a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

عضو کانون پخش کنندگان مطرح کرد

(سینماآفیس) – حبیب اسماعیلی عضو کارشناس شوراهای صنفی نمایش و کانون پخش‌کنندگان در ادوار مختلف،ِفیلم‌های اکران نوروزی ۱۴۰۲ را تشریح و تحلیل کرد.

حبیب اسماعیلی در گفت‌وگو با صبا در مورد اکران نوروزی گفت: تفاوت اکران نوروزی با دیگر اکران‌ها در این است که چینش آن با وزارت ارشاد و شورای صنفی است.

او ادامه داد: به طور مثال در نوروز امسال، شورای صنفی از فیلم‌هایی مانند «بخارست»، «جزیره فضایی/تورناردو۲» و «ملاقات خصوصی» که در شرایط بحرانی سال گذشته به نمایش درآمده بودند، حمایت کرد و تصمیم گرفت که اکران آن‌ها در کنار چهار فیلم نوروز امسال ادامه داشته باشد که خوشبختانه فیلم‌های خوبی هستند و هنوز هم فروش خوبی دارند.

اسماعیلی در خصوص ارتباط بین بازخورد ضعیف «بچه‌های طوفان» با دیر اعلام شدن اکران نوروزی آن گفت: دیر و زود ندارد. اعلام اکران همه فیلم‌ها تقریبا با یک یا دو روز فاصله بوده است. برخی فیلم‌ها برای عید نیستند. بعضی از تهیه‌کننده‌ها فکر می‌کنند اگر در این ایام فیلم‌شان را اکران کنند، فروش خوبی خواهند داشت و این باور اشتباهی است. اصلا این گونه نیست که هر فیلمی در نوروز اکران شود فروش بالایی داشته باشد. صاحبان فیلمی که قبلا تبلیغ نشده، هیچ آنونسی از آن پخش نشده و بازیگر آنچنانی هم ندارد، خودشان نباید فیلم‌شان را اکران کنند. بهتر است کار تبلیغات فیلم‌شان را انجام بدهند، بعد در زمان‌های دیگری مثل تابستان اکران داشته باشند.

هیچ اجباری به صاحبان آثار در کار نبوده که حتما باید فیلم‌تان را اکران کنید

عضو کارشناس شوراهای صنفی نمایش و کانون پخش‌کنندگان در ادوار مختلف، تأکید کرد: هیچ اجباری به صاحبان آثار در کار نبوده که حتما باید الان اکران کنید. نه از طریق شورای صنفی نه از طریق وزارت ارشاد. این فیلم‌ها کاندیدای اکران بودند، انتخاب شدند و برای اکران به آنها ‌پیشنهاد شد و قرار گرفتن در این وضعیت را پذیرفتند. اگر صاحبان آثار آمادگی نداشتند، نباید فیلم‌شان را اکران می‌کردند. گاهی پیش آمده که کارگردان و تهیه‌کننده‌ای مشتاق نبوده‌اند که در این زمان اکران کنند و نپذیرفته‌اند. احتمالا کارگردان و تهیه‌کننده «بچه‌های طوفان» احساس کرده‌اند که چون اکران نوروزی است، فیلم‌شان فروش خوبی خواهد داشت. البته اگر فرصت داشتند و کارهای تبلیغات فیلم را انجام می‌دادند، قطعا اتفاق بهتری برای این فیلم می‌افتاد.

این بازیگر و سینمادار در ادامه در مورد احتمال جایگزین شدن فیلمی دیگر، به جای «بچه‌های طوفان» گفت: بعید می‌دانم فیلم دیگری جایگزین «بچه‌های طوفان» شود. اگر هم جایگزین کردنی اتفاق بیفتد، توسط سینماداران انجام می‌شود. به هرحال سینمادار با توجه به هزینه‌هایی که دارد به فیلمی که از آن استقبال نمی‌شود، سانسی اختصاص نمی‌دهد. البته فقط چند روز از شروع سال جدید گذشته و غالبا روزهای اول سال مردم درحال دید و بازدید هستند. امیدوارم که سازندگان «بچه‌های طوفان» در روزهای آینده تبلیغاتی برای فیلم‌شان انجام دهند تا این فیلم هم بتواند بین مردم جا باز کند.

«غریب» تا به امروز اکران خوبی داشته است

او در خصوص این‌ که با توجه به فروش بالای «فسیل»، آیا «غریب» مورد بی‌اعتنایی مخاطبان در اکران نوروز ۱۴۰۲ قرار گرفته یا نه، گفت: اتفاقا «غریب» تا به امروز اکران خوبی داشته است. بهتر است با خط‌کشی سراغ فیلم‌ها نرویم. سینما آزاد است و فقط فیلم را اکران می‌کند. در هیچ سینمایی جلوی تماشاگران را نمی‌گیرند که بعضی فیلم‌ها را نبینند. یا آن‌ها را مجبور به تماشای فیلم‌های مشخصی نمی‌کنند. سینما محل عرضه و تقاضا است. تماشاگر به سینما می‌آید و خودش فیلم را انتخاب می‌کند. فیلم اگر جذاب باشد مخاطب از آن استقبال می‌کند. فردی که به یک فروشگاه می‌رود، اجناسی را که نیاز داشته باشد می‌خرد، اجناسی را هم اصلا برنمی‌دارد. تماشای فیلم هم به همین شکل است. سال گذشته فیلم «موقعیت مهدی» اکران شد و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت. هیچ تماشاگری را هم مجبور به تماشای آن فیلم نکرده بودند.

اسماعیلی در ادامه گفت: درحال حاضر «غریب» فروش نسبتا خوبی داشته است. اگر هم‌پای فیلم‌های کمدی فروش نمی‌کند، دیگر دست مخاطب است. در موقعیتی که مردم با دشواری‌های کلان خصوصا در مسائل مربوط به تورم دست و پنجه نرم می‌کنند، اگر بخواهند جایی را برای رفتن به انتخاب کنند، معمولا انتخابشان فضایی فارغ از این مسائل است و طبیعی است که در سالن سینما، تماشای فیلم کمدی را انتخاب کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که در اکران، همه چیز فقط به نفع فیلم کمدی نیست. به عنوان نمونه فیلم «ملاقات خصوصی» یک فیلم جدی است و مخاطب دارد. فیلم‌های کمدی زیادی هم ساخته شده که مخاطبان از آن کارها استقبال نکرده‌اند. مردم ما آگاه و هوشیار هستند.

خوب و بد را از هم تمییز می‌دهند. هر فیلمی که صرفا کمدی باشد فروش ندارد. اگر به اکران سال‌های گذشته رجوع کنید خیلی از فیلم‌ها بوده‌اند که چندین میلیارد فروش داشته‌اند، فیلم‌هایی هم بوده‌اند که فقط با چند میلیون پرونده‌شان بسته شده است.

از فیلم‌های اجتماعی حمایت شود تا همه به سمت کمدی نروند

مدیر رسانه فیلمسازان مولود با اشاره به گرایش تهیه‌کنندگان به ساخت فیلم‌های کمدی گفت: دست اندرکاران و مسئولین دولتی باید از فیلم‌های خوب حمایت کنند. از سازمان صداوسیما بخواهند که برای همه فیلم‌ها تیزر پخش شود. مثلا فیلم «برادران لیلا» که به ممیزی خورد. با این‌که خیلی مشتاق به اکران آن بودند، آنقدر این فیلم را نگه داشتند تا در نهایت به دلیل برخی سهل‌انگاری‌ها، سر از شبکه قاچاق درآورد. وقتی این بلاها بر سر فیلم‌های جدی می‌آید و از آن طرف فیلم‌های کمدی فروش خوبی می‌کنند، آرام آرام تهیه‌کننده‌ها به سمت ساخت فیلم‌های کمدی، سوق پیدا می‌کنند. از این جهت مسئولان هم مقصر هستند. حالا بی وجدانی کسی که این فیلم را قاچاق کرده مسئله دیگری است. مردم باید به این فکر کنند که برای ساخت فیلم‌ها سرمایه‌گذاری شده و فیلم‌های قاچاق را تماشا نکنند.

اسماعیلی در پایان گفت: تقاضای ما این است که صدا و سیما و شهرداری از اکران سینماها و سینماداران حمایت کنند. تیزر فیلم‌ها را پخش کند. بیلبورد در سطح شهر قرار دهند تا مردم از فیلم‌هایی که در حال اکران هستند آگاهی پیدا کنند. من همه فیلم‌ها را به چشم سینمای ایران می‌بینم و فکر می‌کنم که سینمای ایران در زمینه پخش و اکران نیاز به حمایت دولت دارد.

انتهای پیام/

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
برچسب ها
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/01/07 09:35
شماره خبر : 89264
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=89264
بدون نظر

پیام بگذارید