دو نمایش از یک کارگردان بایک دکور وبا حضور بازیگران سینما در سالن اصلی تأترشهر
بازگشت «النازشاکر دوست» با «آوازعاشقانه دختر دیوانه» دشت آرای
(سینما آفیس)-کمپانی فیلم و هنرهای اجرایی «ویرگول»،نمایش«آواز عاشقانه دختر دیوانه» را با کارگردانی مشترک «آروند دشتآرای» و «مارین ونهولک» و از ۷ آبان در سالن اصلی «تئاتر شهر »به روی صحنه برد.
« آوازعاشقانه دختردیوانه» براساس رمان «ریش آبی» اثر «آمیلی نوتوم» و به ترجمه« ویدا صامعی» توسط «طلامعتضدی» نوشته شده است.
کارگردانی این اثر را آروند دشت آرای با همسر هلندی اش مارین ون هولک به طور مشترک به عهده گرفته اند.
الناز شاکردوست ، نوید پورفرج ، خسرو پسیانی و مارین ونهولک به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش میکنند.
«الناز شاکر دوست» که سال گذشته با دو فیلم «ابلق» و «تی تی» عنوان پرفروشترین بازیگر را به خود اختصاص داد ،
پاییز سال گذشته در فیلم «یادگار جنوب» به کارگردانی «پدرام پور امینی» و«حسین دوماری » نیز به ایفای نقش پرداخت و بعد از آن در هیچ فیلم دیگری حضور نداشت
اکنون بعد ازحدود یکسال ، فعالیت بازیگری خود را با حضور بر صحنه تئاتر با این نمایش ازسرگرفت؛
«شاکردوست» طی ۲۰ سال فعالیت بازیگری خود برای اولین بار بانمایش «گم وگور » به کارگردانی «امیرمهندسان» در سال ۱۳۹۶ روی صحنه تأتر رفت و نمایش «آواز عاشقانه دختر دیوانه»دومین تجربه حرفه ای وی دراین عرصه محسوب می شود.
داستان نمایش درباره « دن المیریو » مردی نجیبزاده و ثروتمند اسپانیایی است که شهرتی مخوف دارد؛
او از بین مستاجران یک زن را به عنوان همخانه انتخاب میکند و حقیقت آن است که همه چیز را بر پایه اعتماد به زنان قرار داده است و….
«مارین ون هولک» بازیگر وکارگردان این اثر متولد ۴ آذر ۱۳۶۷ در هلند است ، وی در آکادمی موسیقی ،هنرهای نمایشی لندن و دانشکده درام گیلدهال تحصیل کرده است وبعد از ازدواج با « دشت آرای» با دوفرزندش درایران زندگی می کند.
«آروند دشتآرای» متولد ۲ مرداد ۱۳۶۰ در تهران و دارای مدرک کارشناسی طراحی صنعتی از دانشگاه آزاد تهران مرکز است و به عنوان کارگردان ، بازیگر و طراح صحنه کارهای هنری خود را از دهه هفتاد آغاز کرد و در دهه هشتاد تثبیت شد. او در ۱۸سالگی شرکت تخصصی طراحی «ایده قرمز» را درسال ۱۳۷۸ تأسیس کرد و یکسال بعد کمپانی فیلم و هنرهای اجرایی «ویرگول» را به راه انداخت تا به توسعه کارها و ایدههای جدید بپردازد که تا آن روز مطرح نشده بودندتابتوانندحرکت و متن را در سبک تئاتر تصویری با هم ترکیب میکنند. در ۱۹ سالگی اولین نمایش حرفهای خود را بانام «هشتمین خان»را در جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه برد و تاکنون بیش از ۳۰ اجرای صحنه ای را با این گروه به عنوان طراح و کارگردان در ایران و سایر کشورها اجرا نمودهاست.
از عناصر اصلی روش کاری وی می توان به تعدد آثار، تنوع در فرم و نگاه، دغدغه برای آزمودن شیوههای مختلف اجرایی، استفاده از جسمانیت اجراگر به عنوان اصلی ترین ابزار انتقال مفاهیم، تمرکز بر اجراهای بین فرهنگی و ….را میتوان نام برد.
وی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ ، یکی از اعضای مشاوران هنری تئاتر شهر تهران بوده است و در سال ۱۳۹۶ به عنوان مدیر امور بینالملل سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر فعالیت داشته است.
وی عضو پروژه «سوییت اند تندر» اولین و پیشروترین مرکز ایده برای تولید و تبادل هنری است.
یک پروژه و ابتکار هنرمند محور و دائماً در حال توسعه است.
سوییت اند تندر شامل گروهی از هنرمندان انفرادی است که در هیچ ارزش هنری یا زیباییشناختی با هم اشتراک ندارند، اما در عوض حول محور یک ایده برای همکاری و تولید هنری سازماندهی شده اند.
این گروه بر اساس این ایده دست به عمل میزند که هر فردی، در صورتی که بتواند شرایطی را برای تولید هنری خودش فراهم کند، میتواند فضا را برای دیگران نیز مهیا کند.
این ایدهای است که گروهی از افراد بر اساس آن میتوانند منابعشان را برای درک سطح دسترسی، تحرک و رشد با هم ترکیب کنند، به طوری که در شرایط دیگری این امکانات برای هر هنرمند به تنهایی قابل دسترسی نخواهد بود.
هدف S&T افزایش کیفیت تجربه هنری فردی به عنوان نتیجهای از مواجهه مستقیم مابین خود و دیگران است. به این ترتیب، در حالی که یک تجربه متداول و تکاملی از تبادل تجربی برقرار است، تغییر محتوایی قابل احترام است.
ما معتقدیم این متد تبادل میتواند میتواند زمینهای پویاتر و مولدتر را برای افراد و توسعه فرهنگی مهیا کند.
«سوییت اند تندر »تلاش میکند که قدرت تولید و تبادل هنری را بیشتر در دستان خود هنرمندان قرار دهد، و ایده عمومی اجرا و تبادل فرهنگی را در قرن ۲۱ام به پیش سوق دهد.
وی همچنین در طول فستیوال تئاتر «ترفن »در سال ۲۰۱۵ عضوی از این انجمن بینالملل بودکه انستیتو «گوته» در تهران اسپانسر حضور او شده بود. این انجمن پس از فستیوال نیز به عنوان شبکه ای برای پروژهها، فستیوال ها و درخواست ها فعال باقی ماند.
از کارگاه های برگزارشده توسط «دشت آرای» می توان به این موارد اشاره کرد:
۱.«تالین»، کار با بازیگران استونیایی روی متن ریچارد ۲ در یک کارگاه تبادلی در تالین، ۲۰ روزه
۲.کارگاههای« نقطه ویرگول»، آموزش رایگان به هنرمندان تئاتر در تئاتر شهر تهران – ۲۰۱۴
۳.کارگاههای« نقطه ویرگول»، آموزش رایگان به هنرمندان تئاتر در تئاتر شهر تهران – ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳
۴.کارگاهی در اجتماعی چندفرهنگی و اجراهایی برای هنرمندان حرفه ای رقص از ۸ کشور مختلف در PAF – شمال فرانسه – ۲۰۰۷
۵.یک کارگاه بازیگری چند بعدی برای دانشجویان ایرانی در تئاتر شهر تهران – ۲۰۰۷
۶.یک متد جدید بازی برای اجراهای بینافرهنگی/ معرفی متد «جان مارتین» برای بازیگران حرفه ای ایرانی در تئاتر شهر تهران – ۲۰۰۶
۷.«بیایید بازی کنیم» یک کارگاه برای بازیگران ایرانی و فرانسوی در تهران و پاریس – ۲۰۰۵
۸.«فریاد بس است»کارگاهی بر پایه متد بازی آگوستو بال برای بازیگران حرفه ای ایرانی در تئاتر شهر تهران- ۲۰۰۴
ازجمله جوایزی که موفق به دریافت آنها شده اند می توان به:
۱.برنده جایزه بهترین طراحی صحنه از جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال ۱۳۸۶ برای منتقدان طراحی صحنه نمایش “کمی تاب بخوریم” به کارگردانی آروند دشت آرای
۲.برنده بهترین طراحی صحنه جشنواره تئاتر دانشجویی فجر برای نمایش «ژان دآرک در آتش» به کارگردانی« توسط احسان فوکا» ، ۱۳۷۸
۳.برنده بهترین طراحی صحنه جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی فجر در سال ۱۳۸۵، برای نمایش «خرس» به کارگردانی «آرزو علی»
۴.برنده بهترین طراحی صحنه جشنواره بین المللی تئاتر فجر برای «نامه ها» به کارگردانی مهرداد کوروش نیا ، ۱۳۸۷
۵.تقدیر ویژه هیئت داوران فستیوال بین المللی فیلم «صوفیه» برای فیلم «در نبود کارگردان»به کارگردانی «آروند دشت آرای» ،۲۰۲۲
ازجمله نمایش هایی که «دشت آرای »به کارگردانی آنها پرداخته است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱.«پرفورمنس گفتگو»باغ جهاننما-کاخ نیاوران درسال۱۳۷۸۲
۲.پرفورمنس« لابه»باشگاه هنرمندان ایران،۱۳۸۰
۳.«هشتمین خان»تالار نو-تئاتر شهر،۱۳۸۰
۴.«چند نمونه از موارد چند وجهی» گالری طراحان آزاد،۱۳۸۱
۵.«عروسی شغال» تئاترشهر-سالن شماره۲ ،۱۳۸۲
۶.« رویا بسته شده به اسبی که از پا نمیافتد »تئاترشهر-کارگاه نمایش ۱۳۸۴
۷.«پروانه و یوغ»تئاترشهر-کارگاه نمایش۱۳۸۴ از نمایشهای بارز و تأثیرگذار وی که اولین تجربه تولید مشترک بعد از انقلاب تئاتر ایران است،
۸.«قدم زدن روی ابر با چشمان بسته» تئاترشهر-تالار قشقایی،۱۳۸۵
۹.«بر بالهای کلاغ شب»تئاترشهر-کارگاه نمایش،۱۳۸۵
۱۰.پرفورمنس«خم میشوم و ماه را میبوسم»گالری زنگار،۱۳۸۵
۱۱.«هفت دستور کلیدی برای معاصر شدن» تئاترشهر-سالن قشقایی۱۳۸۶ این اثر،نمایشی چند فرهنگی بود
که با هفت بازیگری که از میان هنرمندان حرفهای کشورهای ایتالیا ، پرتقال ، کره ، سوییس و … انتخاب شده بودند اجراشد،
این نمایش از ۱۰ اپیزود تشکیل شده بود که همانند ۱۰ فرمان ، به صورت طنز روایت میشد.
۱۲. «راهشو پیدا کن»۱۳۸۷،فستیوال /IEFA, Royal Stratford east – londan
۱۳.«پلاستیک »تولید مشترک با Bird30در جشنواره ادینبرگ،۱۳۸۷
۱۴.«سگ سکوت» تماشاخانه ایرانشهر ،۱۳۸۸
۱۵. «یک موزیکال برای کاپیتالیسم»کار و اجرای گروهی به همراه گروه بینالمللی «سوئیت اند تندرز» جشنواره تئاتر گوتنبرگ سوئد، ۱۳۸۹
۱۶.«کمی تاب بخوریم» تالار وحدت، ۱۳۸۹
۱۷.«در کوچه رندان» تالار حافظ،۱۳۹۰
۱۸. «کمی بالاتر »تالار حافظ،۱۳۹۰
۱۹.«تنتن و راز قصر مونداس» تماشاخانه ایرانشهر، ۱۳۹۱
۲۰.«بین خودمان باشد»،پلاتو تجربه، ۱۳۹۲
۲۱.«ردپای صورتی»،تماشاخانه ایرانشهر،۱۳۹۲
۲۲.« باغبان مرگ موسسهٔ اکو »،۱۳۹۲
۲۳.«لندن، رم، تهران، آمستردام»تالار حافظ،۱۳۹۳
۲۴.پرفورمنس«دربه در»درگالری شیرین۱۳۹۴
۲۵.« دربارهٔ تصویرت از من تجدیدنظر کن»، تئاتر شهر، ۱۳۹۵، این نمایش با موضوع روابط بین فرهنگی و با کمپینی جهانی با همین عنوان در سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد
که نتیجهٔ این پروژه تاکنون در فرم دو نمایش در ایران و هلند به روی صحنه رفتهاست.
۲۶.« باغبان مرگ»اجرای مجدد در تماشاخانه ایرانشهر ، ۱۳۹۵
۲۷.کارگاه ونمایش«بین خودمان باشد» درتأتردران لاهه، ۱۳۹۵
۲۸.اجرای مجددنمایش« درباره تصویرت ازمن تجدید نظرکن»سالن چارسوی تأترشهر،۱۳۹۵
۲۹.اجرای مجددنمایش«باغبان مرگ»تماشاخانه ایرانشهر،۱۳۹۵
۳۰.اجرای مجددنمایش«بین خودمان باشد»سالن آفتاب، ۱۳۹۶
۳۱. «بداهه »تماشاخانه ایرانشهرتماشاخانه ملک، ۱۳۹۸
۳۲.نمایش آنلاین «صفر »درتأترشهر،۱۴۰۰
وThe Hague،هلند
۳۳.نمایش«پدر»سالن اصلی تأترشهر،۱۴۰۱
۳۴.نمایش «خانه داستان»،۱۴۰۲،Het Nationale Theater
۳۵.«من آنتیگونه هستم»Altsadt Rotterdam،۱۴۰۲
۳۶.اجرای مجددنمایش «پدر»،در سالن اصلی تأترشهر،۱۴۰۲
او همچنین به عنوان طراح صحنه با کارگردانان زیادی همکاری نموده و جوایز متعدد بینالمللی و داخلی طراحی نیز دریافت کردهاست که از جمله فعالیت های وی به عنوان طراحی صحنه می توان به:
۱.«ژان دارک در آتش»به کارگردانی« احسان فکا» ۱۳۷۸ تأتر شهر – تهران
۲.« نام تمامی مردگان جان است»به کارگردانی:«احسان فکا»۱۳۸۲، تالار مولوی – تهران
۳.«در خانه ام ایستاده بودم و منتظر بودم باران بیاید»به کارگردانی«تینوش نظم جو»۱۳۸۴تأتر شهر – تهران
۴.«خرس»۱۳۸۶ ،کارگردان: «آرزو عالی»باشگاه هنرمندان ایران
۵. «سوکاریس»،۱۳۸۹،نویسنده: حمیدرضا فلاحی، کارگاه نمایش،تئاتر شهر/ ۲۰امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
۶. «آخرین نامه»، ۱۳۸۹،کارگردان: «مهرداد کوروش نیا»،خانه نمایش، برندهٔ جایزه بهترین طراحی صحنه از انجمن منتقدان بین المللی در ۲۰امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
۷.«غرب؛ غرب است»۱۳۹۱ کارگردان: مسعود رایگان ، تماشاخانه ایرانشهر
۸.«آخرین سهشنبه هفته»۱۳۹۱کارگردان: حسن برزگر، رکسانا بهرامسیامین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
۹. «نمایش پلیس»۱۳۹۵،کارگردان : امین یزدانی نژاد، تماشاخانه کلاسیک
۱۰.نمایش «موضوع چیه ؟»، تماشاخانه ایرانشهر ،۱۴۰۱
این کارگردان ،یک نمایشنامه خوانی نیز باعنوان«بچه»درکافه تریای تالاربزرگ تأترشهر درسال ۱۳۸۲به اجرا گذاشته شده اشت.
« دشت آرای »به عنوان بازیگر درنمایش های زیر ایفای نقش نموده است:
۱.«لیلی و مجنون »به کارگردانی: «شاهرو خردمند»، باشگاه هنرمندان ایران، تهران۱۳۷۸
۲.«کلاغ و دوچرخه »به کارگردانی: «آتیلا پسیانی»، موزه هنرهای معاصر – تهران،۱۳۸۱
۳.پروانه و یوغ» به کارگردانی: آروند دشت آرای،۱۳۸۴،Theatre du Nord Quest – پاریس
۴.«دربارهی تصویرت از من تجدیدنظر کن»کارگردان: «آروند دشت آرای»،۱۳۹۵،تئاترشهر-سالن چهارسو،۱۳۹۵
۵.«دربارهٔ تصویرت از من تجدیدنظر کن به کارگردانی «آروند دشت آرای» ،تئاتر دِران لاهه،۱۳۹۵
۶. نمایش «بداهه»کارگردان :« آروند دشت آرای»تماشاخانه ایرانشهر ۱۳۹۸
این کارگردان پرکارچندین فیلم کوتاه نیز ساخته است که ازجمله آنها می توان به:
۱. «هماهنگ نیست، لطفاً دوباره سعی کنید» فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه ای ، تهران ،۱۳۸۵
۲.« آتی ساز ۱»یک فیلم کوتاه بیست دقیقه ای، باموضوع انتقادی اجتماعی در مورد طبقه متوسط تهران، نوشته مشترک و کارگردانی توسط «آروند دشت آرای»،سرمایه گذار : امیر کیوان صالحی،۱۳۹۳
۳.«آتی ساز ۲» دومین فیلم کوتاه از مجموعه بیست دقیقه ای ها. فیلمی در مورد دو دختر خارجی که در زندگی شبانه تهران گم میشوند،نوشته مشترک و کارگردانی توسط« آروند دشت آرای»، سرمایه گذار :« امیر کیوان صالحی»،۱۳۹۴.
۴. «در نبود کارگردان ،در نبود کارگردان» درباره کارگردان تئاتری است که سعی دارد تا با تماسهای ویدیویی تمرین یک نمایش را شکل دهد.
این فیلم به عنوان تجربهای منحصر به فرد محسوب میشود که با یک برداشت بدون تدوین ساخته شده است،۱۳۹۸.
۵.« آتی ساز ۳» سومین فیلم کوتاه از مجموعه آتی ساز است ؛ این اپیزود درباره «صابر »یکی از لابی من های آتی ساز است که با حال روحی نامساعدش بناست بازنشسته شود.
این اتفاق زندگی او را تحت الشعاع قرار داده و او دست به کارهایی می زند که با شخصیت سابقش در تضاد است ،نوشته : طلا معتضدی،۱۳۹۹.
عوامل دیگر این نمایش “آواز عاشقانه دختر دیوانه ” عبارتنداز:
مدیر پروژه: مهتا کریمی
دستیار کارگردان و برنامهریز: امین یزدانی نژاد
مدیر تولید: شاهین امیرپورمنشی صحنه: شیما مرادی
طراحان صحنه: آروند دشت آرای، شایلان عشایری
طراح لباس: گلناز گلشن
طراح نور: مرتضی نجفی
طراح گریم: مونا جعفری
آهنگساز و طراح صدا: علی کیانیانی
ویدئو آرتیست: بهنام عابدی، پویان مکری، مهدی قاضی ،احمد مالکی
طراح گرافیک و موشن گرافیک: بهراد جوانبخت
طراح فنی صحنه: سید محمدتقی زاهدی
مجری ویدئومپینگ: خشایار نشوی
مهندسی صدا: روزبه کمالی
نورپرداز: میثم صفری
مدیر صحنه: عادل حاجیزاده
عکاس: کیارش مسیبی
روابط عمومی و تبلیغات: امیر قالیچی، علی اکباتانی
سرمایه گذار: علی زوینی
دستیار طراح صحنه: پریسا مرادی
دستیاران لباس: گلناز مهرانی، نسترن آموزشخواه
دستیاران صحنه: مرصاد میرغفاری، امین رجبی، رها قهرمانی
دستیار تولید: سعید رنجبر
مجری گریم: پریا الهی
دستیاران نور: فراز مقدم، عباس قاسمی، محمد جواد پورمیرزایی، میلاد واعظی مجد
دستیاران ویدئومپینگ: محمدرضا قشم پور، محمدمهدی قشمپور، امیرحسین سیَر
ساخت دکور: سجاد قلیزاده، نقدعلی جلیلی، محمد باقری، صادق قلیزاده، ابوالفضل روحاللهزاده، علیرضا پایلوند
دوخت لباس: کاظم قاهری، آتنا رضایی
با حمایت: می ماس حامی تئاتر مستقل ایران.
«آواز عاشقانه دختر دیوانه» در سالن اصلی تئاتر شهر از ۷ آبان به مدت محدود هر شب ساعت ۲۰:۳۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و در سئانس بعدی نمایش پدر روی صحنه خواهدبود.