a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
علیرضا حقیقی غریب

مدیر خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی:

به دنبال تیم‌های خلاق در حوزه سینما هستیم

(سینماآفیس) – «علیرضا حقیقی‌قریب» مدیر خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی اهم فعالیت‌ها و چشم‌انداز آینده این مرکز  را تشریح کرد.

علیرضا حقیقی قریب مدیر خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی درباره خانه خلاق بنیاد سینمایی فارابی و کارکرد آن گفت: «گپی در سینما وجود دارد که فضای تولید در سینما کاملاً سنتی است یعنی از فیلمنامه‌خوانی تا تولید و پست پروداکشن، روالی سنتی دارد. بنیاد سینمایی فارابی به عنوان چتر و نهاد ملی سینمای ایران، نیاز دارد این فضا را تبدیل به فضایی نوآورانه کند. برای این منظور تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۸ با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد تا مرکز نوآوری راه‌اندازی شود و این مهم معطل مانده بود تا سال گذشته که مجدد احیا شد.»

وی توضیح داد: «هدف خانه خلاق فارابی به عنوان مرکز نوآوری سینما این است که مشکلاتی را که از سمت سینما احصا می‌شود، در خانه خلاق نمایان می‌کنیم و ما به ازای آن به دنبال رفعش بر می‌آییم و در واقع «خانه خلاق» به عنوان واسط بین تولید در سینما و اکوسیستم نوآوری می‌شود. برای مثال در بحث جلوه‌های ویژه در موضوعی با عنوان «توسعه بصری» در حال کار هستیم که فیلم را قبل از تولید بازسازی می‌کند و استوری برد آن طراحی و در این فرآیند، ایراداتش مشخص می‌شود. همچنین برای مثال در حوزه تجهیزات حرکتی سینما؛ ما در ایران موشن کنترل نداریم و ما در خانه خلاق از تیم‌هایی که بتوانند این ضعف ما را تامین و تولید کنند، حمایت و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. همچنین فضا در اختیار این تیم‌های خلاق قرار می‌دهیم.»

حقیقی قریب در پاسخ به اینکه آیا تاکنون خانه خلاق جلسات پیچینگ نیز داشته است، گفت: «یکی از موضوعات ما پیچینگ است که هنور برگزار نشده است؛ اما در حوزه «سینما سلامت»؛ در مورد کرونا برای ساخت فیلم ضعف محتوا داشتیم که سلسله رویدادی در قالب «سینما سلامت» برگزار کردیم و اهالی سینما و پزشکی در آن مشارکت داشتند و مشکلاتشان را احصا می‌کردیم و از دل انها، فیلمنامه‌هایی استخراج شد که فرآیند تولیدش در حال طی شدن است. در حوزه‌های نوآوری هم ورود داشتیم از جنس اینکه راهکارهای جدید درآمدزایی برای محصولات سینمایی ایجاد و زنجیره ارزش محتوا را از طریق گیم و مشابه آن تکمیل کنیم.»

وی درباره شرکای همکار خانه خلاق نیز بیان کرد: «شریک استراتژیک خانه خلاق، معاونت علمی ریاست جمهوری است؛ در حوزه NFT در حال همکاری با شرکت ققنوس هستیم. همچنین یک صندوقی را برای حمایت از تولیدات سینمایی کودک و نوجوان ایجاد کرده‌ایم با عنوان صندوق «پروانه» که شرکای سرمایه‌گذار داریم.»

مدیر خانه خلاق و نوآوری بنیاد سینمایی فارابی همچنین درباره صندوق «پروانه» به پانا گفت: «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان هر سال برگزار می‌شد و یکسری تولیدات داشتیم اما امسال، تاسیس این صندوق اتفاق جدیدی بود که افتاد و هدفش هم توسعه محصولات سینمایی کودک و نوجوان است. فراخوانی را در صندوق پروانه اعلام کردیم که طی آن در سه مرحله از آثار حمایت می‌کنیم و حمایت از جنس پول بلاعوض نیست و حمایت از جنس توسعه است و در واقع فاند در اختیارشان قرار می‌دهیم تا درآمدزایی کنند و فاند را برگردانند. «ایده و فیلمنامه»، «تولید» و «پساتولید» سه موضوعی است که ما در صندوق پروانه ایده‌ها و طرح‌ها را جذب می‌کنیم و تاکنون نیز نزدیک به ۲۲۰ ایده در صندوق ثبت شده است. در مورد سرمایه‌گذاری صندوق نیز بنیاد فارابی، شهرداری اصفهان و دو سرمایه‌گذار خصوصی داریم.»

علیرضا حقیقی قریب در پایان در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا به جزء مباحث معنوی و تولید، خانه خلاق روی جذب پول نیز تاکید دارد، گفت: «ما در خانه خلاق قصد سرمایه‌گذاری روی فیلم نداریم و بیشتر به دنبال تیم‌هایی هستیم که بتوانند معضلاتی که در بحث تولید به وجود می‌آید، رفع کنند. برای مثال در حوزه فیلمنامه‌نویسی، اگر تیمی باشد که فیلمامه‌نویسی خلاق انجام دهد و ایده فیلمنامه‌نویسی جمعی را بتواند عملیاتی کند ما آمادگی حمایت داریم. مزیتی که خانه خلاق دارد این است که تیم‌هایی که حضور پیدا کنند، هم امکان سرمایه‌گذاری به واسطه رفع آن معضل را دارند و هم به واسطه اینکه بنیاد فارابی روند تولیداتش در طول سال جریان دارد، می‌تواند از نیروهای خانه خلاق ذیل پروژه‌هایش استفاده کنند.»

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/03/02 10:48
شماره خبر : 90651
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=90651
بدون نظر

پیام بگذارید