بازدید مهمانان بینالملل چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از شهرک غزالی
سینماآفیس: مهمانان بخش بینالملل چهلودومین جشنواره فیلم فجر در روز پایانی این رویداد از شهرک سینمایی غزالی بازدید کردند.
پایگاه خبری سینماآفیس به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر گزارش میدهد: در حاشیه روز آخر برگزاری چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، ۲۱ بهمنماه مهمانان و عوامل فیلمهای بخش بینالملل این رویداد همراه با اصحاب رسانه از شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی بازدید کردند.
شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی، منطقهای است که در آن دکورهای خیابانها و ساختمانهای مربوط به فیلمها و سریالهای ایرانی ساخته و نگهداری میشود.
بخشی از دکور مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» که در ژانر درام تاریخی به کارگردانی و نویسندگی داوود میرباقری و تهیهکنندگی حسین طاهری در حال ساخت است نیز در شهرک غزالی اجرایی شده است. تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» از ۱۰ دی ماه ۱۳۹۸ آغاز شده است و بزرگترین پروژه تاریخ نمایش ایران محسوب میشود. داستان «سلمان فارسی» در سه دوران تاریخی بیزانس، ایران ساسانی و حجاز صدر اسلام به تصویر کشیده شده است.
تقریباً ۱۲ هزار دست لباس برای این مجموعه طراحی و تولید و با توجه به تاریخی بودن سریال، از طراحی خاص صحنه، زیورآلات، ابزارآلات و لباسها برای نشان دادن اصالت تاریخی سریال استفاده شده است. در حقیقت لوکیشنهای تیسفون، و حجاز، طراحی کشتیها و ظرافتهای سه دوران تاریخی تماما در قالب ۳۰ کارگاه دکورسازی ساخته میشوند. در حال حاضر یک گروه متخصص در این زمینه به مدت چهار سال است که با نظارت هادی اسلامی روی این مجموعه بزرگ کار میکنند.
مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» جزو اولین آثار سینما و تلویزیون ایران محسوب میشود که از تکنولوژی کروما کی برای جلوههای بصری بهره خواهد برد و صدها تن از بازیگران حرفهای کشورهای مختلف از جمله تونس، یونان، ارمنستان، هندوستان، عراق، آفریقا، چین و غیره در این مجموعه به ایفای نقش خواهند پرداخت.
امید برای تولیدات مشترک در شهرکهای تلویزیونی
باقر حاجی سیدرضی، رییس مرکز تولید و فنی صداوسیما در حاشیه این بازدید در حضور مهمانان بخش بینالملل، اظهار کرد: امروز از شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی و دکورهای ماندگار و سنتی این شهرک بازدید شد، اما شهرک غزالی تنها یکی از شهرکهای سینمایی و تلویزیونی صداو سیما جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم در آینده بتوانیم با کمک نمایندگان کشورهای مختلف همکاریهای مشترکی در این شهرکها داشته باشیم و به تولیدات فاخرتری دست پیدا کنیم.
ایران وارد عرصه خوبی از فیلمسازی شده است
خوزه ماریا لارا، تهیهکننده اسپانیایی و عضو هیات داوران بخش بینالملل چهلودومین جشنواره فیلم فجر، نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران، بیان کرد: مفتخرم که برای حضور در جشنواره فیلم فجر از من دعوت شده است، شاید من به اندازه کافی سینمای ایران را نشناسم اما چنانچه بنیاد سینمایی فارابی، فیلمهای مدنظرش را به ما ارایه کند، میتوانم پس از آن در چارچوب یک قرارداد مشخص، این فیلمها را به پخشکنندگان و تولیدکنندگان اسپانیایی برسانم.
وی درباره داوری فیلمهای بخش بینالملل، افزود: من سالهاست در حوزه تهیهکنندگی فعالیت دارم، مستندهای بلند و کوتاه زیادی ساختم و در جشنوارههای مختلفی شرکت کردهام، اما چون در طول سال بیش از ۷۰ تا ۸۰ فیلم ساخته میشود، انتخاب بین فیلمها سخت است. فکر میکنم موضوع اغلب فیلمها در جشنواره جالب هستند چراکه بیشتر آنها به مسایل اجتماعی پرداختند، اما در نتیجه نهایی داوری من تنها تصمیم گیرنده نیستم.
عضو هیات داوران بخش بینالملل چهلودومین جشنواره فیلم فجر باتوجه به بازدید از شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی، گفت: در اینجا پتانسیلهای زیادی وجود دارد تا فیلمهای خوبی ساخته شود. شرایط در حال تغییر است و معتقدم بسیار خوب است که کشورهایی همانند ایران با وجود اینکه جزو کشورهای غربی محسوب نمیشوند، وارد عرصه خوبی در سینما شدهاند و با توجه به شرایط سیاسی و فرهنگی که در جهان شاهد هستیم، بسیار خوب است ایران فیلمهای فاخرتری تولید کند.
فیلمبرداری «سلمان فارسی» چهار سال دیگر ادامه خواهد داشت
حسین طاهری، تهیهکننده مجموعه «سلمان فارسی» نیز در این بازدید گفت: دکورهای بخش ایران دوره ساسانی در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده است و این مکان میتواند مورد بازدید و استفاده معماران و دانشجویان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر از بهترین بازیگران تئاتر ایران برای حضور در این پروژه ثبت نام کردند، مطرح کرد: این مجموعه ۶ هزار بازیگر دارد و تاکنون ۱۵۰۰ نفر از آنها مقابل دوربین حاضر شدهاند. همچنین بازیگران خارجی در این سریال به ایفای نقش میپردازند که کار برخی از آنها به اتمام رسیده است و عدهای هنوز مقابل دوربین نرفتهاند.
تهیهکننده «سلمان فارسی» افزود: فیلمبرداری این مجموعه حدود ۳ سال است که آغاز شده و ۴ سال دیگر نیز به طول میانجامد. پخش این مجموعه بعد از اتمام مراحل فیلبرداری آغاز خواهد شد. ناگفته نماند که ایران دوره ساسانی برای اولین بار در این مجموعه به تصویر کشیده شده است و پیش از این، پژوهش و کار مرتبطی با این دوره تاریخی و ایران پیش از اسلام صورت نگرفته بود. همین موضوع باعث شد تا روند سختی را پشت سر بگذاریم. دکورها با تمامی جزییات و توسط نیروهای جوان ایرانی ساخته شدهاند.
به گفته طاهری، فیلمبرداری این مجموعه هم اکنون در شهر شاهرود انجام میشود و از ابتدای سال آینده، گروه فیلمبرداری برای پیگیری ادامه کار در شهرک سینمایی مستقر شدند.
طاهری با بیان اینکه پروژه مربوط به قرن چهارم و پنجم میلادی است و دوره تمدن ایران و روم باستان را دربرمیگیرد، تصریح کرد: این مجموعه دارای سه بخش «ایران باستان دوره ساسانی»، «بیزانس قرن چهارم و پنجم میلادی» و «حجاز و ظهور اسلام» است. برای این مجموعه ۲۳ کارگاه ساخته شده است و امروز تنها یکی از آنها توسط داوران بینالملل جشنواره فیلم فجر ۴۲ قرار گرفت. این کارگاههای مربوط به صنعت سینما و فیلمسازی چند سال است که برای این پروژه مشغول کار هستند.
وی ادامه داد: علاقهمندیم زمانی که این مجموعه به پخش رسید، دستاوردهای دیگری هم برای صنعت سینمای ایران داشته باشد. در بخش ایران، قریب به صدهزار متر مربع دکورسازی انجام شده که مربوط به دوره ساسانی است و علاقهمندان به ایران باستان مشتاق به تماشا و بازدید از آنها هستند. به بهانه تولید این مجموعه، سازمان صدا و سیما این دکورها را به صورت ماندگار در شهرک سینمایی غزالی ساخته است. تاکنون چهل درصد از این مجموعه فیلمبرداری شده است و هم اکنون گروه فیلمبرداری در مناطق پُربرف شاهرود مشغول ادامه فیلمبرداری این اثر هستند. روند تولید این مجموعه کاملا طبق زمانبندی پیشبینی شده به انجام رسیده است. گاهی در شهرک سینمایی غزالی ۲ هزار نفر مشغول کار در این پروژه هستند.
ساخت لوکیشن کاروانسرای مرمر با استاندارهای روز
موسوی بجنوردی، ناظر طراحی و معماری و ساخت بناهای پروژه مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی»، توضیح داد: کاروانسرای مرمر که بخشی از شهر تیسفون را شامل میشود، لوکیشنی ویژه در شهرک غزالی که توسط سازندگان «سلمان فارسی» بر اساس معماری دوره ساسانی ساخته شده است. لوکیشن کاروانسرای مرمر با استانداردهای روز ساخته شده و یکی از لوکیشنهای ماندگار خواهد بود. حدود ۴ ماه زمان برده تا این لوکیشن ساخته شود و چون جزو کاخهای ساسانی بوده از امنیت بالایی برخوردار است.
در کارگاههای مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» چه میگذرد؟
مانی خرمشاهی مسئول و ناظر کارگاههای اکسسوار در حاشیه بازدید از کارگاه فینیشینگ مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی»، بیان کرد: همه اتفاقاتی که در تمام ۲۱ کارگاه مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» اتفاق میافتد، به پایان رساندن نهاییشان در کارگاه فینیشنگ است، یعنی پردازشی که در نهایت روی تمامی وسایل انجام میشود، از جمله کهنه کاری، پخته شدن، رنگ شدن، در این کارگاه خواهد بود، سپس وسایل از اینجا یا بر سر صحنه و یا به انبار میروند.
وی با تاکید بر اینکه تمامی کارهایی که در این کارگاه انجام میشود بر اساس درخواست عوامل است، افزود: امکان ندارد چیزی در کارگاهها ساخته شود و به اینجا نیاید. کارهای خاص و اکسسوارهای تزیینی که در صحنهها نیاز داریم در کارگاه اکسسوارسازی انجام میشود، از جمله کارهای ویژه و خاص همانند شمشیر و سپرها در این کارگاه اجرایی میشود.
مسئول و ناظر کارگاههای اکسسوار «سلمان فارسی» با اشاره به فعالیتهای کارگاه خیاطی صحنه، گفت: کارگاه خیاطی صحنه یا ضخیمدوزی و نازکدوزی مربوط به هر آن چیزی است که در منسوجات صحنه در زمینه اسبها، اکسسوار و ارابهها به آنها نیاز داریم، نازکدوزیها و ضخیمدوزیها در اینجا الگوسازی و اندازهگیری میشوند و به تعداد مورد نیاز تهیه و نصب خواهند شد. البته تمامی خیاطیهای صحنه که در این کارگاه اجرایی میشوند، الگو گرفته از زمانهای قدیم هستند.
خرمشاهی درباره کارگاه چرم و ادوات جنگی، اضافه کرد: زره و لوازمی که مربوط به لباسها است و قرار شده در مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» استفاده شود، در این کارگاه تهیه میشود و بسیار متنوع است. البته برخی محصولات از فلزات سبک مانند برنج و آلمینیوم ساخته میشوند.
وی در پایان درباره واحد سیار این مجموعه و شهرک غزالی، خاطرنشان کرد: در اینجا ۲۰ واحد سیار تلویزیونی داریم که از فرمتهای مختلف از HD، full HD و ۴k تشکیل شده است، واحد ۴K با ۱۲ دوربین حدود یک همت هزینه دارد و خیلی گران قیمت است و اکنون در حال تولید پروژههای بزرگ با آنها هستیم و تمامی برنامههای حاکمیتی ریاست جمهوری، رهبری و فوتبال بازیهای آسیایی با دوربینهای full HD تهیه میشود، این دوربینها در مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» برای برخی قسمتها استفاده شده است اما در این پروژه بیشتر دوربینهای سینمایی استفاده میشود.