a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

وضعیت انسان مدرن در جامعه را در ” برهوت ” ببینید

(سینماآفیس): " برهوت " مرتضی نوری که تا هشتم اسفند در پردیس شهرزاد اجرا می رود و وضعیت انسان مدرن در جامعه را نمایش می‌دهد، با وجود ثقیل بودن دیالوگ ها تماشاگران را به خوبی با خودش همراه کرده است.

پایگاه خبری سینماآفیس گزارش می‌دهد: نمایش “برهوت” از جمله آثار بارز هارولد پینتر برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال ۲۰۰۵ میلادی است که از ۱۵ بهمن تا ۸ اسفند سال جاری  با ترجمه یلدا کاشفی فراهانی، طراحی و  کارگردانی مرتضی نوری، طراحی لباس و گریم و عکاسی نسیم روحانی، اجرای گریم مینا حیدری و بازی رحیم مهراندیش، حسن فضلی، سینا طباطبایی و روشنک کرمی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است.

 

شایان ذکر است که پگاه نیکوکار که همراه با مرتضی نوری مسئولیت طراحی دکور نمایش “برهوت” را برعهده دارد، دستیار کارگردان این نمایش هم هست.

مازیار تهرانی و پوریا احمدیان پوستر نمایش “برهوت” را طراحی کرده‌اند.

مرتضی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار سینماآفیس بیان کرد: نمایش “برهوت” ذیل مقوله ی ابزورد قرار دارد و نشان دهنده ی وضعیت انسان مدرن در جامعه است.

او افزود: ابزورد از شیوه های روایی کلاسیک عبور کرده و طبعا ته مایه ای از فضاسازی های سورئال را تداعی می کند و نوعی تئاتر تجربی محسوب می شود.

 

کارگردان نمایش “برهوت” گفت: این کار با کنار هم قرار گرفتن ۴ شخصیت متفاوت با بازی رحیم مهراندیش، حسن فضلی، سینا طباطبایی و روشنک کرمی شکل گرفته است که هر یک از آنها سمبل هایی از افراد جامعه هستند و در جریان اجرا از دیالوگ گرفته تا نوع گریم، لباس و حتی نحوه راه رفتنشان شناخته می شوند.

نوری ادامه داد: هارولد پینتر موفق شده تا ابهامات و تنش های روانی شخصیت ها را با استفاده از زبان غنی که به عنوان سبک “پینتریسم” شناخته می شود، نشان دهد.

 

او بیان کرد: روابط بین شخصیت ها مخاطب را به تأمل در مسائل هویتی، عشق، دوستی و آزادی وا می دارد و با استفاده از ابزارهای درون متنی مثل سکوت ها و توقفات در دیالوگ ها جریان نمایشنامه را به شیوه ای تازه حرکت می دهد.

کارگردان نمایش “برهوت” گفت: این اثر مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم یعنی دهه ی پنجاه میلادی است و از لحاظ مفهومی در لایه های مختلف ارتباط تنگاتنگی با هیچ انگاری و پوچی دار‌د، مفهومی که در آثار بزرگانی چون سارتر و کامو به اوج خود رسیده اند.

 

یکی از تماشاگران نمایش “برهوت” اظهار داشت: متن نمایش “برهوت” بسیار فشرده ، قوی و پر کشش بود. این متن بازیگران و کارگردان نمایش را به چالش می‌کشید.

او گفت: دیالوگ‌های نمایش “برهوت” ثقیل هستند و در عین حال می‌توانند تماشاگران را  با اثر همراه کنند.

 

این تماشاگر نمایش “برهوت” بیان کرد: تماشای نمایش “برهوت”  تجربه ی خوبی برای دیدن است.

عکس ها از : نسیم روحانی،نیلوفر موتمنی

خبرنگار: مبینا دورانی

انتهای پیام/.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/11/29 12:59
شماره خبر : 95661
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=95661
بدون نظر

پیام بگذارید