a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
فضای اطراف تئاتر شهر

قطب الدین صادقی مطرح کرد:

پیشنهاد کشیدن حصار پس از پاکسازی فضای مجموعه تئاتر شهر

 

(سینماآفیس) – ایرج راد و قطب‌الدین صادقی در مصاحبه‌های جداگانه ای از طرح پاکسازی حریم مجموعه تئاتر شهر استقبال کردند و یکی از این دو هنرمند گفت: « اولین گام پس از پاک‌سازی فضای مجموعه تئاتر شهر، کشیدن حصار است.»

 

 

ایرج راد، رئیس هیئت‌مدیره خانه تئاتر ضمن ابراز خشنودی از طرح پاک‌سازی حریم مجموعه تئاتر شهر این اقدام را عامل مصونیت این بنای فرهنگی و هنری دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، مسئله حریم مجموعه تئاتر شهر در طول سال‌های اخیر همواره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ مدیران فرهنگی و هنرمندان فعال عرصه هنرهای نمایشی بوده است.

این مجموعه مهم‌ترین قطب فرهنگی و هنری کشور در عرصه تئاتر است که علاوه بر کارکردش، معماری خاص و منحصربه‌فرد آن همیشه زبانزد خاص و عام بوده اما متأسفانه مدت‌ها به دلیل حضور تجارت‌های سبک و بزه‌های اجتماعی چهره ارزشمند آن به کریه‌ترین شکل ممکن در میان شلوغی‌های کیف و کفش و لباس‌های رنگی دست‌فروشان، فروشندگان انواع غذاهای حاضری غیربهداشتی، کارتن‌های رختخواب‌شو بی‌خانمانان و بزه‌های اجتماعی سودجویان خدشه‌دار شده است.

به‌تازگی درخواست‌های مکرر هنرمندان، پیگیری‌های مستمر اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری باعث شده است تا با حکم قضایی و پای کار آمدن شهرداری منطقه ۱۱ و نیروی انتظامی، طرح پاک‌سازی و تعیین حریم این مجموعه اجرایی شود.

این اتفاق ارزشمند که آغازگر طرح ثتبیت فضای امن فرهنگی و حریم تئاتر شهر محسوب می‌شود، باعث شد تا به گفت‌وگویی کوتاه با ایرج راد، بازیگر پیشکسوت و رییس هیئت‌مدیره خانه تئاتر بپردازیم.

ایرج راد، ضمن یادآوری پیگیری‌های خانه تئاتر به‌منظور تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر گفت: «دو سال پیش نیز جلساتی با حضور نماینده شهرداری، نماینده شورای شهر، رئیس پلیس تهران، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان خانه تئاتر برای مسئله حضور دست‌فروشان و تعیین حدود حریم مجموعه تئاتر شهر برگزار شد اما نتیجه این جلسه که رضایت‌بخش هم بود، هیچ‌وقت اجرایی نشد.»

او با ابراز خوشحالی از تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در روزهای اخیر ادامه داد: «مجموعه تئاتر شهر اعتبار فرهنگ و هنر این مملکت است و اجرایی شدن طرح حریم این فضای فرهنگی و هنری پس از مدت‌ها باعث مصونیت آن خواهد شد.»

این هنرمند افزود: «قطعاً باید برای دست‌فروشان و کسبه‌ای که در اطراف مجموعه مشغول به فعالیت بودند، فضای دیگری در نظر گرفته شود.»

رییس هیئت‌مدیره خانه تئاتر گفت: «اقدام به پاک‌سازی محوطه تئاتر شهر گامی بزرگ و مؤثر و ابتدایی در راستای درخواست‌های هنرمندان و پیگیری‌های مداوم اداره ‌کل هنرهای نمایشی محسوب می‌شود که قطعاً نیازمند تداوم است. در هر شکل این بنا همچنان نیازمند دیوار و حفاظ است و طرح پاک‌سازی اطراف مجموعه کافی نیست.»

راد توضیح داد: «لازم است تا بر اساس فضاسازی و با توجه به حفظ زیبایی بصری مجموعه، دیوار یا حفاظی اطراف آن کشیده شود.»

این هنرمند پیشکسوت گفت: «در سال‌های قبل فضای بین پارک دانشجو و تالار وحدت به‌عنوان یک گذر فرهنگی تعریف‌ شده بود که امیدوارم با تلاش‌های اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر سازمان‌های مرتبط، فضایی آبرومند برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی به وجود بیاید. به‌طور مثال فروش کتاب توسط عزیزانی که از این راه امرارمعاش می‌کنند، یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند در این فضا اجرایی شود.»

ایرج راد در پایان سخنانش تأکید کرد: «مسئله ما در حقیقت این است که هر فضایی امکانات مختص به خود را دارا باشد و فضای فرهنگی مثل مجموعه تئاتر شهر هم باید امکانات و فضای اطرافش با مشخصات و مختصات فرهنگی و هنری آن همخوانی داشته باشد.»

 

همچنین قطب‌الدین صادقی، هنرمند، مدرس و کارگردان تئاتر با ابراز خشنودی از اجرای طرح پاک‌سازی محوطه بیرونی مجموعه تئاتر شهر از لزوم و ضرورت محافظت از وجهه فرهنگی، معماری منحصربه‌فرد و قداست این مجموعه سخن گفت.

 

 

قطب‌الدین صادقی دراین‌باره گفت: «مجموعه تئاتر شهر معبد تئاتر ایران است. این مجموعه درست یا غلط، موتور خلاقه تئاتر ایران و الگوی فرهنگی و هنری کشور است که کسی حق ندارد با تصاویر زشت و بی‌توجهی، آن را به دست فراموشی بسپارد.»

او ادامه داد: «متأسفانه طی سال‌های اخیر، وجهه فرهنگی این مجموعه به دلیل حضور نابه‌سامانی‌های فرهنگی و هنری به‌شدت سقوط کرده است.»

این هنرمند ضمن ابراز خوشحالی از پاک‌سازی فضای اطراف مجموعه افزود: «به نظر من اولین گام پس از پاک‌سازی فضای مجموعه تئاتر شهر، کشیدن حصار است. مدیران فرهنگی نباید بگذارند کلیت فرهنگی این فضا، عرصه فعالیت آدم‌های سودجو شود.»

صادقی ادامه داد: «قطعاً دست‌فروشان شرافتمند هستند و باید برای آن‌ها فضای دیگری به‌منظور ادامه حیات شغلی‌شان در نظر گرفته شود؛ اما درعین‌حال حریم تئاتر شهر، فضای تجارت‌های سبک و فعالیت افرادی که حضورشان به مشکلات اخلاقی و اجتماعی در این محل منتج شده است، نیست.»

این نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر با تأکید بر لزوم حصارکشی در اطراف مجموعه گفت: «حصارکشی باید به‌منظور حراست از کلیت معماری بیرونی مجموعه تئاتر شهر انجام شود. ضروری است از این فضای فرهنگی در چارچوب یک حصار اطمینان‌بخش پاسداری شود.»

او ادامه داد: «دانشگاه، مسجد، مجلس و دیگر فضاها به دلیل قداستی که دارند؛ دارای حصار هستند تا هیچ‌کس به حریم آن‌ها تجاوز نکند. اینجا جهان سوم است و متأسفانه بعضی تعاریف سر جای خود نیستند. ما باید با چارچوب‌های منطقه‌ای این تعاریف را جا بیندازیم و حرمت این مکان‌ها را نگه داریم. مجموعه تئاتر شهر هم برای اهالی فرهنگ و هنر قداست دارد و نیازمند حریم است و حفظ و حراست وجهه فرهنگی آن و معماری منحصربه‌فردش واجب است.»

قطب‌الدین صادقی در پایان سخنانش گفت: «قطعاً بعد از حصارکشی می‌توان به تبدیل شدن فضای اطراف این مجموعه به یک پاتوق فرهنگی فکر کرد. اداره کل هنرهای نمایشی پس از تلاش‌هایی که بعد از مدت‌ها در راستای پاک‌سازی فضای اطراف مجموعه به بار نشسته است، باید به فکر تبدیل این فضا به یک پاتوق فرهنگی با اجرای نمایشگاه‌های عکاسی، گالری‌های هنری، نمایش‌های خیابانی باشد؛ اما باز هم تأکید می‌کنم این اقدامات بدون حراست و حفاظت از معماری و حریم بیرونی این مجموعه اتفاق نخواهد ‌افتاد.»

 

 

 

 

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/04/24 05:52
شماره خبر : 91865
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=91865

پیام بگذارید