a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

در هفتصد و سی و نهمین شب بخارا؛

مهرداد اسکویی تجلیل شد

سینماآفیس: خانه هنرمندان ایران در هفتصد و سی و نهمین شب بخارا از مهرداد اسکویی تجلیل کرد.

پایگاه خبری سینماآفیس گزارش می‌دهد؛ هفتصد و سی و نهمین شب از شب‌های بخارا به تجلیل از مهرداد اسکویی، فیلم‌ساز مستند، مدرس فیلم‌سازی، عکاس و پژوهشگر تاریخ عکاسی اختصاص داده شد.

مراسم تجلیل از مهرداد اسکویی  در ساعت پنج بعد از ظهرروز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور ، سخنرانی و پیام تصویری احمد الستی، سیف‌الله صمدیان، بابک کریمی، دکتر فریناز راشد مرندی، محمد غفوری، علی دهباشی و ماندانا کریمی در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران واقع درخیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، بوستان هنرمندان، برگزار شد.

 

مهرداد اسکویی (متولد ۱۳۴۸، تهران) فارغ‌التحصیل رشته‌ کارگردانی سینما است. او به عنوان یکی از برجسته‌ترین مستندسازان مستقل ایران شناخته می‌شود.

فیلم‌های تاثیرگذار اسکویی در بیش از ۵۵۰ جشنواره فیلم در سراسر جهان به نمایش درآمده و باعث تحسین و شهرت او شده است. با آمار چشمگیر بیش از ۱۵۰ جایزه معتبر به نام او، کمک‌های اسکویی به سینما به طور گسترده مورد تجلیل قرار گرفته است.

 

اسکویی در سال ۲۰۱۰ از سوی جایزه جهانی (پرنس کلاوس) هلند به عنوان چهره‌ فرهنگی سال جهان انتخاب شد. او در سال ۲۰۱۶ جایزه معتبر True Vision جشنواره فیلم True/False را دریافت کرد  که گواهی بر روایتگری نوآورانه و خلاقه‌ی او در صنعت فیلم‌سازی مستند است. علاوه بر این، اسکویی در همان سال جایزه معتبر گریرسون و جایزه‌ جشنواره فیلم لندن را برای کارگردانی «رویاهای دم صبح» اخذ کرد که موجب شهرت بیشتر او به عنوان یک فیلمساز مستند چیره‌دست شد.

آخرین فیلم مستند اسکویی، «سایه‌های بی‌خورشید»، به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره معتبر IDFA 2019 در آمستردام هلند به نمایش درآمد و  به عنوان اثری کوبنده و تامل‌برانگیز، جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و نقطه عطفی دیگر را در کارنامه درخشان او رقم زد.

 

از دیگر آثار مهرداد اسکویی می‌توان به فیلم‌های: «خانه مادری‌ام مرداب»، «از پس برقع» و «روزهای بی‌تقویم» اشاره کرد. آثار اسکویی تاکنون در چندین مرکز معتبر فرهنگی و هنری جهان مرور شده‌اند.

خبرنگار: علیرضا نیاکان

انتهای پیام/.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1403/02/20 05:13
شماره خبر : 96387
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=96387
بدون نظر

پیام بگذارید