a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
سید مهدی جوادی

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی خبر داد:

راه‌اندازی «میز تخصصی حوزه اقتباسی»

(سینماآفیس) – « سید مهدی جوادی » مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی  برنامه‌های این بنیاد در حوزه متن و فیلمنامه را یکی از موضوعات مهم این مرکز عنوان کرد و اهم فعالیت‌های هدف فارابی را تشریح کرد.

مدیرعامل فارابی اظهار داشت: در سالیان گذشته اقدامات خوبی در بنیاد صورت گرفته مثل فراخوانی که برای حوزه آثار اقتباسی انجام شد و قرار بود تهیه کنندگان هر کدام کتابی معرفی کرده و این کتاب در کارگروهی بررسی و سپس برای نگارش فیلمنامه با آن تهیه کننده قرارداد منعقد شود و در واقع از کتاب، فیلمنامه تولید شود.

* رایت‌هایی که خریده شد اما هرگز به فیلم سینمایی تبدیل نشدند

وی در ادامه افزود: اما پس از حضور بنده در بنیاد یک ارزیابی مجددی از عملکرد این کارگروه اقتباسی صورت گرفت که شاید رایت بیش از شصت تا هفتاد کتاب در فارابی خریداری شده بود، اما در سنوات گذشته هیچکدام تبدیل به فیلم سینمایی نشد که البته این مساله دلائل مختلفی هم داشته است. یکی اینکه شاید یک اثر مکتوب در قالب داستان اثر خوبی روی مخاطب داشته باشد، اما در مقام تصویر با محدودیت‌های اجرایی مواجه شود بنابراین تبدیل کتاب به فیلمنامه فرآیندی دشوار و متفاوت است.

جوادی دراین زمینه یادآور شد: طبق بررسی‌های کارشناسی، قالب کتاب‌های بنیاد سینمایی فارابی یا آثار اقتباسی نهایتاً به یک اثر سینمایی تبدیل نشده‌اند، بنابراین یک بازنگری در فرآیند اقتباس در فارابی صورت گرفت تا از بررسی حجمی آثار معرفی شده اجتناب کنیم.

* راه اندازی«میز تخصصی حوزه اقتباسی»

وی با اشاره به اهمیت دسته بندی موضوعی برای انتخاب اثر گفت: ما بررسی کردیم تا ببینیم به لحاظ موضوعی اولویتمان چیست؛ سپس به اهل فن رجوع کنیم، یعنی کسانی که بیش از بنیاد و کارگروه‌هایمان مسلط به آثار مکتوب هستند، می‌دانند امسال در بازار نشر چه کتاب‌هایی تولید شده و کدام از قوت بیشتری برخوردار است یا مثلا اگر قرار است درباره نوجوان و جوان فیلم بسازیم، کدام رمان‌ها ارزش تصویرگری بیشتری دارد؟ از این نظر هم توافقی با معاونت تخصصی ارشاد کردیم که یک «میز تخصصی حوزه اقتباسی» راه اندازی کنیم تا این میز پل ارتباطی بین اهالی نشر و سینما شود.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/03/08 11:48
شماره خبر : 90774
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=90774
بدون نظر

پیام بگذارید