a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

«لوگو نگاره‌ی کارگان شمبه»

 

(سینماآفیس) – محمد جواد ملک‌زاده طراح لوگو و پوستر رویداد نمایشی 《کارگان شمبه》 ضمن انتشار و رونمایی از این لوگو نگاره در یادداشتی اختصاصی برای پایگاه تحلیلی-خبری سینماآفیس نوشت:

 

 

 

این نگاره در ۴۴ قطع تشکیل شده که از معنا و مفهوم خاص خود برخوردار می‌باشد. عدد ۴۴ نشان از آگاهی، حمایت، ثبات، توانایی و تعادل در علم اعداد است. این عدد با موفقیت مالی و حس تجاری مشتاق به عنوان عدد مسیر زندگی می‌باشد که یکی از آن‌ها به معنای تمرکز بی‌دریغ روی اهداف است.

 

عدد ۴۴ عددی به منزله‌ی خوش‌شانسی است. این عدد نشانه‌ای از فرشتگان الهی است که انسان‌ها را در مسیرشان تشویق می‌کند. این عدد همچنین نشان از برکت و فراوانی نیز می‌باشد. عدد ۴۴ ارتعاشی از عدد ۸ است که نماد رشد و پیشرفت است و دیدنِ آن نشان می‌دهد که فرشتگان شما را در رسیدن به اهداف خود یاری می‌دهند.

 

در طراحی «لوگو نگاره کارگان شمبه» از اِلِمان‌ها و نماد های ایرانی استفاده شده است. به‌کار بردن خط نستعلیق و چینش اصیل ایرانی که در تصویر کاملا مشخص می‌باشد.

 

در لوگو نگاره از دو شکل مربع و مثلث استفاده شده که در قالب کلی، مربع کاملا مشهود است. مربع نمادی از وحدت و نشان دهنده‌ی برابری یک چیز با خودش به‌طور نامتناهی می‌باشد که نتیجتاً می‌تواند نمادی باشد از هماهنگی که عالی ترین فضیلت به شمار می‌رود. همچنین بطور مستتر از مثلث در طراحی استفاده شده است. در سه وجه مربع سه /میم/ کار شده که از کادر خود خارج شده‌اند و شمایلی از مثلث را نشان می‌دهند. مثلث نمادی از تفکر و روشنایی است و به سرعت دگرگون می‌شود. همچنین سه وجه این شکل، الهام‌بخش ترکیبات سه‌گانه بی‌شماری در تاریخ و مذهب بوده‌اند، مثل؛ تولد، رشد، مرگ که در تئاتر می‌توان گفت: صحنه، بازیگر، تماشاچی

 

در طراحی این لوگو نگاره‌ از ۴۴ قطعه مربعی هم‌اندازه استفاده شده که تمامی قطعه‌ها با حروف‌هایی که هرکدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند پر شده است که به اختصار می‌توان معنا‌ی هر حرف را شرح داد؛

 

* حرف «ف» به معنای دوستان تازه که در شرح کار کارگان شمبه به گروه‌های تازه و متنوع اشاره دارد.

* حرف «م/میم» به معنای کمک رساندن که در شرح کار کارگان به حمایت از گروه‌های جوان اشاره دارد.

* حرف «و/واو» به معنای برابری که در شرح کار کارگان به یکی بودن و مساوات بین تمامی افراد و گروه‌ها اشاره دارد.

 

* حرف «ه» به معنای شجاعت که در شرح کار کارگان به جسارت داشتن برای رسیدن به اهداف همه‌ی افراد و گروه‌ها اشاره دارد.

 

* حرف «هـ» به همان معنای شجاعت و جسارت می‌باشد که با این شکل به داشتن شهامت و خسته نشدن برای رسیدن به رویاها و هدف‌های ما اشاره دارد.

 

به تصویر کشیدن رنگ‌های متفاوت نشان از خصوصیات ژانر‌های متفاوت در عرصه‌ی تئاتر می‌باشد که بر حسب سلیقه می‌توان تغییر داد. اما رنگ واژه «کارگان شمبه» همیشه به رنگ قرمز شرابی‌ می‌ماند که معنای آن در شکل‌گیری کارگان نهفته می‌باشد. کارگان شمبه با تکیه بر عشق به هنر و تئاتر بنا شده است و انتخاب این رنگ نشان از عشقِ تمامی اعضای کارگان، به این گروه هنری می‌باشد.

 

همچنین در «لوگو نگاره کارگان شمبه»، از ۴۴ قطعه؛ ۱۴ قطعه‌ی آن صرفا متمرکز به دیده شدن واژه‌ی «کارگان شمبه» می‌باشد که واژه شمبه در مرکز این قطعات قرار گرفه است.

 

اگر عدد ۱۴ را از عدد ۴۴ کسر کنیم به عدد ۳۰ خواهیم رسید که نشان از ۳۰ اجرای متفاوت دارد که با رنگ‌های متفاوت حول واژه شمبه قرار گرفته‌اند.

 

سومین دوره کارگان شمبه/دوره نمایشنامه‌خوانی؛ از شانزدهم خرداد فعالیت خود را به‌طور رسمی در سالن سه‌سویه بوتیک تاتر ایـران/پردیس تئاتر شهــرزاد آغاز می‌کند.

 

* محمد جواد ملک‌زاده طراح، گرافیست و مجری طرح 《کارگان شمبه》

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/04/05 05:05
شماره خبر : 91554
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=91554
بدون نظر

پیام بگذارید