a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
فصل با باران ما

تالار وحدت با اجرای«فصل با باران ما»پر از نغمه های پاییزی شد

(سینماآفیس)-نوای «فصل با باران ما» در آدینه گذشته به تاریخ دوازدهم آبان ماه ۱۴۰۲ با رهبری ارکسترملی توسط «همایون رحیمیان» و همراهی گروه کر «بنیاد رودکی به رهبری «رازمیک اوحانیان» وتک نوازی «مسیح تحویل داری» در تالار وحدت تهران طنین انداز شد.

فصل با باران ما  آدینه گذشته به میزبانی تالار وحدت ارکستر ملی به رهبری «همایون رحیمیان» با  تازه ترین رپراتور خود با همراهی گروه کر بود .

در ابتدای برنامه «رحیمیان» به رهبری ارکستر برای  قطعه «رنگارنگ ۱» اثر «روح الله خالقی» در دستگاه «بیات اصفهان» پرداخت .

«روح‌الله خالقی» آهنگساز «قطعه رنگارنگ »که  متولد «ماهان کرمان» در اسفند سال ۱۳۲۲بود با دعوت از چند موسیقی‌دان ایرانی، ارکستر ملی را تشکیل داد.«خالقی »در تکمیل فعالیت‌های «علینقی وزیری»، نمونه‌های شنیداری جذابی در دستگاه‌های مختلف نظیر ماهور، راست‌پنجگاه، شور و آوازهای موسیقی ایرانی نوشت و به اجرای ارکسترها درآورد.

وی قطعات و تصنیف‌هایی همچون، «رنگارنگ شماره ۱ و ۲»، «بهار دلنشین»، «حالا چرا»، «خوشه‌چین»، «چَنگِ رودکی»، «میِ ناب» و «سرود نفت» از جمله ساخته‌های خالقی هستند که در میان مردم به شهرت رسیدند. سرود مشهور «ای ایران» که از آن به‌عنوان سرود ملی غیررسمی ایرانیان یاد می‌شود از ساخته‌های  دیگر وی محسوب می شود؛ «خالقی »یک تجربه آهنگسازی  برای فیلم «طوفان زندگی» به کارگردانی «علی دریابیگی» در کارنامه هنری وی دیده می شود.

در ادامه، قطعه «ز من نگارم» یکی از تصنیف های قدیمی«غلامحسین درویش» (درویش خان) که توسط «فریدون شهبازیان» تنظیم شده بود در دستگاه ماهور اجرا شد؛ از دیگر تصنیف های معروف «درویش خان» می توان به «بهار دلکش» اشاره کرد.

«رحیمیان» بعد از رهبری قطعه «ره رویا» ، آهنگساز جوان این اثر «امیرحسین طایی» را که یکی از نوازندگان «ویولا » بود به تماشاچیان معرفی کرد.


از «فرهاد فخرالدینی»آهنگساز برجسته ایرانی «سوئیت همایون» اجرا شد؛«فخر ا لدینی»سازنده این اثر، اهل آذربایجان واقع در «شوروی سابق» است، ارکستر موسیقی ملی ایران را در سال ۱۳۷۷ بنیان گذاشت و در اولین برنامهٔ این ارکستر به اجرای چند اثر از «علی تجویدی» با صدای « محمدرضا شجریان» پرداخت .فخرالدینی در سال‌های پس از انقلاب و به دلیل مشکلات پیش آمده برای کار با ارکستر و برگزاری کنسرت‌های بزرگ، بیشتر به ساختن موسیقی فیلم پرداخت. او از سال ۱۳۴۷ و با «شوهر آهو خانم» آهنگ‌سازی فیلم را شروع کرد و تا به امروز برای بیش از ۱۵ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی موسیقی های به یاد ماندنی  ساخته‌ است که از آن میان می توان به موسیقی متن فیلم های «کمال الملک»، «آدم برفی»، «آپارتمان شماره۱۳»، «مسافر ری»، «روزی روزگاری»، «کیف انگلیسی»، «روشن‌تر از خاموشی»، «شهریار» و… اشاره کرد که موسیقی مجموعه‌های تلویزیونی «سربداران»، «امام علی» و «بوعلی سینا» از استقبال بیشتری برخوردار شد.

 

«رحیمیان» در ادامه، برای قطعه «بندباز» ساخته «علینقی وزیری» که اثری «فانتزی برای تار و ارکستر» محسوب می شود و آهنگ و تنظیمش توسط «حسین دهلوی» انجام شده است، «مسیح تحویلداری «سولیست تار» را به جلوی صحنه هدایت کرد تا هنرنمایی اش برای این قطعه در دستگاه (ماهور) کاملا دیده شود. کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، یکی دیگر از بخش‌های این آلبوم، نتیجه همکاری مشترک «دهلوی» با «فرامرز پایور» بوده  است. آثار بعدی «دهلوی» مانند «گفتگوی دل در شور» (۱۳۳۶) و «فروغ عشق» در «آواز اصفهان» از تجربیات ارزشمند وی در تلفیق شعر و موسیقی ایرانی به‌شمار می‌روند.

«حسین دهلوی» آهنگسازمتولد۱۳۰۶ در تهران از سال ۱۳۵۶ تصنیف اپرای «مانا و مانی» را به مناسبت سال جهانی کودک (۱۹۷۹) آغاز کرد. ساخت این اثر دو سال به طول انجامید.وی در زمینه موسیقی فیلم هم فعالیت داشته‌است که البته بیشتر برای فیلم‌های مستند، نقش مشاور و انتخاب‌کننده موسیقی را بر عهده داشته و در تیتراژ فیلم‌ها، از او به نام مستعار «فریبا» یاد شده‌است. «دهلوی» برای چند فیلم مستند از« ابراهیم گلستان» مانند «یک آتش»(چشم‌اندازها)، «موج ، مرجان و خارا، «گنجینه‌های گوهر»و همچنین فیلم «هفده روز به اعدام» اثر «هوشنگ کاووسی » به آهنگسازی پرداخته است.

با حذف برنامه استراحت بین اجراها ، گروه کر بنیاد رودکی که متشکل از ۱۳ نفر بودند به رهبری «رازمیک اوحانیان» برای اجرای قطعه «چنگ رودکی» (بوی جوی مولیان آید همی) اثر« روح الله خالقی» و شعری از «رودکی» به روی صحنه آمدند و علاوه بر این قطعه، قطعه «فصل با باران ما»به آهنگسازی« همایون رحیمیان » و با غزلی از «مولانا» با صدایشان همراهی کردند که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.
پس از اتمام این قطعه گروه کر صحنه را ترک کردند و قطعه «دشتستانی» اثر دیگری از «امیرحسین طایی» با تکنوازی «قانون» به سمع و نظر حضار رسید.

.
و در پایان برای اجرای نهایی، قطعه «رهایی» اثری از «فریدون شهبازیان» انتخاب شده بود که ارکستر با تشویق پرشور مردم مواجه شد و «رحیمیان» تصمیم گرفت برای قدردانی از مخاطبان ، قطعه «سبکبال» در دستگاه شور  که نخستین اثر ارکستری « حسین دهلوی » در سال ۱۳۳۲ بود و کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، یکی از بخش‌های این آلبوم محسوب می شده  که از همکاری مشترک با «فرامرز پایور» شکل گرفته را رهبری کند که مورد توجه بی نظیر مخاطبان قرار گرفت.

«فریدون شهبازیان» آهنگساز قطعه «رهایی» از ۱۷سالگی به عضویت ارکستر سمفونی به رهبری «حشمت سنجری» درآمده بود، در دهه ۶۰ آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز نمود و آثار درخشان و موفقی ساخت که  درجشنواره های داخلی و خارجی  جوایز زیادی  را به خود اختصاص داد که  ازجمله این آثار  می توان به موسیقی متن ، فیلم‌های «آوار» به کارگردانی سیروس الوند، «شیر سنگی» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی، «پائیزان» به کارگردانی «رسول صدر عاملی»، سریال «باغ گیلاس» به کارگردانی «مجید بهشتی» ، فیلم‌های سینمایی «هیوا» به کارگردانی «رسول ملاقلی‌پور»، «اخراجی‌ها» به کارگردانی «مسعود ده‌نمکی»و «خاموشی دریا» به کارگردانی «وحید موسائیان» اشاره کرد. وی همچنین از مهر ماه ۱۳۹۵ تا فروردین ماه ۱۳۹۸ چوب رهبری ارکستر ملی ایران را در دست داشت و پس از استعفا از مدیریت هنری و رهبری دائم ارکستر ملی ایران، به عنوان مشاور موسیقی بنیاد رودکی منصوب شد که در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ از این سمت نیز کناره‌گیری کرد.«شهبازیان» هم‌ اکنون بازنشسته صدا و سیما و جزو منتقدین موسیقی پاپ ایران می‌باشد.

نوازندگان حاضر در ارکستر ملی به ترتیب عبارتند از:

نوازندگان ویلون یک:

مازیار ظهیرالدینی (کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رایین نورانی، علیرضا خلج اسمعیلی، آذین نصرتی مقدم، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی .
نوازندگان ویولن دو:
هادی آرزم، سانوا عندلیبی، آرش جامع، سارا نادری، امیر نظری سالاری، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو.
نوازندگان ویولا:
هومن اتابکی، همایون هاشم‌زاده، امیرحسین طایی، جاوید پناهی و پگاه عبدالله زاده.
نوازندگان کنترباس:
محمدحسین غریبی، ارسلان علی زاده، علی آقاجانی، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، عادل اصغرزاده، اشکان نظر، ستاره نامور.


نوازندگان فلوت:
شهرام رکوعی و لیدا باقری .
نوازندگان کلارینت:
حسام صدفی نژاد و شمیم کیانی.
نوازندگان ابوا:
سایوری شفیعی و محمدملک لی.
نوازندگان فاگوت:
امیرحسین محمدیان و امیرملکی زاده .
نوازندگان تار:
مسیح تحویلداری، مسعود آزین، آناهیتا رمضامی.
علی عابدین: نوازنده سنتور
مژگان محمدحسینی :نوازنده قانون
محمدرضا امیرقاسمی: نوازنده پیانو
عرفان فرشی زاده: نوازنده تیمپانی
ماهان ببری: نوازنده تمبک و پرکاشن و فرهاد رحیمیان به عنوان نوازنده دف در این اجرا حضور داشتند.
اعضای گروه کر عبارت بودند از:
افیک متوسیان، پریا رباط سرپوشی، الهه سادات موسوی، مهناز حیدری، شهرزاد اصلانی، سپیده عین افشار، مهرآذین مهرآذر، میلاد بیکدل لو، حسین عطری، الیاس بهشتیان، بهرام الله وردی، فرزین مهاجر تهرانی و مهدی آبنیکی که « رازمیک اوحانیان »رهبری آنها را به عهده گرفته بودند.
از دیگر عوامل اجرایی می توان از:
«حسن سهرابی» معاون آفرینش‌های فرهنگی هنری، «بابک شیبانی» مدیرارکسترها، «علی جوکار» مدیرداخلی ارکستر، «ندا یزدانی» مسئول نت و آرشیو، «محسن ایلکا»،« ناصر زرقومی» و «حسن احمدی» به عنوان پشتیبان و چیدمان ساز یاد کرد.

ارکستر ملی که ۲۰ مهرماه امسال، اولین کنسرت خود را به رهبری «همایون رحیمیان » پس از فراز و فرودهای فراوان و با عنوان «پاییزان» بدون همراهی گروه کر در تالار وحدت به روی صحنه برده بود، در دومین اجرای خود سعی کرد با انتخاب ترکیبی از آثار  مشهور و خاطره انگیز از آهنگسازان پیشکسوت این عرصه وآهنگسازان جوان این مرز و بوم، شبی به یاد ماندنی برای علاقه مندان به موسیقی فراهم آورد.
«انتهای پیام»/

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/08/14 03:43
شماره خبر : 93731

ارشد روانشناسی بالینی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه ،دستیارکارگردان و برنامه ریز فیلم وتأتر،روابط عمومی، همخوان ،خبرنگار

لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=93731
بدون نظر

پیام بگذارید