a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
وحید جلیلی

وحید جلیلی قائم مقام فرهنگی صداوسیما مدعی شد؛

جریانی که سه دهه سازمان را اداره کرد به هدف خودش رسید؟ / نتفلیکس تحویل نگرفتیم؛ متوسط مخاطب سریال‌ها ۲۸ درصد بود!

 

(سینماآفیس) – قائم مقام فرهنگی کم‌مخاطب‌ترین دوره تاریخ تاسیس صدا و سیما مدعی شد: تا می‌توانید ما را نقد کنید. نقد در گوشی هم نمیخواهم، نقد علنی باشد و از ما در فضای عمومی مطالبه کنید. اگر شما نقد نکنید و مطالبات اقشار بزرگی از ملت را مطرح نکنید، دیگرانی می‌آیند با شکل دادن به ادبیات انتقادی خاص خودشان، ما را مجبور می‌کنند امکانات جمهوری اسلامی را برای اهداف آن‌ها هزینه کنیم.

 

 

« وحید جلیلی » قائم مقام فرهنگی رسانه ملی در مصاحبه با ماهنامه سوره نکات مفصلی را در خصوص برنامه تحول صدا و سیما مطرح کرد و به برخی انتقاداتی مه این روزها متوجه این سازمان است پاسخ داد. در ادامه بخشی از این مصاحبه را میتوانید مطالعه کنید:

 

جلیلی  در خصوص بحث تحول صدا و سیما گفت:  تحول صداوسیما را نباید از رئیس صداوسیما، قائم مقام‌ها‌ و معاون‌ها شروع کرد. اصل تحول در صداوسیما خواست و اراده رهبری نظام است. زمانی ارزش و اهمیت این مسئله بهتر فهم می‌شود که بدانیم خیلی‌ها مخالف این تغییر بودند. در فضای عمومی کم‌تر گفته شده که چطور آقای جبلی رئیس صداوسیما شد. نظر عده‌ای این بود که رهبری نباید این تغییر را انجام دهند ‌و تلاش کردند تا نظرشان را به رهبری بقبولانند. یک بار دیگر در سال ۹۲ این خیز برای تحول در صداوسیما برداشته شده بود، اما در کم‌تر از یک سال و نیم شکست خورد. این هم ریسک کار را بیشتر می‌کرد. 

 

 

سند تحول جمع‌بندی تیم جدید مدیریت صدا و سیما از تهدیدها، فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و چالش‌های مدیریت رسانه ملی است. نکته مهم این است که سند تحول به دستور آقا و توسط دکتر جبلی تهیه شد و مورد تایید و تحسین ایشان قرار گرفت. شاید مهم‌ترین ایراد آقا به سند تحول، زمان‌بندی‌های ارائه شده بود. به آقای جبلی فرموده بودند در یک سال و دو سال و سه سال می‌خواهید تحول ایجاد کنید؟ می‌خواهید معجزه کنید؟ تعبیر آقا این‌چنین بود. آقا نگاه واقع‌بینانه‌تری از ما دارند که البته این نباید بهانه‌ای باشد که برای تحول سرعت مناسب نداشته باشیم. اما خوشبختانه کسی که مبدا تحول است و اصل تحول را او کلید زده، نگاه واقع‌بینانه‌ای به تحول در صداوسیما دارد. 

 

 

تا می‌توانید ما را نقد کنید. نقد در گوشی هم نمیخواهم، نقد علنی باشد و از ما در فضای عمومی مطالبه کنید. اگر شما نقد نکنید و مطالبات اقشار بزرگی از ملت را مطرح نکنید، دیگرانی می‌آیند با شکل دادن به ادبیات انتقادی خاص خودشان، ما را مجبور می‌کنند امکانات جمهوری اسلامی را برای اهداف آن‌ها هزینه کنیم.

 

 

دستگاه رسانه‌ای همچون صدا و سیما انرژی خود را برای حرکت از کجا می‌گیرد؟ بخشی از حرکت‌ها و جهت‌گیری‌ها از انرژی‌های منفی می‌آید. یعنی جریانی منفی‌بافی می‌کند و باج می‌گیرد. در برخی مقاطع، طبقه‌ای با شکل دادن به ادبیات انتقادی، امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به نفع خود تسخیر کرده است که این ریشه در فضای آکادمیک ما دارد. مثلا کلید واژه‌ای به نام طبقه متوسط می‌سازند که طبقه متوسط نیست. بلکه بزک شده طبقه مرفه نوکیسه بی هویتِ بی آرمانِ غرب‌زده است. انرژی خود را خیلی مواقع از این‌جاها می‌گرفتند که باید سبک زندگی ما، خواسته‌های ما را بازنمایی کنی، ضریب بدهی، برجسته کنی، ما را غالب نشان دهی. اگر این کار را نکنی ما با تو درگیر می‌شویم. مدیریت هم از ترس این فضا یا برای بدست آوردن تایید این جریان، جهت‌گیری حرکتش را تعیین می‌کرد. 

 

 

 جریانی که ۲۸ سال با این ادبیات سازمان را اداره کرد واقعا به هدف خودش رسیده است؟ می‌گفت این کار را میکنم تا مخاطب جذب کنم پس چرا روند مخاطب صداوسیما این مقدار نزولی بود؟ جریان تازه مدیریت کم‌تر از دو سال آمده است. موقعی که صداوسیما را تحویل گرفتیم، متوسط بیننده سریال‌ها ۲۸ درصد بود. نتفلیکس که تحویل نگرفتیم. طوری حرف می‌زنند که یک جریان رسانه‌ای متنوع، رنگارنگ، پر رونق و پر مخاطب داشتیم و یک باره افول کرد. دلیل این که تحول لازم و ضروری شد این بود که شما گفتید به ما اجازه دهید از آرمان‌ها کوتاه بیاییم و تا می‌توانیم به سلبریتی‌ها میدان بدهیم که این‌ها برای ما مخاطب بیاورند تا نظام قوی شود. بعد از بیست سال چه شد؟ هم مخاطب بشدت ریزش و افت کرد. هم سر بزنگاه‌ها کسانی که برکشیدید، از جبهه دشمن سر برآوردند. 

 

 

وحید جلیلی در خصوص حضور نیافتن چهره‌های شناخته شده در صداوسیما و شایعاتی چون جلوگیری از حضور پژمان جمشیدی به دستور وی گفت: شما به عنوان ناظر بیرونی نگاه می‌کنید. خیلی از سلبریتی‌ها خودشان نیامدند. نوروز امسال طرف دعوت شده خودش نیامده چرا برای ما فاکتور می‌کنند؟ در یک سال و نیم گذشته من حتی اسم پژمان جمشیدی را نه شنیدم و نه گفتم. یک مشکل ما همین شایعه‌پراکنی‌های جهت‌دار است. این نقل قول از من که «صدا و سیما باید برای ۱۰ درصد حزب‌اللهی برنامه بسازد» دروغ مسلم است. در این مدت ۱۵۰۰ جلسه داشتم عمده‌اش ضبط و پیاده شده است. کجا این را بیان کردم؟

 

 

صداوسیما سه جور برنامه دارد؛ خبری، هنری و نظری. به انقلابی‌ها می‌گویند شما می‌توانید در حوزه خبر کار کنید. آن جا که می‌خواهند سریال بسازند، از این‌ها خبری نیست. یک باره می‌بیند هشتصد سریال در سیمای جمهوری اسلامی ساخته شده و در ششصد مورد نشانه‌شناسی جمهوری اسلامی یا کلا وجود ندارد یا به شدت کمرنگ است و در عمده آن‌ها امر ملی ناپدید است.

 

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/04/27 01:33
شماره خبر : 91948
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=91948
بدون نظر

پیام بگذارید