a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
هیچ سرزمین دیگری

بررسی هیچ سرزمین دیگری؛ مستندی هشیارکننده درباره اخراج خشونت‌آمیز فلسطینیان از کرانه باختری

سینماآفیس: گروهی از فیلمسازان اسرائیلی و فلسطینی پروژه‌ای را درباره تلاش‌های دولت اسرائیل برای اخراج فلسطینی‌ها از مسافر یاتا هدایت می‌کنند.

پایگاه خبری سینماآفیس به نقل از هالیوود ریپورتر گزارش می‌دهد: یکی از صحنه‌های فیلم مستند “هیچ سرزمین دیگری” بولدوزرهایی را نشان می‌دهد که تنها مدرسه روستای مسافر یاتا را تخریب می‌کنند؛ مسافر یاتا یکی از روستاهای واقع در کرانه باختری اشغالی است.

گروهی از بچه‌های مدرسه که به دست ارتش اسرائیل در داخل ساختمان مدرسه محاصره شده‌ بودند، لحظاتی قبل از آنکه ماشین‌ها دیوار ساختمان را تخریب کنند، از طریق پنجره‌های باز فرار می‌کنند.

مدرسه روستای مسافر یاتا زمانی تاسیس شد که آدرا یکی از خصیت‌های اصلی فیلم مستند “هیچ سرزمین دیگری”، پسری جوان بود.

آن مدرسه نماد مقاومت جامعه در برابر خشونت دولتی بود.

مردم روستای مسافر یاتا با وجود همه مخالفت‌ها این مدرسه را با هم ساختند.

آدرا در اوایل فیلم بازگو می‌کند که چگونه مادرش نقشه‌ای را برای دور زدن نیروهای دفاعی اسرائیل طراحی کرد؛ او می‌گوید که مادرش به زنان و کودکان دستور داد که روزها کار ساخت و ساز مدرسه را انجام بدهند و مردان در شب کار را برعهده می‌گرفتند. تاریکی به مردها امنیت می‌داد و آنها را از دید لشکر اسرائیل مصون می‌داشت.

هنگامی که مردم روستای مسافر یاتا ساخت مدرسه را به پایان رساندند، کار آنها توجه بین‌المللی را به خودش جلب کرد. همان موقع تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس به مسافر یاتا رفت و در اطراف ساختمان تازه ساخته شده، قدم زد.
اسرائیل پس از سفر تونی بلر به روستای مسافر یاتا، برنامه‌های تخریبی خودش در این منطقه را متوقف کرد.

آدرا پس از بیان این خاطره می‌گوید: “این داستان درباره قدرت است. “این” درباره موضوعات مختلف صدق می‌کند – مبارزه برای ساختن مدرسه، اشغال مسافر یاتا و کرانه باختری و آینده فلسطینی‌هایی که زیر مشت آهنین چیزی که به طور گسترده آپارتاید تلقی می‌شود، زندگی می‌کنند.

فیلم مستند “هیچ سرزمین دیگری” برای اولین بار در جشنواره فیلم برلین امسال به نمایش درآمد. تماشای آن فیلم پیشنهادی هشیارکننده نسبت به یک لحظه فوری سیاسی است.

جهان در چهار ماه گذشته شاهد ویرانی غزه و افزایش خشونت در کرانه باختری بوده است.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1402/12/05 07:05
شماره خبر : 95688
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=95688
بدون نظر

پیام بگذارید