a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
پوستر نمایش مکبث زار

«مکبث زار» جایزه بزرگ چهارمین دوره جشنواره بین المللی بغداد را نیز گرفت

(سینماآفیس)- نمایش« مکبث زار »به کارگردانی « ابراهیم پشت کوهی»  شب گذشته در جشنواره بین المللی بغداد درخشید و جایزه بزرگ این جشنواره را از آن خود کرد. 

 

مکبث زار  در بخض های بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد نامزد شد و در نهایت جایزه بزرگ جشنواره بین المللی بغداد به این نمایش رسید.

این نمایش  برای اولین بار با نام «تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند مکبث» درسال «۱۳۸۸ » تولیدشد و در بخش تجربه‌های نو جشنواره تأتر فجر به عنوان نمایش برگزیده انتخاب گردید

پس از آن در شهرهای مختلفی ازجمله:شهرکرد، آمل، بندر عباس ویزد روی صحنه رفته است

طی این سال‌ها نمایش «مکبث زار» اجراهای بین‌المللی زیادی در کشورهای هند، آلمان ، روسیه ، جشنواره «هایفست »ارمنستان،«شکی »آذربایجان و… داشته است

که منجر به کسب موفقیت‌های زیادی در جشنواره های بین المللی شده که ازجمله آنها می توان به :

اثر برگزیده در «شب‌های مسکو» روسیه، نمایش تقدیر شده در جشنواره «مونیخ»، شرکت در جشنواره «آوینیون فرانسه »، اجرا در «انستیتو تئاتر «گتیس مسکو»وجشنواره بین المللی تاتر فجر اشاره کرد، اینک موفقیت در جشنواره بین المللی« بغداد» و گرفتن جایزه بزرگ این جشنواره هم به این لیست افزوده شد.

این جشنواره که چهارمین دوره را خود راپشت سر گذاشت با حضور آثاری از ۲۴ کشور عراق، مراکش، تونس، الجزایر، مصر، سوریه، لبنان، اردن، عمان، عربستان، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، سودان، ایتالیا، فرانسه، روسیه، بلژیک، ترکیه، آلمان، برزیل، آنگولا و ایران به مدت «۱۰ روز» درمهرماه برگزار شد که شب گذشته در مراسم اختتامیه  یکی از جوایز اصلی این جشنواره نصیب  مکبث زار از ایران شد.

عوامل این نمایش عبارتند از:

نویسنده، طراح و کارگردان:ابراهیم ‌پشت ‌کوهی

تهیه کننده: سعیده اسمعیل نیا

بازیگران:شهروز ‌دل ‌افکار، گاتا ‌عابدی، شبیر پرستار، یاشار ‌نادری، سعید ‌برجعلی، فهیمه ‌موسوی ‌نیارکی، رضا ‌سلیمی،علی دولت یاری، سحر ‌عبدالملکی، صابر رضایی، متین ‌مکاری ‌مقدم، جواد ‌امیرپور

مجری طرح: شبیر ‌پرستار

دستیار کارگردان و مدیر صحنه : شکوفه آزادگان

آهنگساز و خواننده: بهرنگ ‌عباسپور

طراح نور:  رضا ‌خضرایی

طراح گریم:  شقایق ‌برهمتی

طراح پوستر و گرافیک: محمد ‌حسن ‌آزادگان

نوازندگان: مقداد اسفندی، پویا شمالی

محمدحسین ‌بیات،عرشیا ‌چاکرالحسینی، بهرنگ ‌عباسپور

عکاس: پیمان گرزم، اردلان ‌آشناگر، کیانوش ‌سلطانی ‌متین

مشاور تبلیغات: محمد ‌لهاک

ساخت تیزر: یوسف ‌ابریشمی، کیانوش ‌سلطانی ‌متین، میلاد آزادی

مدیران رسانه: پیمان طالبیان، محمد ‌دانشور

گریمور: پریسا رودبارانی، عطاالله ‌نجفی

مدیران صحنه:  جواد ‌امیرپور،گلاره ‌کلهر ‌چگینی، علی ‌روزگار، الهه ‌عرب، صدرا ‌عیسی ‌پور

طراحی و ساخت تاج: فرناز ‌یحیی ‌پور

دستیار لباس:  آتنا ‌رضایی

دستیار نور: شادی آزموده

حامی رسانه ای: سینماآفیس

مدیران رسانه :پیمان طالبیان،محمد دانشور

مدیر تبلیغات:  شبیر ‌پرستار

کاری از: گروه تئاتر تیتووک

داستان این نمایش ازجایی آغاز می شود که «مکبث» پادشاه مستبد ،خونخوار، منفعت جو وضد زن جزیره هرمز برای رسیدن به پادشاهی اهل هوا«اجنه»، دانکن بابای بزرگ مراسم «زار »را به قتل می‌رساند،

 این امر باعث سقوط این شخصیت می شود و مخاطب هم  با قهرمان اثر همذات پنداری می کند.

«مکبث زار» تلفیقی از نمایشنامه دراماتیک «مکبث» اهل اسکاتلند اثر «ویلیام شکسپیر» و «مراسم زار» مردم جنوب ایران به ویژه هرمزگان وجزیره قشم است؛

این مراسم که یکی از آیین های بومی _محلی و کمی ترسناک این خطه است برای خارج کردن اجنه وارواح خبیثه ای که از طریق بادهای موسمی سوار بر موج دریا شده اند و به سواحل جنوب ایران رسیده‌اند و به صورت‌های مختلف درکالبد افراد رسوخ کرده اند

توسط بزرگ سرزمین و با استفاده از چوب خیزران بیرون کشیده می شوند و به این وسیله این افراد درمان می شوند؛

از آنجا که داستان «مکبث» هم به خاطر وجود خواهران جادوگر وفضاهای سحر آمیز و…. به این فضا شباهت دارد،

همخوانی مناسبی با فضای جادویی «مراسم زار» پیدا کرده و از نشانه‌های مراسم زار درکنار شیوه‌های اجرایی کشورهای دیگر به کلاژ خوب و مناسبی دسترسی پیدا کرده است که باعث جذابیت بیشتر اثرشده است،

کارگردان این اثر برای طراحی حرکات نقش های «مکبث و لیدی مکبث »از اجرای کابوکی«ژاپن»برای نمایش دادن اشرافیت شخصیت ها بهره برده است

و برای نقش«خواهران زار» از کاتاکالی «هند» کمک گرفته است و برای حرکات مردم معمولی طبقه فرودست از کمدیا دلارته «ایتالیا» استفاده کرده است

که این نوع  اجراها برای پیاده شدن روان و درستشان روی صحنه نیازمند تمرینات سخت وپیاپی بازیگران است که اجرای خوب بازیگران روی صحنه نشان دهنده تمرینات زیاد و صبورانه بازیگران طی ماه‌های متوالی بوده است..

برای موسیقی این اثر از آوازهای فولکلور منطقه جنوب ایران استفاده شده است که با همراهی سازهای بومی ایران، ژاپن، آفریقاو هند به شکل زنده اجرا می شود که فضایی گرم ،متفاوت ومهیج برای تماشاچیان ایجاد می کند.

طراحی «نور » خلاقانه و درخدمت اثر است ونقش فعال ومؤثری در پیشبرد نمایش دارد؛ نور قرمز وپارچه قرمز نقش زیادی در طراحی صحنه،فضاسازی وشخصیت پردازی کاراکترهای اثر دارد.

«مکبث زار» تراژدی صرف نیست واز لحظات کمدی و شادی‌آور هم  برخوردارست وتأتری  زیبا، خلاقانه، تصویرگرا وشاعرانه است که با اجرایی کاملا متفاوت از تمام مکبث های اجراشده به روی صحنه می رود و علاوه بر آن کارگردان این نمایش سعی کرده با بومی سازی نمایشنامه و استفاده از طراحی خلاقانه نور، رنگ، لباس، گریم، فرم، حرکت، بازی، دیالوگ، نماد، موسیقی و…. نقدهای اجتماعی و سیاسی خودش را نسبت به شرایط فعلی جامعه وبه خصوص زنان و کودکانی که به خاطر منفعت طلبی و بی توجهی مردان وحاکمان ، قربانی این شرایط بحرانی شده اند را هوشمندانه وباظرافت تمام به تصویر بکشد.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/07/29 12:42
شماره خبر : 93210

ارشد روانشناسی بالینی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه ،دستیارکارگردان و برنامه ریز فیلم وتأتر،روابط عمومی، همخوان ،خبرنگار

لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=93210
بدون نظر

پیام بگذارید