a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
زهرا خورشیدی

«زهرا خورشیدی » هنرمندانیماتور با حضور پررنگ در جشنواره های بین المللی ولی گلایه مند از حضور بی رمق در ایران

(سینماآفیس)-«زهراخورشیدی »کارگردان انیمیشن های «چشمه مهر»،« پروازجان»، «درآن اتاق تاریک»، «خاطره ماندگار»،«نقطه صفر پیچک ها» و....امسال با انمیشین «متورم» به چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رسید.

زهرا خورشیدی کارگردان ،انیماتور ومدرس دانشگاه متولد سال ۱۳۵۸در ساری است که دارای مدرک کاردانی رشته سینما وکارشناسی گرافیک با گرایش پوستر و نشانه می باشد.

از سال ۸۰ تا کنون در عرصه انیمیشن مشغول کار است.وی فعالیت هنری خود را با نقاشی و عکاسی آغاز نمود و تجربه حضور در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی را دارد .

این هنرمند در دو دانشگاه «مازیار» وکمال الملک در مقطع ارشد وکارشناسی به عنوان دستیار استاد همکاری می کند ودر جشنواره فیلم کوتاه رامسر درسال ۱۳۹۶به عنوان داور حضور داشته است.

از دوره های ارائه شده توسط این مدرس می توان به آموزش  متحرک سازی لیپ سینک،متحرک سازی راه رفتن با خوشحالی ومتحرک سازی راه رفتن از نمای روبرو اشاره کرد.

وی همچنین سابقه برگزاری سه ورکشاپ استاپ موشن و آشنایی با تکنیک های انیمیشن در شهرهای ساری ، قائمشهر و دانشگاه مازندران (بابلسر)رابه عهده داشته است.

این کارگردان در چندپروژه بلند سریالی صدا و سیمای مازندران به نام «تپه عقابها» شرکت داشته است.

سپس با انیمیشن «شجاع مرد کوچک و .. »به کارگردانی «صمد غلام زاده» وارد همکاری شد،بعد ازآن در چند پروژه در بخش رنگ آمیزی فعالیت داشت ازجمله: در مجموعه تلویزیونی«می می» به کارگردانی« بهزاد فراهت»، انیمیشن «برگ آبی»به کارگردانی«اسد بناشی»و یک انیمیشن کوتاه به کارگردانی «مونا شاهی».

زهرا خورشیدی

خورشیدی تصمیم به ساخت انیمیشن های کوتاه می گیرد که در چندین جشنواره حائز رتبه می شود ازجمله این آثار می توان به «چشمه ی مهر» اشاره کرد که در جشنواره رضوی گرگان رتبه سوم را کسب کرد، سپس انیمیشن های «پرواز جان»، «در آن اتاق تاریک»،«قاصدکی برای تو»، «اخرین امضا»راساخت وبرای انیمیشن «خاطره ماندگار» رتبه بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن از هشتمین دوره جشنواره مشهد را به خود اختصاص داد؛

همچنین برای «نقطه صفر پیچک ها» رتبه بهترین انیمیشن و بهترین کارگردانی از جشنواره سراسری بسیج تهران را کسب کرد.

انیمیشن«آمی دتر » در نخستین جشنواره سراسری روستا وعشایر بجنورد مقام سوم را به دست آورد، و در دومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه تدبیر زندگی حائزمقام سوم شد، در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش نیز یکی از آثار راه یافته به بخش ترنه‌وا بود.

«آمی‌دِتر» به زبان  محلی مازندرانی به معنای دخترعموست و نخستین انیمیشنی است که از یک منظومه عاشقانه بومی  مازندران  به صورت موزیکال ساخته شده است.

«رویای کاغذی » رتبه بهترین انیمیت(جان بخشی) از جشنواره منطقه ای مشهد را از آن خود کرد که مقدمه حضور درجشنواره بین المللی کودک هندوستان و جشنواره میامی شد.

این اثر از تولیدات  حوزه هنری مازندران درسال ۹۴ می باشد که داستان دختر بچه تنهایی را روایت می کند که به رویاهای خود پناه برده است.

با دوانیمیشن «تشنگی» و«رخداد» حضور در جشنواره محیط زیست ایتالیا را تجربه کرد.

انیمیشن «Catwalk » به بخش مسابقه جشنواره بین المللی ۱۰۰راه یافت.

و آخرین ساخته این کارگردان انیمیشنی به نام «نوف» است که در حال اکران بین المللی است‌.

«خورشیدی» درطی این سالها به ساختن چند انیمیشن تبلیغاتی هم پرداخته است که عبارتنداز:

ساخت انیمیشن «اسکیمو» به سفارش برند «اسکیمو»، ساخت انیمیشن تبلیغاتی به سفارش شرکت محصولات غذایی« تک اراک » و ساخت انیمیشن تبلیغاتی به سفارش شرکت جهانبین پارسیان؛ و امسال با انیمیشن «متورم» در بخش رقابتی پویانمایی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور یافت .

«متورم» درباره ی انسانی منزوی است که کتاب می خواند و با خواندن کتاب هربار کله اش بزرگ و بزرگ تر می شود که این اتفاق برای مردم شهر خوشایند نیست و او را به زندان می اندازند ،در زندان هم از هم بندی اش کتابی پر مفهومی را می گیرد و در پی خواندنش آنقدر سرش بزرگ می شود که دیوار های زندان فرو می ریزد و از آن فرار می کندو…

دلیل انتخاب اسم «متورم»برای این انیمیشن هم به علت این است که مغزکاراکتر اصلی داستان با دریافت مطالب جدید، ورم کرده و بزرگ می شود.

«حمید رضا مزرعه خطیری» نویسنده انیمیشن «متورم» وقتی این داستان را به خورشیدی نشان می دهدچون با دغدغه های وی هم راستابود، شروع به ساخت آن می کند؛ ازآنجایی که متاسفانه این روزها، در رسانه ها مدام آثار سخیف و مبتذلی پخش می شود که مورد اقبال عموم مردم هم قرار می گیرد و در این بین پناه بردن به کتاب برای عده ای که به علت تفاوت سلیقه و نگرش در اجتماع منزوی شده اند ، آثار درخشانی به همراه دارد چرا که چیزهایی یاد می گیرند که دیگران از آن محرومند.

این انیمیشن با یک تیم ده نفره بدون حضور اسپانسر دولتی و با نرم افزار های «تی وی پینت» ،«افتر افکت» و «پریمیر» و با تکنیک «دو بعدی دیجیتالی »و «فریم بای فریم» تولید شده است که حدود دو سال ساخت آن به طول انجامید و در بخش رنگ آمیزی از ۲ لایه رنگ و بافت استفاده شده است.

بک گراندها نیز در همین نرم افزار «تی وی پینت» طراحی و اجرا شده است .

عوامل انیمیشن «متورم»عبارتند از:

زهرا خورشیدی،حمیدرضا مزرعه خطیری، مهدی رنگرز :تهیه کنندگان

حمید رضا مزرعه خطیری: نویسنده

زهرا خورشیدی: کارگردان

حمیدرضا محمودیه: پخش بین الملل

طراح کاراکتر: خورشید امید قائمی

آقای کوشا یوسفی :طرح و اجرای بک گراند

مهدی برق زدگان ،زینب کریمی : انیماتور

شیوا ابوطالب پور : رنگ آمیزی

هانی نظریان : موسیقی

مهدی یکتا : افکت و صدا گذاری

رضا آخوند زاده : کامپوزیت و تدوین

سارا غلامی ، نگار بخشنده : نقاشی و طراحی پوستر

سمیرا خورشیدی : طراحی لوگو

کارگردان این اثر هم علاوه بر کارگردانی در بخش های استوری برد، انیمت ،کلین ،رنگ آمیزی ، نقش مؤثری داشته است.

این نمایش تاکنون درعرصه بین المللی موفقیت های زیادی کسب کرده است که ازجمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد

winner – Big Syn International Film Festival London – 2022

Best animator – Big Syn International Film Festival London – 2022

Finalist -the pigeon international film festivall . PIFF-2023

Nominee – Festival Internazionale del Cinema dArte di Asolo – ۲۰۲۳

Best film in Animation film category . CIFFI- 2023

OFFICIAL SEL ECTION – Goa Short Film Festival -2022

OFFICIAL SEL ECTION – Asolo Art Film Festival -2023

OFFICIAL SEL ECTION- austoralia.Changing Face International Film -2022

OFFICIAL SELECTION – Animated Expressions Expo – 2023

OFFICIAL SELECTION – Chania Film Festival and Chania Film Festival Edu – 2023

OFFICIAL SELECTION – Chester Animation Festival – ۲۰۲۳

OFFICIAL SELECTION – Cineaste International Film Festival of India – CIFFI 2022 – ۲۰۲۲

OFFICIAL SELECTION – Garofano Rosso FIlm Festival – 2023

OFFICIAL SELECTION – Inferno International Film Festival – ۲۰۲۳

OFFICIAL SELECTION – Cartoon Club – 2023

OFFICIAL SELECTION – ICONA 2022 Animation Festival –

OFFICIAL SELECTION – Lanterna Mgica – International Animatio

OFFICIAL SELECTION – Return International Film Art Festival – Festival – ۲۰۲۳

OFFICIAL SELECTION -aniMarrolic-2022

این اثر برای حضور در جشنواره های متعدد داخلی و خارجی ساخته شده ولی بیشتر در فستیوال های خارجی حضور داشته است چون متاسفانه در ایران تعداد بسیار محدودی فستیوال تخصصی انیمیشن داریم .

«خورشیدی» به تازگی انیمیشن دیگری با محتوای زیست محیطی و با فضایی زنانه واحساسی ساخته که مراحل پایانی را طی می کند.

داستان این اثر جدید در دنیایی تاریک،روایت می شود که کاراکتر زن آن ، با وجود از دست دادن نوزادش بر اثر آلودگی هوا ، همچنان امیدوار است که دنیایی که در آن زندگی می کند ، روزی سرشار از رنگ و زندگی شود.

وی انیمیشن دیگری نیز بدون حضور اسپانسر در مرحله پیش تولید دارد که این اثر هم محتوایی زنانه دارد وداستانش روایتگر یک زن است که در جنگ مورد تجاوز قرار می گیرد و باردار می شودو….

«خورشیدی» در این سالهای اخیر همواره تلاش کرده که به نگاه و دغدغه های شخصی خود بپردازد که در این راه طبیعتا سختی های زیادی را هم تحمل کرده است؛ همچنین تمام انیمیشن های ساخته شده اش را دوست دارد حتی اگر در جشنواره ها پذیرفته نشوند چون با فریم به فریم آنها سالها زندگی کرده است و در طی ساخت اثر ،آن لحظه ای را که کاربه پایان می رسیده و همان چیزی شده را که می خواسته شده را تصور کرده است.

زهرا خورشیدی

این انیماتور و کارگردان امیدوار است روزی برسد که همه فیلمسازها بدون نگرانی‌های مالی، از دغدغه های خود فیلم بسازند و در مدت کوتاهی که امکان زیستن دارند نقش موثری برای زیباتر شدن این دنیا ایفا کنند .

«انتهای پیام»/

 

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/08/06 01:23
شماره خبر : 93482

ارشد روانشناسی بالینی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه ،دستیارکارگردان و برنامه ریز فیلم وتأتر،روابط عمومی، همخوان ،خبرنگار

لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=93482
بدون نظر

پیام بگذارید