a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

فیلم ۱۰۰ با شعار، ایران عزیز

(سینماآفیس) – در ادامه رویکرد جزیره‌ای و پادگانی برگزارکنندگان رویدادهای هنری و متولیانشان مبنی بر حذف رسانه‌های مستقل و تخصصی و البته و غیر وابسته به نهادها، روز گذشته نشست خبری جشنواره فیلم ۱۰۰ با حضور دبیر این رویداد بین‌المللی برگزار شد.

 

یوسف منصوری،  آثار  سینمای ۱۰۰ با رویکردهای نئورئالیستی ایتالیایی را در کشورمان ایران،

از سکه افتاده و مورد نقد دانست وی حتی اقبال عمومی این دست آثار مهاجم را بسیار اندک عنوان کرد.

دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ اظهار داشت:

« این عدم اقبال  به این علت است که تنها با رویکرد صفر و ۱۰۰ به ضعف‌‌ها و خرابی‌ها خلاصه می‌‌شود.

این آثار می‌توانند در جایگاه خودشان خوب و موثر باشند اما همانطور که پیش از این گفته شد، شعار جشنواره فیلم صد «ایرانِ عزیز» است.»

یوسف منصوری تاکید کرد:

«در جشنواره ۱۰۰، سینمای نئورئالیستی ایتالیایی جایی ندارد. نمی‌خواهم نام این فیلم‌ها را سیاه‌نما بگذارم. به نظرم این‌ها نامشان همان سینمای نئورئالیستی ایتالیایی است»، 

منصوری همچنین در تشریح سینمای تیره نئورئالیسم ایتالیا تصریح کرد:

«این سبک از سینما جایگاه ویژه خودش را دارد و کسی آن را نقد نمی‌کند. اساتید بزرگی در تاریخ سینمای ایران هستند که نمودِ نظریات آندره بازن در آثار آن‌ها قابل رویت است.

به طور مثال ردپای این سبک در آثاری از عباس کیارستمی مشهود است. به همین خاطر است که نام و هنر ایشان در جهان شناخته شده است. منتها چنین نگاهی در ایران به سمت نقد اجتماعی رفت. رویکردی که در ایتالیا نیز وجود داشت.»

منصوری ادامه داد:

«نقد اجتماعی نیز می‌تواند بسیار کاربردی و موثر واقع شود اما آنچه در طی سال‌های اخیر پیرامون چنین نگاهی رخ داده است، در توجه به ضعف‌‌ها و خرابی‌ها خلاصه می‌شود.

این آثار می‌توانند در جایگاه خودشان خوب و موثر باشند اما همانطور که پیش از این گفته شد، شعار جشنواره فیلم صد «ایرانِ عزیز» است.»

او اظهار داشت:

«کشور ایران اگر هزار بدی داشته باشد، هزار و یک خوبی هم دارد.‌ از این رو همان طور که در نشست رسانه‌ای تأکید شد، «بخش ملی» جشنواره فیلم ۱۰۰ برای اهدای جوایز به فیلم‌هایی توجه می‌کند که رویکردی امیدوارانه داشته باشند و از فیلم‌هایی که به اصطلاح سیاه‌نمایی می‌کنند، استقبال نخواهد کرد.»

دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰، «بخش بین‌الملل» این رویداد را متفاوت عنوان کرد. و  گفت:

«فیلم‌سازان می‌توانند در هر سبک و گونه‌ای فیلم داشته باشند. از رئالیسم و نئورئالیسم تا نوآر و غیره!»

یوسف منصوری در پایان تاکید کرد:

«توجه بخش ملی جشنواره فیلم ۱۰۰ به آثاری است که امیدبخش هستند. به تبع این موضوع پیشنهادها، جوایز و اعتبارنامه‌هایی وجود دارد که از صاحبان آثار به صورت کلی حمایت می‌کند.»

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : ۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ۰۸:۰۱
شماره خبر : 73349
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=73349
بدون نظر

پیام بگذارید