آثار راه یافته به بخش سمینار بیست و یکمین جشنواره نمایشهای آیینی سنتی
(سینماآفیس) – دبیرخانه بیست و یکمین جشنواره نمایشهای آیینی سنتی، چکیده مقالات پذیرفته شده و مشروط در بخش سمینار بین المللی جشنواره را به شرح زیر اعلام کرد:
“جلوههای صلح و دوستی در تعزیه حر ابن یزید ریاحی” نوشته علی اکبر خلعتبری از تهران
“نمایشهای سنتی توره” نوشته شایان آدینه زاده از خراسان شمالی (بجنورد)
“تاثیر عملکرد هوش مصنوعی بر سیر تکامل نمایش سیاه بازی در ایران” نوشته هادی ولی پور از آذربایجان شرقی ( تبریز)
“واکاوی نشانههای نمایش ایرانی در دو گونه نمایش سنتی مالزی (بانگساوان) و “دعبوس” نوشته محمود دهقان هراتی از البرز- مشروط
“بررسی تعزیه “امیر تیمور گورکانی” به عنوان سندی برای نقطه آغازین تعزیه” نوشته صابر رضایی از گیلان (رشت)- مشروط
“واکاوی قابلیتهای نمایشی در مراسم روستای توت” نوشته مهدیه امامی از یزد
“نسبت انسان معاصر با آیین شرقی در تئاتر پرفورمنس (مطالعه موردی ظرفیتهای اجرای پرفورمنس در آیین نی مه خوانی بوشهر ) نوشته نیلوفر سلطانی کرد شولی از فارس (اقلید)
” تحلیل ارتباط آب و باران با آیین های ایرانی و تعزیه” نوشته داریوش نصیری از تهران
“جایگاه انسان مدرن در پیشبرد آیین ها در دوران معاصر: انسان آیینی یا آیین انسانی؟ ” نوشته محمد رضا رسولی از تهران
” ساختار شناسی جنبه های نمایشی اسطوره شاماران با رویکرد تطبیقی ریشه یابی سرچشمه مشترک با اسطورههای مشابه نوشته علیرضا داوری از هرمزگان
” نظریه کلامی امربین الامرین در جبر و اختیار و تاثیر آن بر شکل گیری تعزیه” نوشته میر محمد رضا حیدری از تهران
“پدیدارشناسی مکان نمایشی، زمان نمایشی و حضور شبیه خوان بر صحنه تعزیه با تعمیم دیدگاه پدیدارشناسانه استیت به حوزه شبیه خوانی ” نوشته میر محمد رضا حیدری از تهران
” بررسی تاثیر نمایش بومی محلی در زنده نگهداشتن زبان مادری و گویش محلی” نوشته شاهد پیوند از تهران
“بررسی چگونگی روایتگری در آیینها و ارتباط آن با خشونت فرمی در آثار دراماتیک سارا کین” نوشته نجمه بهاری از تهران- مشروط
“کاوشی در قابلیتهای بازیهای بومی و محلی منطقه آذربایجان با توجه به تولید آثار نمایشی ویژه نوجوانان نوشته مهدی صالحیار از آذربایجان شرقی ( تبریز) – مشروط
” نمادهای میترائیسم در آیین باران خواهی چمچه خاتون” نوشته مهدی صالحیار از آذربایجان شرقی (تبریز)- مشروط
“جلوه های گاو اسطورهای در اساطیر، آیین ها و نمایشهای ایرانی” نوشته رسول نظرزاده از تهران – مشروط
“بررسی مقایسه حضرت فاطمه زهرا و آناهیتا ملکه آب با تاکید بر کلید واژه آب” نوشته امیر شهباز نژند از آذربایجان شرقی(بناب) -مشروط
“رویکردها و تکنیکهای حفظ و توسعه نمایشهای بومی و آیینی” نوشته حمید رضا اسماعیلی رستاقی از تهران- مشروط
“آینده پژوهی نمایش تعزیه در ایران” نوشته رضا نادری از خراسان رضوی (مشهد)- مشروط
“بررسی بینامتنی پرسکتیو در آیین ها و سنت های نمایشی ایران از عهد باستان تا دهکده جهانی” نوشته مریم منصوری از تهران
“بررسی داستان سرایی در نسخه های تعزیه با تطبیقی بر ادبیات داستانی ایران در دوره قاجار با نگاهی به قصه های امیر ارسلان نامدار و ملک جمشید” نوشته اسماعیل مجللی از اراک
– “واکاوی بینارشته ای نظریه بوم شناسی فرهنگی و نمایشگری های آیینی سور کاروانی گیلان، مطالعه موردی یاوری برنج و ایل جار” نوشته رضا عاشوری فر از گیلان (لنگرود) – مشروط
“بازخوانی ساخت مایه های نمایش ساز نه- روالی در نمایش گری آیینی سنتی سور کاروانی گیلان، بر مبنای نظریه چند صدایی و گفتگومندی باختین” نوشته رضا عاشوری فر از گیلان ( لنگرود)
” بروز وضعیت اجتماعی ایرانیان در ادبیات نمایشی مذهبی و نسخه های تعزیه” نوشته اسماعیل مجللی از اراک
“نقش مهاجرت و مراودات بین المللی در شکل گیری و توسعه آیین تعزیه خوانی جنوب ایران (مطالعه موردی، بوشهر
و هرمزگان” نوشته علیرضا میرشکاری از بوشهر – مشروط
نویسندگان چکیده های پذیرفته شده تا دهم شهریور مهلت دارند تا مقالات کامل خود را به آدرس ایمیل سمینار irtf.seminar@theater.ir برای ارزیابی نهایی ارسال نمایند. لازم به ذکر است مقالات کاملِ پذیرفتهشده در مرحله ارزیابی نهایی در نهمین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی به صورت ارائههای حضوری و مجازی و پنلهای بحث و گفتوگو ارائه خواهند شد و پژوهشگران گواهی شرکت در این رویداد علمی- هنری را دریافت خواهند کرد.
مقالات برگزیده علاوه بر دریافت مبلغ ۴۰ میلیون ریال کمکهزینه (حق تالیف) در کتاب مجموعه مقالات سمینار به چاپ خواهند رسید.
نهمین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی در روزهای هشتم و نهم مهرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.