a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

فرهنگ در کف خیابان

(سینماآفیس) – این روزها مافیای پخش کتاب و روزگار تلخ نشر باعث شده تا کار از پدیده خودمولف به خودعرضه یا همان دستفروشی تالیف، توسط مولف، برسد. این ایده سال‌هاست در کشورهای توسعه‌یافته چون فرانسه بوجود آمده و حالا شاهد آن در ایران هستیم.

برج ایفل (به فرانسوی: Tour Eiffel) برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین اماکن دیدنی‌ست. نکته جالب این است که همواره در اتمسفر حاشیه و پایه‌ی این بنای عظیم، افرادی را می‌بینیم که مشغول فروختن و عرضه محصولات فرهنگی‌وهنری بویژه کتاب هستند. برخی از این افراد خود خالق آثار و محصولاتی هستند که عرضه کرده‌اند یا همان اصطلاح معروف، خودمولف!
حال آنکه خودمولفان دیگر خویش‌عرضه نیز شده‌اند. یعنی اثر خود را پس از چاپ، بشکل دستفروشی به مخاطب خود عرضه می‌کنند.
ایده‌ جالبی است! جالب‌تر اینکه چندی پیش همین ایده را در کشور خودمان دیدم که توسط یک نویسنده‌ جوان به نام «پوریا منزه» اجرا شده است. همین مهم بهانه‌ای شد تا با این خودمولف و خود عرضه، گفتگویی ترتیب دهیم با هم آن را می‌خوانیم:

«پوریا منزه» شاعر و نویسنده مستقل اهل شهر نجف‌آباد اصفهان در گفتگو با سینماآفیس پیرامون پیشینه فعالیت خود، اظهار داشت:

«نوشتن داستان را از حوالی سال ۸۰ _۸۱  شمسی آغاز کردم اما شیفتگی و شیدایی‌ام در ادبیات چند سال بعد یعنی به سال ۸۳ و با شعر آغاز شد. حال آنکه علاقه وافرم از سنین طفولیت به تماشای فیلم و مطالعه کتاب بشکلی عجیب مرا به اتمسفر هنر رسانده بود و با استنشاق هوای هنری، اتفاقی بود که دیگر از آن گریزی نداشتم.»

این شاعر جوان در ادامه گفت:« تاکنون ۶ عنوان کتاب؛ سه رمان و سه مجموعه شعر از بنده توسط انتشارات ایجاز چاپ و منتشر شده است.»

منزه در خصوص نوع و شیوه بدیع فعالیت خویش توضیح داد:«من مدتی‌ست محصولات فرهنگی چون کتاب را در خیابان و در محل عبور و مرور مردم درست در دل جامعه و زندگی بساط می‌کنم. این ایده‌ یکی از دوستانم بود که ابتدا تردید داشتم و سپس بیشتر که فکر کردم به این نتیجه رسیدم که ایده درخشانی‌ست و سپس اجرائی کردم.»

این فعال فرهنگی پیرامون ایده‌ دستفرشی محصول تالیف شده‌ خود اضافه کرد: «سازوکار بدین شکل است که اثر پس از اخذ مجوز و طی مراحل چاپ، دیگر به مافیای پخش کتاب که خود ماجرای پیچیده‌ایست و به مسائل متعددی باز‌می‌گردد، سپرده نمی‌شود. اثر توسط شخص مولف بی‌واسطه و در کف خیابان مخاطب خود را پیدا می‌کند. اینکه مولف، تالیف خود را به شیوه‌ای ویڗه به مخاطب عرضه کند، اکنون برای من تبدیل به نوعی پرفورمنس شده است.»

منزه از دیگر محاسن این شیوه کاری خویش را ترغیب بیشتر مردم به مطالعه و کتابخوانی عنوان کرد و در خاتمه اظهاراتش اضافه کرد: « در این مدت که دستفروشی می‌کنم، خاطرات و اتفاقات جالب و ریز و درشتی برایم ثبت گشته از این میان یافتن دوستی پس اد ۱۰سال، شاید یکی از شگفتی‌های کف خیابان باشد.»

انتهای پیام/

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1401/12/05 12:27
شماره خبر : 73127
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=73127
بدون نظر

پیام بگذارید