a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
خاطره اسدی

بازیگر نمایش آخرین سه‌شنبه سال:

بازی روی صحنه قابل مقایسه با تصویر نیست

(سینماآفیس) – خاطره اسدی بازیگر گزیده کار سینما و تئاتر، این‌روزها در نمایشی با عنوان 《آخرین سه‌شنبه سال》به کارگردانی الهام شعبان و تهیه‌کنندگی مسعود والا نقش آفرینی می‌کند. آنچه می‌خوانید؛ بازخوانی گفت‌وگوی او با ایسناست:

 

 

 خاطره اسدی : پس از شیوع پاندمی کرونا ترجیح دادم مدتی خارج از کشور استراحت کنم. در طی این مدت پیشنهاداتی بود که هر یک به دلیلی آن وسوسه و دغدغه لازم را برایم به ‌دنبال نداشت تا سرانجام پیشنهاد بازی در نمایش، آخرین سه شنبه سال به میان آمد.

پیش از این نمایش، با الهام شعبانی، کارگردان کار، در پروژه‌ای دیگر کار کرده بودم و او را از قبل می‌شناختم. از طرف دیگر متن نمایش را هم خیلی دوست داشتم چون چارچوب درستی داشت و همه کارکترهای آن بسیار جذاب بودند و در کنار همه اینها نقش خودم را هم بسیار دوست می‌داشتم.

در این نمایش نقش یک خبرنگار را بازی می‌کنم اما یک کارکتر تخت نیست و فراز و فرودهایی دارد که برای بازیگر جذاب است. بخصوص که در نمایش نیم نگاهی هم به زندگی شخصی‌ این خبرنگار داریم و همین رویکرد، جذابیت کار را بیشتر هم می‌کند.

تئاتر بسیار جذاب است و تجربه حضور روی صحنه اصلا قابل مقایسه با تصویر نیست. ضمن اینکه تحصیلات من در رشته تئاتر است و سال‌ها تجربه حضور روی صحنه را داشته‌ام. اگر در تئاتر نقش‌های جذابی داشته باشم، دوست دارم همیشه روی صحنه بمانم چون همان گونه که گفتم، تجربه‌های تئاتری با تجربه تصویر بسیار متفاوت است. به همین دلیل وقتی در تئاتری مشغول به کار می‌شوم، دیگر پیشنهاد بازی در تصویر را نمی‌پذیرم.

 همواره متن یک اثر است که اولین جرقه را برای بازیگر می‌زند ولی متاسفانه در این زمینه ضعف داریم. معتقدم سینمای ما همچنان خیلی مردانه است. در تئاتر آثار زنانه‌ای داشته‌ایم ولی این فضای مردانه، بیشتر به متن‌های ما برمی‌گردد.

در بسیاری از فیلمنامه‌هایی که به دستم می‌رسد، نقش مرد برایم جذابیت بیشتری داشته است و علاقه داشتم می‌توانستم در نقش مرد داستان بازی کنم. قطعا فیلم‌های زن‌محوری داشته‌ایم که خیلی هم درخشان بوده‌اند ولی برای من کمتر پیش آمده که پیشنهاد بازی در چنین آثاری را دریافت کنم.

اصولا در آثار هنری حال حاضر کشور امکان نزدیک شدن به جهان زنانه وجود دارد، در خیلی از آثار قصه‌ آنها کاملا زنانه است و شاید بهتر باشد محور روایت آنها شخصیت زن باشد اما نمی‌دانم چرا کمتر به جهان زنان می‌پردازیم. شاید این کمبود به دلیل محدودیت‌هایی است که در این زمینه داریم.

فضای تئاتر بعد از کرونا و میزان استقبال تماشاچی دیگر شبیه گذشته نیست. بعد از کرونا شکل زیست، معاشرت و سرگرمی‌های ما بسیار تغییر کرده و گویی همه چیز متفاوت شده است. طبیعتا این تغییرات بر تماشاگران تئاتر هم بی‌تاثیر نبوده است . با این حال امیدوارم مردم دوباره و مانند گذشته از تئاتر حمایت کنند.

نمایش «آخرین سه‌شنبه سال» به کارگردانی الهام شعبانی و تهیه‌کنندگی مسعود والا تا پایان هفته جاری در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/05/15 10:50
شماره خبر : 92315
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=92315
بدون نظر

پیام بگذارید