a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
بی‌بدن

سرنوشت فیلم “بی‌بدن” چگونه رقم می‌خورد؟

سینماآفیس: فیلم "بی‌بدن" که در بخش "نگاه نو"ی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر دیده شده و نتوانسته به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کند، تبدیل به یکی از چالش‌های جشنواره شده و باید دید که حواشی چه سرنوشتی را برایش رقم می‌زنند.

پایگاه خبری سینماآفیس گزارش می‌دهد؛ این روزها چهل و دومین جشنواره بین‌‌المللی فیلم فجر در حال برگزاری است و طبیعتا هر رویدادی در مسیرش با چالش‌هایی مواجه می‌شود؛ فیلم “بی‌بدن” یکی از چالش‌های چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به حساب می‌آید.

این فیلم که با همکاری مرتضی علیزاده کارگردان، کاظم دانشی نویسنده، مصطفی احمدی تهیه‌کننده، حبیب خزایی‌فر موزیسین، مهران ممدوح فیلمبردار، مهدی سعدی تدوین‌گر و الناز شاکردوست، سروش صحت، گلاره عباسی، نوید پورفرج و پژمان جمشیدی بازیگران برای ارائه به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تولید و آماده شده، برداشتی آزاد از چندین پرونده قضایی است. مرتضی علیزاده کارگردان فیلم در قالب مصاحبه‌ای که در هفتم بهمن ماه منتشر شد، گفت: واقعیت این است که نمی‌توانم به‌صورت مستقیم تأیید کنم که فیلم من درباره یک پرونده واقعی است چراکه داستان اصلی فیلم، ساخته و پرداخته ذهن ماست و همه اجزای آن منطبق بر واقعیت نیست. آنچه می‌توانم بگویم این است که این فیلم براساس فضای حاکم بر برخی پرونده‌های جنایی موجود در دستگاه قضایی ایران در سال‌های اخیر ساخته شده است.

او افزود: مشابه داستانی که ما در فیلم «بی‌بدن» روایت کرده‌ایم، پیش‌تر رخ داده و پرونده مفتوحه و یا مختومه بسیاری با سوژه مشابه در این زمینه وجود داشته و دارد. در عین حال اصلا این موضوع را تأیید نمی‌کنم که فیلم من، درباره یک پرونده واقعی خاص است. به‌خصوص که زمینه روایت فیلم ما، بیشتر جنایی و اجتماعی است. به‌ تعبیری ما یک داستان اجتماعی را در بستر یک اتفاق جنایی روایت کرده‌ایم و اصراری نداشتیم که به‌طور مستقیم درباره یک پرونده صحبت کنیم.

علیزاده بیان کرد: بالاخره من فیلمی ساخته‌ام و مخاطب هم می‌تواند روایت آن را به پرونده‌های واقعی منطبق بداند و هم می‌تواند به گونه‌ای دیگر به آن نگاه کند. این رویکرد دیگر در اختیار من نیست.

او ادعای برخی از افراد مبنی بر اقتباس صرف داستان فیلم “بی‌بدن” از پرونده‌ای خاص را حاشیه‌سازی می‌دانست و معتقد بود که این حاشیه‌سازی‌ها باعث شده که فیلمش برای دیده شدن در بخش “نگاه نو”ی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دیده شود اما به بخش “سودای سیمرغ” راه نیابد.

اما حاشیه‌سازان از نگاه کارگردان فیلم “بی‌بدن” چه کسانی بودند و چه کردند؟

علیزاده معتقد است خبرنگار رسانه‌ای براساس همان نسخه اولیه فیلمنامه، گزارش‌نویسی کرده بود. یعنی برای فیلمی که ندیده بودند، اینگونه حاشیه‌سازی کردند و باعث شدند ما در ملتهب‌ترین ایام تولید فیلم، درگیر حواشی شویم.
حال اما حواشی همچنان دست از سر فیلم “بی‌بدن” برنداشته‌اند و از بدنه آن که امروز عضوی از بدنه بزرگترین ویترین سینمای ایران به حساب می‌آید، به بدنه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سرایت کرده است به نحوی که واکنش دبیر جشنواره را نیز به دنبال دارد.

مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: هر جشنواره یک آئین نامه و پروتکلی دارد و صاحبان آثاری که می‌خواهند در جشنواره حضور داشته باشند بر همین اساس شرکت می‌کنند. همه باید پایبند به قوانین جشنواره باشیم و اگر اثری در جشنواره حضور پیدا می‌کند باید همه ضوابط را بپذیرد؛امسال ۱۰۶ اثر مطالبه حضور در جشنواره را داشتند که نیمی از آنها فیلم اولی بودند و هیأت انتخاب هم در ۴۵ روز با توجه به حضور زیاد فیلم اولی‌ها به دنبال این بود که بخش نگاه نو به جشنواره برگردد. در این بخش باید ۱۱ فیلم انتخاب می‌شد که به دلیل تعداد زیاد آنها هیأت انتخاب پیشنهاد داد یک اثر اضافه‌تر در این بخش حضور داشته باشد. طبق ضوابط چهار فیلم اولی به سودای سیمرغ راه پیدا می‌کردند که باز در ادامه به پیشنهاد هیأت انتخاب یک سهمیه اضافه شد و از میان فیلم‌های اول ۵ فیلم به سودای سیمرغ راه پیدا کرد.

او بیان کرد: دوستان تلاش کردند که فیلم “بی‌بدن” به جشنواره برسد و تا چند روز قبل از جشنواره هم فیلمبرداری آن ادامه داشت اما در زمان بازبینی هیأت انتخاب، فیلم کامل ارائه نشده بود و حدود نصفی از آن آماده بود یعنی هیأت انتخاب فیلم را ناقص دیده بود. جمع‌بندی هیأت انتخاب برای فیلم اولی‌ها این بود که فیلم در مرحله اول به بخش فیلم اولی‌ها راه پیدا کند ولی از آن ۱۲ فیلم ۵ فیلمی را که شرایط کاملی داشتند و کامل قابل ارزیابی بودند انتخاب شدند که به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کردند.

البته داستان به اینجا ختم نشد و پدر و مادر غزاله وقتی متوجه شدند که فیلم “بی‌بدن” در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود، در قالب یک تماس تلفنی عنوان کردند که به این فیلم و عنوان آن اعتراض دارند.

آنها می‌گویند:”عنوان این فیلم از پرونده آرمان و غزاله گرفته شده و عوامل فیلم بدون اجازه از حریم خصوصی ما فیلم ساختند.”

پدر غزاله گفته است: “منتظریم وکیلمان این فیلم را ببیند اگر او تائید کند که فیلم “بی‌بدن” طبق پرونده غزاله و آرمان ساخته شده، ما حتما شکایت می‌کنیم.”
حالا باید ماند و دید که آنچه علیزاده حاشیه‌سازی می‌داند، چه سرنوشتی را برای “بی‌بدن” و عوامل تولیدش رقم می‌زند؟

منبع: خبرگزاری صبا

انتهای پیام/.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/11/16 08:35
شماره خبر : 95307
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=95307
بدون نظر

پیام بگذارید