a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
گروه هنری کالیوه

به بهانه قرارگیری در آستانه اجرای ویژه بانوان گروه هنری کالیوه در تالار وحدت؛

دور دنیا بر بال قاصدک

سینماآفیس: سرپرست گروه هنری کالیوه، هنرمندی است که به توصیه مولانا حیرانی و سرگشتگی را برگزید و سوار بر بال قاصدک به نقاط مختلف جهان سفر کرد تا به مقصد مقصود برسد.

به گزارش سینماآفیس ؛  حال دوران هر لحظه در حال تغییر و تحول است و بشر همواره به دنبال تکامل.

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم هرگز نمی‌توانیم برای بلند مدت در یک مکان ایستا بمانیم چون می‌دانیم که ایستایی نتیجه‌ای به جز فرو رفتن در مانداب روزمرگی‌ها ندارد.

سارا احمدی یکی از افرادی است که به این باور رسیده و همواره تلاش می‌کند که سوار بر اسب تیزپای توانایی‌ها و استعدادهایش رو به سوی تکامل گام بردارد.

سارا احمدی - نوازنده دف

سارا احمدی، نوازنده دف

 

او که از سال ۱۳۷۵کار هنری را با نقاشی شروع کرده، می‌گوید روزی برای آموختن بیش از پیش هنر نقاشی به آموزشگاه رفته بودم که ناگهان صدای نواختن دف را از اتاق کناری شنیدم و متوجه شدم که آوای آن صدا با ذات روح‌ام هماهنگی دارد بنابراین با وجو علاقه‌ای که به نقاشی داشتم، آن هنر را کنار گذاشتم و به موسیقی و دف‌نوازی روی آوردم.

به گفته خانم احمدی،  صدای دف مسیر زندگی او را کاملا تغییر داد.

احمدی پس از وارد شدن به حوزه موسیقی، به ترتیب با گروه‌ها و هنرمندانی چون گروه چهل دف، سیمین غانم و گروه رستاک همکاری کرد و در نهایت تصمیم گرفت که گروه هنری کالیوه را تشکیل بدهد و فعال کند. او که حالا سرپرست گروه هنری کالیوه است، درباره وجه تسمیه نام گروه کالیوه، به خبرنگار سینماآفیس گفت: من ارادت خاصی به مولانا دارم بنابراین چند سالی، سالانه به قونیه سفر می‌کردم و در سال ۱۳۸۸ که می‌خواستم گروه هنری را تشکیل داده و فعال کنم به اشعار آن شاعر بزرگ فارسی‌‌‌زبان تفال زدم.

مولانا اینچنین به تفال من پاسخ داد:
همه چون ذره روزن ز غمت گشته هوایی
همه دردی‌کش و شادان ‌که تو در خانه مایی
همه ذرات پریشان همه کالیوه و شادان
همه دستک‌زن و گویان که تو خورشید لقایی

کالیوه به معنای شیدایی، سرگشتگی و حیرانی است و من نام گروه هنری‌ام را به توصیه مولانا، کالیوه گذاشتم و به این امید بودم که روزی کالیوه‌ام راهی نقطه نقطه جهان شود.

گروه کالیوه بعدها به موسسه فرهنگی و هنری کالیوه؛ قاصدک دوستی تبدیل شد و قاصدک نماد رهایی و سرگشتگی است.

او افزود: گروه کالیوه هم‌اکنون در ۲ بخش ویژه بانوان و ترکیبی و ملل فعالیت می‌کند و به کشورهای مختلف جهان سفر کرده است.

حوروش خلیلی، خواننده

حوروش خلیلی ، خواننده

 

این گروه ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ اجرای ویژه بانوانی را با خوانندگی بانو حوروش خلیلی در تالار وحدت خواهد داشت و در مهر ماه نیز بخش ملل‌اش کنسرت دیگری را به چند زبان زنده دنیا در همان تالار اجرا می‌کند.

سرپرست گروه هنری کالیوه تشریح کرد پارت اول اجرای گروه کالیوه در روز پنجشنبه به موسیقی سنتی اختصاص دارد و پارت دوم آن مختص به موسیقی اقوام ایرانی است.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه برخی از بانوان نوازنده به این دلیل که می‌خواهند صدای هنرشان را همه بشنوند، برنامه ویژه بانوان را نیز اجرا نمی‌کنند و خودشان را از حضور بر روی صحنه محروم کرده‌اند، گفت: من معتقدم که موزیسین‌ها همیشه باید روی صحنه باشند و با هنرشان مردم را شاید کنند و می‌دانم که امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای قانونمند برنامه‌های موسیقایی و نمایشی ویژه بانوان  مخالفتی ندارد بنابراین صمیمانه و دوستانه به بانوان موزیسین توصیه می‌کنم که اجراهای ویژه بانوان را برگزار کنند و در آن اجراها مشارکت داشته باشند تا بتوانند دل بانوان سرزمینمان را حتی ۲ ساعت هم که شده، کمی شاد کنند.

او خاطرنشان کرد: کتاب زنانی از جنس باور چند سال پیش منتشر شد و مطالبی درباره او در آن کتاب چاپ شد.

تهیه خبر : نسرین خدایاری

انتهای پیام/.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1403/03/30 11:33
شماره خبر : 96764
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=96764
بدون نظر

پیام بگذارید