a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
نشست موسیقی

هنرنمایی چندین گروه هنرمند در عرصه موسیقی و معرفی اپلیکیشن « دستان تیونر »درنشست آبان ماه ارسباران 

(سینماآفیس)- در روز شنبه ۶آبان ماه۱۴۰۲ نشست ماهیانه موسیقی ارسباران ساعت ۱۸ با چندین اجرا متنوع موسیقی ومعرفی اپلیکیشن «دستان تیونر»برگزار شد.

در ابتدای برنامه «شهرام صارمی» مدیر بخش موسیقی ارسباران بعد ازخوشامدگویی به  همه حضار، به معرفی نوازندگان اولین اجرای موسیقی پرداخت و «سعید بنی هاشم» و «محمد زارع مقدم» را برای دونوازی «سه تار و تمبک »به روی صحنه دعوت کرد که دو قطعه را در«آواز ابوعطا» اجرا کردند.

بعد از آن از «سیاوش سحابی» طراح اپلیکیشن«دستان تیونر»خواست که برای معرفی این اپلیکیشن ونحوه عملکرد آن پشت تریبون بیاید که «سحابی» پس از حضور روی صحنه و تشکر از فرهنگسرای ارسباران و استاد صارمی بابت حمایتشان این نکته را بیان کردکه این «اپ» یک نرم افزار اندرویدی قابل نصب روی گوشی است که درجهت کمک به آسان شدن مسائل مختلف موسیقی ایرانی طراحی ، تولید ومنتشر شده است وهم اکنون در دسترس عموم است. این« اپ» برای کوک‌کردن سازها براساس دو نوع فاصله‌ی مورد استفاده میان نغمات دستگاه‌های ردیف موسیقی ایرانی طراحی شده است. این دو نوع، عبارت‌­اند از: فواصل ملایم و فواصل تعدیل‌شده. فواصل ملایم از دیرباز در رسالات موسیقی کهن ایران مورد پذیرش بوده و بدین جهت نیز به آنها پرداخته می‌شده است ولی در دوره معاصر متأسفانه به علت ضعف در شناخت پیشینه نظری موسیقی ایرانی و نیز بی‌توجهی به کاربردهای علم آکوستیک در این موسیقی، این مفهوم یعنی «ملایمت» نقش محوری خود را به‌­مرور از دست داده است. به لحاظ شنیداری، مطبوعیت فواصل ملایم توسط پدیده‌ها و قوانین فیزیک اصوات یا نسبت‌های خاص عددی توضیح داده شده است که در این اپلیکیشن هم به پشتوانه چنین دیدگاهی اقدام به محاسبات فواصل دستگاه‌ها و ارائه­‌ی آن در اپلیکیشن شد. در مقابل، فواصل تعدیل‌شده آنهایی هستند که صرفاً از تقسیمات مساوی ابعاد در یک اکتاو به‌ دست آمده و در موسیقی ایرانی نیز شامل ۲۴ ربع‌ پرده برابر می‌شوند. به هر روی، هر دوی این موارد دراَپ حاضر، موجود بوده و توسط کاربران قابل استفاده‌اند. شایان ذکر است، مبانی نظری و محاسبات مربوطه برای هر دستگاه، در کتابی به نام «هفت دستگاه، تحلیل ساختاری و محاسبه فواصل براساس ردیف میرزاعبدالله» نوشته «سیاوش سحابی»آمده است که این کتاب در حال طی کردن مراحل انتشار خود می‌باشد و در ادامه بیان کرد: به‌کارگیری اپلیکیشن «دستان تیونر» را به همه علاقمندان موسیقی ایرانی در تمامی سطوح، پیشنهاد کرده و در صورت وجود هر نکته‌ای مشتاقانه منتظر شنیدن آن هستیم.

سپس «منوچهر سهیلی»و« مهیار سهیلی» برای دو نوازی «ویلون » و «تمبک » به روی صحنه رفتند و چندقطعه را به زیبایی و درسطح عالی  اجرا کردند.

بعدازآن گروه »میرزاخانی» به سرپرستی «محمد میرزا خانی» و همراهی نوازندگان «سپهرصالح پور»،«مهنازنعمتی»، «مریم وطن پناه»، «فرزانه فتاحی» ،«کوروش کیانی»،«ترانه ملک شاهی»،«کیانا توانا»،«فرشته معینی» ،«حمیدرضا محرمی»،«گلسا بزرگمهر»، «شنتیا ترچانی»، «پانیا سلیمی»، «سجاد غفاری»، «گنجی» و «نصیبه نادری» به گروه نوازی «تمبک» پرداختند.

 

 

سپس نوبت به گروه موسیقی دستگاهی «چکاوک »به سرپرستی و خوانندگی« حسین دهاقین» رسید که با همراهی دیگر نوازندگان گروه  «رضامحمدیان»نوازنده سنتور، «محمد حسن دهاقین» نوازنده تار،«امیرعباس حقانیت» نوازنده نی، «بهادر مطمئنیان» عود، «بهروز شیرین قبا» رباب، «میلاد حیدری »تمبک،«مهسا فرهادی» دف و«آبتین علم» نوازنده کمانچه به روی صحنه آمدند و مقدمه گلنوش با تصنیف مجلسیان با شعر «سعدی» وتصنیف الا یا ایها الساقی با شعر« حافظ» را اجرا کردند.

درنهایت گروه «پارسی کر»متشکل از بانوان به رهبری«صابر جعفری» و سرپرستی «مینا جعفری»با همراهی سازهای تومبا، پیانو وفلوت به اجرای چندین قطعه نوستالژی پرداختند.

فرهنگسرای ارسباران که نشست های خود را از سال ۱۳۹۱ تا هم اکنون به صورت ماهانه و مستمر برگزار کرده چندین هدف را از برگزاری این برنامه دنبال می کرده که ازجمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد : ایجاد امکان اجرای صحنه ای برای جوانان، اجرای موسیقی تجربی، معرفی گروه‌های موسیقی و جوانان با استعداد در زمینه نوازندگی و آواز به صورت تک نوازی و گروه نوازی در ژانرهای مختلف، معرفی کتاب ها و آلبوم های تازه منتشر شده، رویداد های پر اهمیت موسیقی و….اشاره کرد، که همه این برنامه ها با حضور پرشور هنرمندان وعلاقه‌مندان موسیقی برگزار شده است.

انتهای پیام/.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/08/08 09:39
شماره خبر : 93526

ارشد روانشناسی بالینی، نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه ،دستیارکارگردان و برنامه ریز فیلم وتأتر،روابط عمومی، همخوان ،خبرنگار

لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=93526
بدون نظر

پیام بگذارید