a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
زمستان سخت گیشه

زمستانِ سخت گیشه‌ها

(سینماآفیس) – پس از شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی و سپس کاهش صندلی‌های سالن‌های سینما، بحران مخاطب همچنان بر قوت خویش باقی است.

تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی فروش، از نظر تعداد مخاطب به ۷ سال قبل برگشته است.

سال ۱۴۰۱ که با روزهایی خاص برای سینمای ایران همراه بود، زمان مناسبی است تا برخی آمارها در یک دهه گذشته بررسی شوند و یکی از قابل توجه‌ترین آن‌ها میزان مخاطب و فروش سینما است.

همه‌گیری ویروس و شیوع پاندمی کرونا، رشد فعالیت پلتفرم‌های خانگی و نیز برخی رویدادهای اجتماعی، ازجمله عوامل موثر بر میزان مخاطب سینما در ماه‌ها و ۳ سال اخیر می‌تواند در نظر گرفته شود.

بر اساس بررسی‌های آماری، به وضوح شاهد آن هستیم که میزان مخاطب در سال ۱۴۰۱ به سال ۱۳۹۴ بازگشته است.

فروش سینما در سال ۱۴۰۱ به مدد افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بلیت نسبت به سال ۱۳۹۸ (قبل کرونا) ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش داشته، هر چند افزایش قیمت بلیت طی این سال‌ها، نگاه از عارضه‌ی جدی اقتصاد فرهنگ دارد که البته در کنارعارضه‌های بی‌شمار اقتصاد کلان جامعه هرسال شاهد افزایش سالن‌های سینما هستیم.

همچنان اثرات کرونا بر کاهش صندلی سینماها از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۱ بر قوت خود باقی است و بیم آن می‌رود که این سیر نزولی در سال ۱۴۰۲ به آمار مخاطب سال ۱۳۹۲ بازگردد، که متولیان فرهنگ در کشور باید برای آن چاره اندیشی کنند.

شایان ذکر است؛ اطلاعات جدول منقوش در صفحه براساس گزارش سالیانه معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور و نیز سامانه مدیریت و فروش سینما (سمفا) تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ است.

انتهای پیام/

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
برچسب ها
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1401/12/24 02:07
شماره خبر : 89014
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=89014
بدون نظر

پیام بگذارید