گزارش سینماآفیس از انتشار فراخوان فیک نمایش "محرمانههای یک زن"؛
مینویسند؛ روابط عمومی | بخوانید؛ فیکنیوز
(سینماآفیس) – اجرای ویژهی خبرنگاران و عکاسانِ نمایش “محرمانههای یک زن” که در صفحه اینستاگرام انجمن عکاسان تئاتر اطلاعرسانی شده بود. قلابی از کار درآمد.
جهان امروز، دنیای ارتباطات، تعامل و روابط فردی و گروهی است. انسان امروز در دنیای مدرن، ناگزیر از ارتباط است. طبیعی است که هر چه دایره این ارتباط وسیعتر و بزرگتر باشد ورود به دنیای ناشناختهها و شناخت پیدا کردن از آنها نیز به مرور بیشتر میشود.
در این بین اما نوعی از ارتباط سازمانی و غیرسازمانی هم وجود دارد که تعبیر روابط عمومی هنری برای آن به کار میرود. روابط عمومی که به گفته استاد یکی از دانشگاههای علمی کاربردی اصفهان، قلب تپنده سازمان و مجموعه است و هر چه فعالتر و پویاتر باشد آن سازمان نیز بورس و بروز بیشتری دارد.
هنر و فعالیتهای هنری میان روابط اجتماعی و عمومی جایگاهی ویژه دارند. چرا که از میزان اقبال عمومی تا اطلاع رسانی و تشریح و تبیین مختصات فنی و محتوایی یک رویداد خاصه نمایشی، این نیم رسانه و روابط عمومی آن هستند که ماندگاری را برای آن رویداد رقم میزنند.
تئاتر و هنرهای نمایشی نیز از این چرخه جدا نیست. روابط عمومی در هنر تئاتر از ضروریات یک گروه تئاتری است. نقش روابط عمومی تئاتر در اجرای بهتر و پرشورتر آن بسیار مؤثر است. روابط عمومی امروز یک علم است. اما در تئاتر کشور ما متاسفانه اهمیت این نخصص نادیده گرفته میشود و بعضا شاهد آن هستیم که افرادی در این سمت گمارده میشوند که اصلا اینکاره نیستند و شاید سودای بازیگری و…. در سر دارند.
کار آنجا سختتر میشوند که کانون روابطعمومی و تبلیغات خانه تئاتر آنها که در اساس خود باید مشی امر را مشق کنند، خود از همه ناکارآمدترند. مخلص کلام : گروهی مدعی!
چطور که طی یکی-دوسال گذشته دیدیم که روابط عمومی سمی، پردیس تئاتر شهرزاد چه بر سر نخستین و بهترین سالن تئاتر خصوصی کشور آورد.
این پیش درآمد از این باب طرح شد تا اتفاق عجیب روز ۱۰ مردادماه در تماشاخانه دا را بررسی کنیم؛
چندی پیش صفحه اینستاگرام انجمن عکاسان تئاتر، اطلاعیه مبنی بر اجرای ویژهی خبرنگاران و عکاسانِ نمایش “محرمانههای یک زن” دهم مردادماه ۱۴۰۲ در سالن شماره دو خانه نمایش دا، بدون هماهنگی مسئولین این تماشاخانه منتشر شد.
این در حالی است که تعداد معدودی از عکاسانی که به واسطه این اطلاعیه در محل اجرای نمایش مراجعه کرده بودند، به خانه بازگشتند.
علیرضا نیاکان از فعالین با سابقه رسانه در گفتوگو با سینماآفیس ضمن ابراز تاسف از رفتار نامناسب عوامل به ویژه کارگردان این نمایش اظهار داشت: 《 اهانت به اهالی رسانه، سندرمی است که گویا در مسیر اپیدمی و شیوع قرار گرفته، جامع فعالین رسانه هنوز داغدار «مهشاد کریمی» و «ریحانه یاسینی»، خبرنگاران فقید حادثه واژگونی اتوبوس و رفتار نامناسب ریاست سازمان محیط زیست وقت، هستند، هنوز صورتمان از جای سیلی، نماینده مجلس انقلابی سرخ است. کم نیست تلخ کامیهایمان؛ الهه محمدی، ویدا ربانی، نیلوفر حامدی و …》
این فعال رسانه در خصوص اتفاق پیش آمده تصریح کرد:《جالب است ابتدا از سوی روابط عمومی گروه نمایش مذکور دعوت می شویم، سپس در مقابل در سالن کارگردان نمایش مذکور ابراز بی اطلاعی می کند. حتی زحمت یک عذرخواهی ساده را نیز به خود نمی دهد. مگر می شود روابط عمومی یک گروه تئاتر بدون هماهنگی کارگردان چنین خبری منتشر کرده باشد؟ 》
رفتار زننده این به اصطلاح کارگردان تئاتر که از قضا بیتجربه هم نبوده و ظاهرا فعال هنریست ما را برآن داشت که موضوع را از مجموعه خوشنام خانه نمایش دا پیگیری کنیم:
بهناز شهسوار مدیر روابطعمومی خانه نمایش دا در این خصوص توضیح داد: 《ابتدا و بیهیچ ملاحظهای از این اتفاق متاسفیم. تلاش ما در خانه نمایش دا همراهی و همکاری مستمر با اهالی رسانه است. متاسفانه گروه نمایش “محرمانههای یک زن” بدون هماهنگی با سالن خبر ویژه عکاسان و خبرنگاران رو منتشر میکند. این در حالی است که تعداد ۳۰ بلیط نیز فروخته شده و دهها مهمان هنرمند نیز از سوی گروه نمایش دعوت شده بودند. حال آنکه ظرفیت تماشاگران سالن شماره ۲ خانه نمایش دا حداکثر ۶۰ نفر است. 》
همچنین روابط عمومی خانه نمایش دا بابت اتفاق ۱۰ مرداد از عکاسان و خبرنگاران عذرخواهی کرد و گفت ما به طور رسمی پیگیر این موضوع هستیم. حسینعلی بینوایی کارگردان نمایش محرمانههای یک زن باید پاسخگو باشد. که چرا بدون هماهنگی با سالن با توجه به داشتن ظرفیت کم خبر ویژه عکاسان منتشر شده است.》
شهسوار با بیان اینکه مجموعه خانهنمایش دا هموار با اهالی رسانه ارتباط و تشریکمساعی داشته؛ تصریح کرد: 《به جد پیگیر موضوع هستیم. در عین حال اهالی رسانه و خبرنگاران و عکاسان محترم نیز به فراخوانهای بدون شماره تماس جهت هماهنگی و آفیش، اعتنایی نکنند.》
وی در خاتمه تاکید کرد: 《بلافاصله در پی انتشار فراخوان اجرای خبرنگاران و عکاسان در گروهها و صفحاتی که روابط عمومی گروه نمایش منتشر کرده بود؛ شخصا اطلاعیه مبنی بر کذب بودن آن منتشر کردم اما به نظر کارگر نیفتاد. در هر صورت از طرف مجموعه خانه نمایش دا از معدود اهالی رسانهای که گرفتار این مشکل شدند، عذرخواهی کرده و پس از پیگیری موضوع در نتیجه را اطلاع رسانی خواهیم کرد.》
بهناز شهسوار در تهیه این گزارش و در قامت یک روابط عمومی کار بلد با تساهل و تسامح پاسخگوی ما بود و نهایت همکاری را در این امر داشت اما سوالاتی که همچنان بی پاسخ مانده این است که؛
اهمیت روابط عمومی یک رویداد نمایشی در اجرای هرچه بهتر آن چیست؟
روابط عمومی در ساختار و عوامل یک نمایش چه جایگاهی دارد؟
صاحب اثر چقدر میزان به روابط عمومی اهمیت می دهد؟
مسئول روابط عمومی نمایش چه وظایفی دارد؟
انتظارات از روابط عمومی نمایش چیست؟
آیا روابط عمومی های حال حاضر تئاتر کشورمان همگی تخصص لازم را در امر دارند؟
و…
*محمد دانشور