a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
پوریا ضیایی

«پوریا ضیایی»کارگردان فیلم های کوتاه زندگیش بوی خون گرفت

(سینماآفیس)- «پوریا ضیایی» کارگردان و تهیه کننده  موفق فیلم های کوتاه درعرصه بین المللی ، در هفته ای که گذشت وارد مرحله پیش تولید سریالی «جنایی -معمایی» تحت عنوان « بوی خون » شد.

پوریا ضیایی متولد سال۱۳۷۳ در تهران، بازیگر، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان است؛ وی تحصیلات اکادمیک خود را در آموزشگاه «هنر و اندیشه» زیر نظر «مهدی فخیم زاده»، «بهرام ابرهیمی»، «اکبر زنجانپور» و «دکتر محمد صادقی» گذرانده است؛

او فعالیت سینمایی خود را با کارگردانی و بازی در فیلم‌های کوتاه آغاز کرد.

«ضیایی» ۵ فیلم کوتاه را با عنوان های: «عینک دودی»، «آن شب»، «خراش»، ، «ناآرام» و «امتداد» در پرونده کاری خود ثبت کرده است؛

وی همچنین در فیلم کوتاه «بیخ» به کارگردانی «میلادسعیدی »به عنوان تهیه کننده حضورداشت.

این فیلم درچهاردهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی شرکت کرده بود که هم اکنون  برای دیدن این اثر می توان به صورت آنلاین  از سایت تیوال اقدام کرد.

در فیلم کوتاه «خون بس» نیز به نویسندگی و کارگردانی« مسعود بابایی» به صورت مشترک با «بابایی» به تهیه کنندگی این اثر پرداخت که این فیلم در سی و سومین دوره جشنواره بین المللی« Girona» اسپانیا حضور پیداکرد.

فیلم سینمایی «سکته مغزی» به نویسندگی و کارگردانی «ضیایی » درسال ۱۳۹۷ به عنوان اولین فیلم سینمایی وی در بخش هنر و تجربه ساخته شد؛ این فیلم درباره کارگردانی است که سال‌ ها مسافرکشی می‌کند و فیلم نمی‌سازد و همسرش سیما به همین دلیل قصد جدایی از او را دارد، به همین دلیل او سعی می‌کند هرطور شده در روز جدایی از همسرش فیلمش را بسازد اما این تمام ماجرا نیست…

فیلم تلویزیونی «پیدا وپنهان» به نویسندگی «نوید باقری» و «پارساحسینی» وتهیه کنندگی «زهراجامی» مدیر«مؤسسه هنروسینما » که به عنوان مجری طرح دراین دو فیلم اخیرش حضور داشتند با بازی«داریوش موحد» (بازیگردان و مشاور کارگردان) با کارگردانی «مهدی ضیایی» درحالی وارد مرحله پیش تولید شد که هنوز خبری از اکران فیلم «سکته مغزی »و ارسال آن به جشنواره های داخلی و خارجی شنیده نمی شد.

«ضیایی» با ایده جدیدش، دومین فیلم سینمایی خود را به صورت مشترک با «امیر سبحانی» با عنوان «این فراخوان مورد تائید نیست» درسال ۹۸  برای گروه هنر و تجربه  در تهران ساخت.

داستان این فیلم درباره دختری ۱۷ ساله به اسم «سحر»است که می خواهد فیلم بسازد ولی به خاطر  دختر بودنش و سن کمی که دارد، هیچ کس  او را  جدی نمی گیرد؛ «سحر» فراخوان انتخاب بازیگرش را به نام کارگردان دیگری می زند که خیلی معروف نیست و در روز انتخاب بازیگر اتفاقاتی می افتد که مسیر اصلی زندگی سحر را تغییر می دهدو…

«ضیایی» برای این فیلم از دوربین موبایل برای فیلمبرداری استفاده کرد. «اسلامعلی کوچکی »هم مجددا به عنوان مدیر روابط عمومی در این فیلم هم حضور داشت.

یکی از نکات جالب در رابطه با فیلم این بود که هر آنکس که  در تست بازیگری این فیلم شرکت کرده بود، موفق شد به عنوان بازیگر در این پروژه حضور پیدا کند. همچنین  «سحر قدسی » با همراهی چندتم ازکارگردانان مطرح سینمای ایران به عنوان بازیگر نقش خودشان را بازی کردند.

از دیگر نکات قبل توجه می توان به این مورد اشاره کرد که این فیلم با ساخته قبلی این کارگردان از نقاط مشترک فراوانی برخوردار است به قدری که می توان این دو فیلم رو مکمل یکدیگر و حاصل نگاهی تازه از یک فیلمساز مستقل خواند.

 

مجموعه تلویزیونی «وطن» به کارگردانی و تهیه کنندگی «پوریا ضیایی» که پیش از این «فیلم کتاب» نام داشت و به «وطن» تغییر نام یافت در فصل اول خود به روایت  زندگینامه شهدای ایران در ۵۰‌ قسمت می پردازد.

فصل اول این مجموعه برگرفته از کتاب «مجید بربری » به نوشته «کبری خدابخش دهقی» است  این کتاب داستان  زندگی «شهید مجید قربان خانی » را روایت می کند و  نقش این شهید را «فریبرز یوسفی» به عهده گرفت.

داستان این سریال از جایی آغاز می شود که «مجید» به خاطر محرم ، اربعین و کربلا دیگر نمی خواست شبیه قبل باشد، دلش می خواست توبه کند و کاری کند که یک آدم دیگری شود و جز مدافعین حرم شود که …

عوامل دیگری که در این مجموعه همکاری داشتند عبارت بودند از: بازیگردان: «داریوش موحد»، دستیار تولید:«اسماعیل رنجبر»، دستیار تهیه: «هاکان نجفی»، انتخاب بازیگر: «مهدی امینی خواه»و «اسلامعلی کوچکی» امور هماهنگی رسانه ها  و….

در ادامه و برای  فصل های دوم و سوم این مجموعه به زندگی« شهید محمود کاوه» و «شهید محمد جهان آرا» خواهد پرداخت که برگرفته از کتاب« یادگاران» از انتشارات «بنیاد روایت فتح» خواهد بود.

این تهیه کننده و کارگردان جوان سینمای ایران بعد از موفقیت های متعددی که در سال‌های اخیر در جشنواره های بین المللی فیلم های کوتاه به دست آورد چند روزیست به طور رسمی پیش تولید ساخت مجموعه تلویزیونی تحت عنوان موقت « بوی خون» را آغاز کرده است.

وی در طی این مصاحبه عنوان کرد شرایط تولید در سینما و تلویزیون برای آثار غیر کمدی، اصلا جالب نیست و فیلمسازان جوان مستقل که در تکاپوی ساخت آثار اول و دوم خود هستند توان جذب سرمایه گذار و یا تهیه کننده را ندارند. «ضیایی »که به دلیل شرایط جوی موجود در سال‌های اخیر حدود ۲ سال از فعالیت های سینمایی دور بوده است در هفته ای که گذشت پیش تولید سریالی در ژانر «جنایی-معمایی» تحت عنوان «بوی خون» را در شمال تهران محله« زعفرانیه»آغاز کرد.

فصل اول « بوی خون » در ۳۰ قسمت ۶۰ دقیقه ای، روایتگر ۳۰ پرونده جنایی واقعی می باشد.در هر قسمت بازیگران متفاوتی از چهره های مطرح سینما و تلویزیون در کنار بازیگران جوان تئاتر کشور همراه با هنرجویان بازیگری آموزشگاه های سینمایی جلوی دوربین می روند. مجری طرح سریال «بوی خون»«محمد نوروزی» می باشد و گروه هم اکنون در مرحله تکمیل کادر فنی و انتخاب بازیگر است.

چهار قسمت ابتدایی این سریال برگرفته از گفته ها، مقالات و مجموعه مشاهدات دکتر «محمد شهریاری» سرپرست دادسرای ویژه رسیدگی به قتل  «مهراوه فردوسی» «نویسنده و روزنامه نگار فعال» در حوزه جنایی به قلم «امیرحسین دایی»، «شهاب شاه پرویزی »و ‌«پوریا ضیایی» می باشد. «صادق اسدی»( بازیگر )و«فرهاد باقری»( بازیگر و کارگردان تأتر) به همراهی «الهام زارعی» از (طراحان حرکت) شناخت شده تئاتر ایران در حوزه انتخاب بازیگران جوان فعال در عرصه نمایش، گروه کارگردانی مجموعه را یاری می‌دهند.

«نسترن نصیری» نیز برای این پروژه به انتخاب بازیگران جوانی که دانشجوی رشته بازیگری هستند می پردازد تا بتوانند با همراهی«ضیایی» درصورت امکان استعدادی را از بین دانشجویان رشته بازیگری در دانشگاه های کشور کشف کنند؛ در روزهای آتی لیست کامل عوامل و بازیگران این مجموعه توسط «اسلامعلی کوچکی» مدیر روابط عمومی و تبلیغات سریال اعلام خواهدشد.

انتهای پیام/.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/08/22 12:50
شماره خبر : 93970

ارشد روانشناسی بالینی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه ،دستیارکارگردان و برنامه ریز فیلم وتأتر،روابط عمومی، همخوان ،خبرنگار

لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=93970
بدون نظر

پیام بگذارید