پروندهای برای رسانهملی گزارش اختصاصی سینماآفیس از دیالیکتیکِ زمستانِ مخاطب:
پیچ اشتباه
(سینماآفیس) – تردیدی نیست که رسانه ملی دیگر آن اقبال سالهای گذشته را ندارد.
برخی بر این باورند که عدم اعتماد ملت طی سالهای گذشته علت این موضوع است. اما برآیندها حاکی از آن است که طیف پربینندهترین برنامههای تلوزیون، اساسا نه گرایش و نه حوصله سیاسیبازی دارند. بلکه این گستره به جهت سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت خویش پای جعبه جادو، زندگی میکردند.
خب فرضیه دیگری میگوید، گسترش شبکههای اجتماعی علت افول است.
اما چنانچه آمار رسمی صداوسیما در خصوص برنامههای پربیننده را دقیق شویم، ضمن تاثیرگذار بودن همه موارد مطروحه به این نکته میرسیم که در اساس برنامهسازی با کیفیت و مورد وثوق مردم بنا بر تصمیمات سلیقهای و سیاستهای غلط، روبه اضمحلال رفته.
تولیدات فعلی نیز البته که قابل رقابت با نمونه خارجی نیست!
آیا وقت آن نرسیده به سلیقه مخاطب نیز احترام بگذاریم؟
بهتر نیست به جای سلیقه شخصی مدیران شبکه ها ،از مخاطب نظر سنجی کنیم که چرا تمایلی به برنامه های تلویزیونی ندارند؟
گویا یکجای کار میلنگد!
یا ما اینکاره نیستیم یا تعمدی در کار است یا سر لج افتادهایم که ما این هستیم و همین است و بس!
عاقبت میشود، اینجایی که قرارداریم.
۹۰ را حذف کردیم که عارف و عامی، فوتبالی و غیر فوتبالی را به پای تلوزیون میکشاند تا ۳بامداد.
البته که صراحت لهجه و شفافیت تمام، دانش برنامهسازی به قاعده و شخصیت گرداننده برنامه ۹۰ بسیار مهم بود اما آنچه به جای نود به مردم دادیم، اغنا کننده بود؟
همزمان با برنامه فوتبال برتر در ایراناینترنشنال مزدک میرزائی ۶۰دقیقه برنامه تمیز به شما میدهد که مگر میتوان دیگر مخاطب را از اینترنشنال برگرداند؟ چرا ؟
چون آنها موزائیکی ملت را به سمت کارزار جنگ رسانهای کشانده و تا به خود بیاییم بمباران رسانهای شدهایم.
گزافه نیست اگر بگویم برنامهای طنز در یک شبکه خبری رادیویی در ماهواره از برنامه به اصطلاح طنز پاورقی پربینندهتر است.
آنها بلدند ما با وجود تاکیدات موکد رهبرانقلاب، همچنان پرمخاطبها را با کج سلیقهگی حذف میکنیم به جایش سلیقه شخصی به خوردشان میدهیم.
اندک مخاطبی که برای فوتبال زنده آنهم ایرانی پای تلوزیون میاوریم،
گزینهی دیگری ندارد ورنه به مدد پیامهای بازرگانی بیشمار و صد البته گزارشگران از کار افتاده و سوتیهای بیشمارشان، آنهم ترجیح میدهند از جای دیگری تامین شوند.
اما در همواره بر همان پاشنه میچرخد.
شاید یکبار برای همیشه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای ناظر لازم است ورود کرده و تنها دوران مدیریت علی فروغی را در ریاست شبکه سوم سیما بررسی کند.
آنگاه به درستی درمییابیم چرا مبارزه با بیحجابی این میزان سخت شده، چرا جامعه در استحاله فرهنگی فرو رفته و…
حال آنکه این نوع مدیریت رسانه ملی به میل عام است یا به کام خاص، کار ما نیست!
در ادامه آمار رسمی صداوسیمای جمهوری اسلامی خود گواهی این مدعیست؛ با هم آنرا میخوانیم:
سریال پایتخت ۱ ( ۶۲٫۸ درصد مخاطب)
فصل اول سریال ماجرای خانواده «نقی معمولی» را روایت میکند که تصمیم میگیرند از علیآباد به تهران کوچ کنند اما هنگام ورود به پایتخت با مشکلات زیادی مواجه میشوند. سادگی و صمیمیت جاری در فضای روایت، بازیهای روان، دیالوگهای روزمره و اشارههای درست مجموعه به موضوع حقالناس از همان ابتدا نوید یک اثر متفاوت را میداد. «پایتختیک»، ۶۲٫۸ درصد مخاطب و ۸۶ درصد رضایت مخاطبان را داشته است.
سریال وضعیتسفید (۶۰ درصد مخاطب)
وضعیت سفید یک منظومه است، منظومه به معنای یک جهان منظم و منظوم به معنای یک جهان شاعرانه که پر از جزئیات شگفتانگیز است. منظوم به این معنا که تماشاگر آداب، فرهنگ، خصوصیات فردی، تاثیرات زمانه و همه چیزهایی که مختص به دهه شصت است را میتواند در وضعیت سفید پیدا کند. این سریال درباره یکی از مهمترین برهههای تاریخ معاصر ایران است. یعنی جنگ تحمیلی و بهطور ویژه دوران بمبارانهای تهران که برمیگردد به اواخر جنگ و اواسط دهه شصت. در سریال حمید نعمتالله با خانوادهای روبهرو هستیم که استعارهای کوچک از جامعه بزرگ ایرانی است. این سریال بیش از ۶۰ درصد مخاطب داشته است و میزان رضایت از آن ۸۰ درصد بوده است.
سریال ساختمان پزشکان (۵۸درصد مخاطب)
مجموعه طنز ساختمان پزشکان به کارگردانی سروش صحت تجربهای قابلقبول، سرگرمکننده و مفرح در حوزه مجموعههای شبانه بود، مطمئنا یکی از نکاتی که میتوان به استناد آن توانایی و مهارت یک کارگردان را سنجید، مقایسه اثر تازه او با تجربههای قبلیاش است، سروش صحت به شهادت آنچه تا امروز در ساختمان پزشکان اتفاق افتاده چند گام در حرفهاش جلو آمد و توانست سریالی را بسازد که حتی در تعداد مخاطب و میزان رضایت در سال ۱۳۹۰ پیشگام باشد. این سریال مخاطب ۵۸ درصدی و میزان رضایت ۸۰ درصد را به همراه داشته است.
۱۳۹۱
سریال زمانه(۵۲درصد)
زمانه، سریال حسن فتحی وقتی در سال ۱۳۹۱ پخش شد، توانست با موضوعی که انتخاب کرده مخاطبان زیادی را جذب کند. ملودرامی پرکشش است که مسائل اجتماعی-خانوادگی را برجسته کرد و بهمرور ناهنجاریهای اجتماعی و البته تفاوتهای اقشار مختلف جامعه با یکدیگر را نشان میداد. یکی از اصلیترین الگوهایی که فتحی در زمانه به سراغ آن رفته بود، ترسیم ضدارزشهایی است که از دید بسیاری از افراد خصوصا جوانان ارزش تلقی میشوند. ۵۲ درصد بیننده این سریال بودهاند و میزان رضایت آن ۷۸ درصد بوده است.
سریال دزد و پلیس (۵۰درصد مخاطب)
ناصر و داوود دو خلافکارند که به دلیل ضربهای که به سر ناصر خورده است، به دردسر افتادهاند. این خلاصه کوتاهی است از سریالی که سعید آقاخانی با همکاری محراب قاسمخانی در سال ۱۳۹۱ ساخت و استقبال هم از آن زیاد بود، محراب قاسمخانی معتقد است که اگر طرح اولیهاش برای این سریال مورد قبول واقع میشد حتما مخاطبان بیشتری داشت: «اول فکر میکردم دو سر طیفهای دزد و پلیس که اینقدر تناقض دارند میتوانند همدیگر را دوست داشته باشند و افراد در انسانهای مخالفشان نیز میتوانند رگههایی از انسانیت پیدا کنند.
در تم اولیه که دچار ممیزی شد یک دزد دارای خانواده کاملا دزد بود! یعنی پدر و مادرش چنین شغلی داشته باشند. اما مجبور شدیم پدر را یک دزد توبه کرده معرفی کنیم. خیلی حیف شد و بسیاری از ظرفیتها را از دست دادیم. قرار بود آنها تعصب فراوانی روی دزدی داشته باشند و پلیس دشمن شماره یکشان باشد.» این سریال بیش از ۵۰ درصد مخاطب داشته و میزان رضایت از آن ۷۸ درصد بوده است.
۱۳۹۲
سریال پایتخت ۲(۶۳٫۴درصد مخاطب)
پایتخت در دومین گام خودش، همچنان گوی رقابت را از سایر آثار تلویزیونی ربود. آنچیزی که برای اهداف این سریال ترسیم کرده بودند توجه به فرهنگ گفتوگو در خانواده و تاثیر آن در حل مشکلات و رفع سوءتفاهمها بین افراد و افزایش صمیمیت و نشاط در تعامل با دیگران بود. پایتخت۲ توانست با توجه به این موضوع مخاطب را با خود همراه کند، ۶۳٫۴ درصد مخاطب این سریال بودند و ۸۷ درصد رضایت درحد زیاد داشتند.
سریال پژمان (۵۵درصد مخاطب)
عوامل سازنده سریال «پژمان» قواعد ساخت یک سریال مخاطبپسند را بلد هستند. این را در تجربههای قبلی خود هم نشان دادهاند. برادران قاسمخانی و سروش صحت، کارشان را بلد بودند و راههای پیدا کردن مخاطب را میدانستند. سروش صحت، هم زمانی که نویسندگی مجموعهای را به عهده دارد حواسش به همه جوانب امر هست هم زمانی که در مقام کارگردان پشت دوربین قرار میگیرد جزئیات را فراموش نمیکند. میزان مخاطب این سریال، ۵۵ درصد و میزان رضایت از آن ۸۳ درصد است.
سریال دودکش ۱ (۵۲درصد مخاطب)
دودکش شاید در طبقهبندیها در حیطه ژانر طنز قرار بگیرد اما یک سریال خانوادگی طنز است که توجه ویژهای به خانواده و کارکردهای آن دارد. سریال دودکش، پس از سریالهای «صاحبدلان» و «نردبام آسمان»، سومین تجربه محمدحسین لطیفی در مقام کارگردان سریالهای مناسبتی ماه رمضان است که در واقع، سومین تجربه موفق او نیز در این عرصه محسوب میشود. این سریال ۵۲ درصد مخاطب و میزان رضایت ۸۱ درصدی داشته است.
سریال آوای باران (۵۰درصد مخاطب)
آوای باران روایت داستان سریالی مبتنیبر ذائقه تماشاگر عام با درامی پرجاذبه رنگین و مملو از کششهای مخاطبپسند بازاری است که بدون منطق و بیاساس با واقعیت پیش میرود و چالشها و گرههای درام از روایت واقعی فاصله میگیرد و همه را در این میبیند که با این عناصر مخاطب را با خود همراه کند. مخاطب ۵۰ درصدی و میزان رضایت ۷۵ درصدی را داشته است.
۱۳۹۳
سریال پایتخت ۳ (۷۴٫۳درصد مخاطب)
یکی از نوآوریهای این سریال این است که سعی کرده با شیوه بازیگری و فیلمبرداری جدید خود به زندگی روزمره نزدیک شود، درونی کردن فرهنگ مازندرانی یکی دیگر از نکات جذابی است که در اجرای فیلم دیده میشود. پایتخت۳، ۷۴ درصد مخاطب داشته است و ۸۲٫۶ درصد رضایت مخاطبان.
سریال دردسرهای عظیم(۵۲درصد مخاطب)
لطیف جوانی است که ناخواسته درگیر ماجرای عجیبی میشود که او را دچار دردسرهای فراوان کرده و مسیر زندگیاش را دگرگون میکند. فصل اول دردسرهای عظیم سال ۱۳۹۳ پخش شد و ۵۲ درصد مخاطب را با خود همراه کرد و میزان رضایت ۷۵ درصدی را به همراه داشت.
۱۳۹۴
سریال پایتخت۴ (۶۱٫۸درصد مخاطب)
فصل چهارم پایتخت این بار به جای ایام نوروز در ماه رمضان سال ۱۳۹۴ پخش شد. در پایتخت ۴ هما تصمیم میگیرد شانس خود را در انتخابات شورای شهر انتخاب کند و تیرش هم به هدف میخورد. در این بین همسر چینی ارسطو هم بر اثر سقوط هواپیمایی مالزی جان خود را از دست میدهد و به این ترتیب، حال و روز ارسطو این روزها اصلا خوش نیست تا به جان نقی بیفتد. در این بین با راه یافتن هما به شورای شهر نقی از همسرش درخواست میکند که با احتساب بند پ، مجوز ساخت خانه فهیمه را به او بدهد. ولی هما که کاملا کارش را جدی گرفته اصلا زیر بار نمیرود.
نقی معمولی که لجاجت یکی از شاخصههای مهم شخصیت اوست، تصمیم میگیرد به روش خودش و پنهانی خانه فهیمه را بسازد. ولی ماجرا به نحو دیگری پیش میرود. نهایتا دست نقی رو میشود و شهرداری خانه را تخریب میکند. از دیگر اتفاقات پایتخت ۴ حضور بهبود در آفریقا، ازدواج بابا پنجعلی و ادامه دعواهای تمامنشدنی نقی و هما است. پایتخت ۴ هم توانست همزمان رضایت بینندگان و منتقدان را جلب کند. فصل چهارم مجموعه تلویزیونی پایتخت توانست در سال ۱۳۹۴ عنوان بهترین سریال سال و تندیس بهترین سریال از نظر مردم را در جشنواره جامجم به دست بیاورد. ۶۱٫۸ درصد مخاطب این سریال بوده و ۹۵ درصد رضایت مخاطبان را هم به همراه داشت.
سریال تنهایی لیلا ( ۵۰درصد مخاطب)
تنهایی لیلا عنوان سریالی است که از سوم مردادماه سال ۱۳۹۴از شبکه ۳ سیما پخش شد، کاری که از همان قسمت اول توانست مخاطبان ثابتی را جذب خود کند. درحالیکه معمولا سریالهای ایرانی باید زمانی از پخششان بگذرد تا بتوانند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند، اما کار «محمدرضا لطیفی» (کارگردان سریال) به دلیل بهره بردن از ابزارهای جذابیت توانسته ارتباط خوبی با تماشاگران به دست آورد. بیش از ۵۰ درصد مخاطب و میزان رضایت حدود ۸۸ درصد بوده است.
سریال تعبیر وارونه یک رویا (۴۲درصد مخاطب)
سریال تعبیر وارونه یک رویا، به کارگردانی فریدون جیرانی ساخته شد و در زمان خودش توانست با توجه موضوع سریال، مخاطبان خوبی به دست آورد. جیرانی درباره ساخت این سریال میگوید: «تقریبا فروردینماه سال ۹۲ بود که پیشنهاد ساخت یک مینیسریالی را با عنوان «خانه امن» به تلویزیون دادم که قرار بود داستان ربودن یک دانشمند هستهای را روایت کند که در آن جوانی بود که فداکاری میکرد تا با کمک ماموران اطلاعاتی مانع از خروج این دانشمند هستهای از کشور شود. این سریال خیلی سریع کد تولید گرفت و آماده ساخت شد و تهیهکننده کار هم آقای مروی انتخاب شد که قرار بود کار را شروع کنیم که پشت نوبت انتظار ماندیم که این اتفاق نیفتاد و در سال ۹۲ هیچ خبری از این سریال نشد اما اواسط سال ۹۳ بود که به ما اعلام شد که همین سریال را با نام دیگری بسازیم، بنابراین مذاکراتی انجام شد و تهیهکننده کار تغییر پیدا کرد و درنهایت آقای سیدکمال طباطبایی بهعنوان تهیهکننده انتخاب شد. فکر کنم به فصل پاییز رسیدیم که آقای دارابی – معاون سیمای سابق – به ما اعلام کرد که آماده باشیم تا سریال را برای پخش آماده کنیم تا اینکه بهمنماه سال ۹۳ بود که قرار شد سریالی با عنوان «تعبیر وارونه یک رویا» را بسازیم.» ۴۲ درصد میزان مخاطبان این سریال و میزان رضایت ۸۴ درصدی داشته است.
سریال کیمیا (۶۷درصد مخاطب)
کیمیا سریالی به کارگردانی جواد افشار که در ۱۱۰ قسمت تولید شد و میتوان آن را یکی از طولانیترین سریالهای تلویزیون نام برد. این مجموعه برای اولین بار در مهرماه ۱۳۹۴ به روی آنتن رفت و مخاطب ۶۷ درصدی را با خودش به همراه داشته است و ۷۵ درصد میزان رضایت از این سریال بود.
۱۳۹۵
سریال لیسانسهها(۴۳٫۱درصد مخاطب)
از پرمخاطبترین سریالهای طنز ایرانی دهه ۹۰ باید به سریال لیسانسهها اشاره کنیم. سروش صحت در دهه ۹۰ بسیار خوش درخشید و آثار شایسته زیادی را به مخاطبان ارائه داد. لیسانسهها علیرغم زبان طنز خود، بهخوبی مشکلات جوانان را نشان میدهد. این سریال بازیگر بااستعدادی مثل هوتن شکیبا را نیز به مخاطبان نشان داد. این سریال ۴۳٫۱ مخاطب را با خود همراه کرد و میزان رضایت ۷۵ درصدی را با خود داشت.
سریال پریا(۳۹درصد مخاطب)
پریا یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی حسین سهیلیزاده است که برای پخش در شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید شد. سریال پریا ۳۹ درصد مخاطب را داشت و میزان رضایت از این مجموعه ۷۰ درصد بود.
۱۳۹۶
سریال لیسانسهها ۲ (۸۴درصد مخاطب)
سروش صحت دوباره با ساخت فصل دوم لیسانسهها توانست جزء پرمخاطبها قرار بگیرد؛ میزان مخاطب این سریال ۸۴ درصد اعلام شد و میزان رضایت از سریال هم ۸۹ درصد.
سریال دیوار به دیوار(۸۳درصد مخاطب)
مجموعه دیوار به دیوار، ساخته سامان مقدم، طنزی اجتماعی است که از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت. جمعی مالباخته، بر حسب اتفاق زیر سقف یک خانه جمع میشوند و طی سه ماه زندگی مشترک، به خانوادهای بزرگ تبدیل میشوند. این سریال ۸۳ درصد مخاطب داشته و میزان رضایت ۷۹ درصدی داشته است.
۱۳۹۷
سریال پایتخت ۵ (۸۱٫۳درصد مخاطب)
«پایتخت۵» قطعا یکی از متفاوتترین فصلهای این سریال پرمخاطب است. گرچه در اینجا هم عنصر جغرافیا و سفر در بطن قصه نهفته است اما با موقعیت جغرافیایی مواجه میشویم که در فصلهای قبلی نبود. هم جغرافیا و لوکیشن سریال به خارج از مرزهای ایران رفته و نیمی از قصه در ترکیه میگذرد که فضا و اتمسفر تازهای را وارد قصه کرده و از ظرفیت آن برای خلق موقعیتهای کمیک استفاده میشود و هم قصه در پایان به قصه داعش و درگیری با آنها ختم میشود. میزان مخاطب پایتخت ۵، ۸۱٫۳ درصد مخاطب و ۹۳٫۵ درصد رضایت بوده است. تا به امروز فصل ۵، بیشترین میزان مخاطب را بین شش فصل این مجموعه به دست آورده است.
سریال پدر ( ۵۵درصد مخاطب )
در سریال پدر بیننده با داستان عاشقانهای روبهروست که پیش از این کمتر در سریالهای تلویزیونی شاهدش بوده است. این سریال ۵۵ درصد مخاطب و بیش از ۷۴ درصد رضایت داشته است.
۱۳۹۸
سریال گاندو۱ ( ۶۰درصد مخاطب )
نخستین قسمت این سریال در ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ از شبکه سه تلویزیون ایران با کارگردانی جواد افشار و نویسندگی آرش قادری پخش شد. به گفته علی فروغی مدیر شبکه ۳، حدود ۶۰ درصد مخاطب داشته که ۹۰ در صد از آنها از سریال، ابراز رضایت کردهاند.
سریال فوقلیسانسهها ( ۴۰٫۹درصد مخاطب )
براساس اعلام نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درخصوص سریالهای آذرماه ۹۸ سریال «فوقلیسانسهها» شبکه سه سیما با ۴۰٫۹ درصد بیننده در صدر سریالهای سیما قرار گرفت که ۵۹٫۷ درصد بینندگان این سریال از آن رضایت داشتند.
سریال ستایش ۳ ( ۵۸٫۴درصد مخاطب )
تولید فصل اول این سریال از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و سال ۱۳۸۹ پایان یافت، پخش آن از ۱۲ آذر ماه ۱۳۸۹ آغاز شد و در ۶ آبان ۱۳۹۰ به پایان رسید. پخش سری دوم این مجموعه از ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ آغاز شد و در ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ به پایان رسید. فصل دوم مثل فصل اول نتوانست در جذب مخاطب موفق عمل کند تا اینکه در گام سوم این سریال، توانست مخاطبانی را به دست آورد. سریال «ستایش ۳» ۵۸٫۴ درصد بیننده و ۸۵ درصد رضایت داشته است.
۱۳۹۹
سریال پایتخت ۶ ( ۷۵درصد مخاطب )
۱۵ قسمت از این مجموعه پایتخت ۶ ابتدا در نوروز ۱۳۹۹ به روی آنتن رفت، اما تولید قسمتهای پایانی آن به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمهتمام ماند. پس از مساعد شدن شرایط، دو قسمت پایانی تولید و ابتدا خلاصه قسمتهای پخششده از ۲۱ اسفند و سپس قسمتهای ۱۶ و ۱۷، به ترتیب در ۲۹ و ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ از شبکه ۱ سیما پخش شد. این سریال ۷۵ درصد مخاطب و ۹۳٫۸ درصد رضایت به همراه داشت.
سریال نون خ ۲ ( ۵۶درصد مخاطب )
تاکنون ۳ فصل از این سریال ساخته شده است. فصل اول آن نوروز ۱۳۹۸ پخش شد اما نتوانست مخاطبان زیادی را به دست آورد. پخش سریال «نون. خ۲» در نوروز ۱۳۹۹ با جذب ۵۶ درصدی مخاطب همراه شد و شاهد افزایش ۲۱ درصدی این میانگین نسبت به سری اول خود بود. این سریال میزان رضایت ۸۱ درصدی را به همراه داشت. این سریال در سه فصل در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با داستانهای متفاوت از شبکه یک سیما و شبکه تماشا پخش شده است و فصل چهارم آن در نوروز سال ۱۴۰۲ پخش خواهد شد، همچنین این سریال سه سال پربینندهترین سریالهای نوروزی صدا و سیما بوده است.
سریال زیرخاکی ۱ ( ۴۵درصد مخاطب )
فصل اول این مجموعه در ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ روی آنتن شبکه یک رفت و فصل دوم آن از ۷ خرداد ۱۴۰۰ پخش شد. فصل سوم زیرخاکی نیز در نوروز ۱۴۰۱ از همین شبکه پخش شد. از همان فصل اول پیشبینی میشد که با اقبال مخاطب همراه شود. تعداد مخاطبان این سریال امسال در حدود ۴۵ درصد اعلام شد و توانست رضایت ۷۶ درصدی را به دست آورد.
۱۴۰۰
سریال نون خ ۳ ( ۷۹٫۶درصد مخاطب )
فصل سوم سریال «نون خ» شبکه یک سیما با ۷۹٫۶ درصد مخاطب و رضایت در حد زیاد ۸۹٫۳ درصدی در صدر قرار گرفت. این فصل از سریال، پرببینندهترین فصل نون خ شد.
سریال زیرخاکی ۲ ( ۴۵٫۲درصد مخاطب )
فصل دوم مجموعه «زیرخاکی» را با ۴۵٫۲ درصد مخاطب و رضایت حدود ۷۸٫۹ درصد، بهعنوان سریال پرمخاطب تلویزیون معرفی شد.
سریال دودکش ( ۴۳٫۴درصد مخاطب )
دودکش ۲ از ۸ تیر ۱۴۰۰ از شبکه یک سیما پخش شد و با ۴۳٫۴ درصد مخاطب و با رضایت ۸۱٫۱ درصد جزء سریالهای پرمخاطب در سال ۱۴۰۰ بود.
سریال گاندو ۲ ( ۵۵٫۸درصد مخاطب )
فصل دوم این مجموعه تلویزیونی با نام گاندو ۲ از ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۳ قسمت از شبکه سه پخش شد. این سریال ۵۵٫۸ درصد مخاطب و رضایت داشت.
انتهای پیام/
محمد دانشور