربخت»، «آریان زمانی»، «جاوید پناهی»، «روشا گواهی»، «دنیا حاجی وندی» و «الهام آقابابایی».

نوازندگان( ویولنسل):

«مجید اسماعیلی»، «موژان ملا مختاری»، «هلیا پورکریمی»، «روژان بردبار»، «هامون قادری»، «عرفان قیجان » و «هستی علیزاده» 

نوازندگان (کنترباس):

«حسین (پرویز) بیات»، «سپیده خداوردی» و «سروش کاکاوند»

نوازنده( هارپ):

«دیبا والی».

 در بخش سازهای بادی نوازندگان (فلوت) عبارت بودند از:

«فرزانه اسدی»، «فراز فراست‌پور».

نوازندگان (ابوا) :

 «آرین قیطاسی» و «کیمیا شعربافیان ».

نوازندگان( کلارینت) :

«پگاه ولی خانی» و «گلرخ رجایی»‌

نوازندگان (فاگوت):

«علیرضا متوسلی» و « فرشاد محمدی».

نوازندگان (هورن) :

« هومان باقی»، «ریحانه رفیعی»،« پارمیدا بهادران»، «روژینا صادقی »و «امیرحسین گرگین». 

نوازندگان (ترومپت):

« امیررضا صالحی» ، «فرید شیخی»، «آرمان فتاحی»، «مصطفی بیات ».

نوازندگان (ترومبون):

 «افشار حشمتیان»، «آریا خدایار» و «مانی داوری» .

و در بخش سازهای (کوبه ای):

«محمود منتظم صدیقی» به عنوان نوازنده (تیمپانی) و «مهیار منتظم صدیقی» نوازنده (پرکاشن) حضور داشتند.

از دیگر عواملی که ارکستر را همراهی می کردند می توان از «حسن سهرابی» معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری، «بابک شیبانی» مدیر ارکسترها، «محمد یحیی‌زاده »مدیرداخلی ارکستر،« ندا یزدانی» مسئول نت و آرشیو، «محسن ایلکا»، «ناصر زرقومی» و «حسن احمدی» در بخش چیدمان سازها و پشتیبانی ارکستر یاد کرد. 

این کنسرت که مخاطبان زیادی در وحدت به خود اختصاص داده بود در بخش دوم با استقبال ویژه ای از تماشاچیان مواجه شد و تشویق پیاپی تماشاچیان منجر به بازگشت رهبرارکستر و تکرار مجدد دو قطعه «والتس از سوئیت جاز شماره ۲» و«مارش رادتسکی» توسط گروه شد که برای قطعه دوم رهبر ارکستر از مخاطبان درخواست همراهی گروه را با دست زدن براساس ریتم قطعه را داشت وطی این همراهی مردم را نیز به زیبایی رهبری کرد که با استقبال بی نظیرحضار مواجه شد و در نهایت قطعه شناخته شده «بتهوون» که درسکانس اصلاح صورت فیلم «چارلی چاپلین» به زیبایی استفاده شده و دراجرا مهر ماه این ارکستر نیز شنیده شده بود مجددا اجرا شد.

در پایان این اجرا« منوچهر صهبائی»در یک حرکت غافلگیرانه گل‌های رز قرمز را به تمامی بانوان نوازنده حاضر در ارکستر اهدا کرد و تعدادی از آن گلها را نیز برای مخاطبین به هوا پرتاب کرد که موجب تشویق پرمهر مخاطبان شد.

«منوچهر صهبائی » که هم اکنون به عنوان رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران می باشد دارای مدرک دکتری در رشته موزیکولوژی وهنرها از دانشکده علوم انسانی دانشگاه «استراسبورگ »در «فرانسه»و مدرک پروفسورا از کنسرواتوار و مدرسه عالی موسیقی شهر «فلدکرش» در «اتریش» می باشد که در چندین کشورهای اروپایی رهبری ارکستر را به عهده گرفته بود.وی همچنین به عنوان سولیست ساز «ابوا» در ارکستر سمفونیک شهر«سنت گالن/ کشور «سوئیس »به نوازندگی پرداخته است هم اکنون به عنوان رهبر دائم در ارکستر مجلسی ایران نیز به رهبری می پردازد. 

این رهبر ارکستر پنج شنبه ۱۱ آبان۱۴۰۲ دومین اجرای این ماه خود را با ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه برد.

انتهای پیام/.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/08/12 09:58
شماره خبر : 93689

ارشد روانشناسی بالینی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه ،دستیارکارگردان و برنامه ریز فیلم وتأتر،روابط عمومی، همخوان ،خبرنگار

لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=93689
بدون نظر

پیام بگذارید