مروری بر هالیوود ۲۰۲۴؛ چگونه هالیوود اصالت را تحت عنوان بازسازی از بین برد؟
فرنچایزها بر باکس آفیس غلبه کردندسینماآفیس: در سال ۲۰۲۴، فرنچایزها با پر فروش شدن نسخههای بازسازی شده، اسپین آفها و دنبالههای آنها بر هالیوود غلبه کردند.
پایگاه خبری سینماآفیس به نقل از هندوستان تایمز گزارش میدهد؛ ما با مرور ۱۰ فیلم برتر هالیوود در سال ۲۰۲۴، بلافاصله درمییابیم که همه این فیلمها نسخه بازسازیشده، اسپین آف یا دنباله آنها هستند و شاید این اولین بار در تاریخ سینمای هالیوود باشد که یک داستان (اصیل) نتوانسته جای خودش را در میان برترین فیلمهای سال پیدا کند.
شایان ذکر است که اگرچه شکست فیلمهای پر هیاهویی مانند مگالوپولیس میتواند دلیلی بر نبودن نام فیلمهای اصلی و اصیل در میان نام فیلمهای برتر سال باشد اما چنین به نظر میرسد که گویا هالیوود نیز در برخی از سطوح، از ارائه محتوای اصلی دست کشیده است.
ممکن است که سالها بعد، منتقدان و صاحبنظران عرصه سینما به این نتیجه برسند که در سال ۲۰۲۴ همه داستانهای فیلمهای هالیوودی به سرانجام رسیدهاند.
دنبالهها، اسپینآفها و بازسازیهای زیاد
علاقه هالیوود به چهرههای شناخته شده، چیز جدیدی نیست؛ در واقع، بیش از ۳ دهه است که استودیوهای فیلمبرداری تلاش میکنند دنبالهها و فرنچایزهایی را درباره شخصیتها و فضاهایی که برای مخاطبان هنر هفتم آشنا هستند، بسازند و از این طریق درآمد بیشتری را کسب کنند.
فضاهای سینماییای که امروزه برای همه سینمادوستان آشنا هستند، در سال ۲۰۰۸ تعریف شدند.
سینمای مستقل نیز طعمه فرهنگ فرنچایز میشود
سینمای مستقل در دهههای گذشته به عنوان سنگر اصالت و محتوای (متفاوت) شناخته میشد و فیلمسازان مستقل آزادانه و بدون توجه به خواستههای استودیوهای فیلمسازی، کار روی مفاهیم و ژانرهای مختلف را تجربه میکردند اما به نظر میرسد که در دهه اخیر، آخرین سنگر فیلمهای اصلی و محتواهای متفاوت نیز سقوط کرده است.
پر درآمدترین فیلم مستقل سال ۲۰۲۴، نه تنها یک دنباله، بلکه سه دنباله است. این فیلم که با سرمایه ۲ میلیون دلاری ساخته شد، ۹۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت و توانست جوکر ۲ را در گیشه شکست دهد.
کارشناسان فکر میکنند ممکن است که میزان موفقیت این فیلم باعث شود که سینمای مستقل توجه بیشتری به شخصیتها و فضاهایی که برای مخاطبان سینما آشنا هستند، بکند.
آینده پیش رو
به نظر نمیرسد که وضعیت هالیوود در سال آینده تغییری بکند زیرا قرار بر این است که در ۳ ماهه اول سال، فیلمهایی درباره مرد گرگنما، پیشتازان فضا، بریجت جونز و سفید برفی اکران شوند. حتی فیلم بعدی کریستوفر نولان هم اقتباسی از اودیسه، یکی از قدیمیتری داستانهای حماسی تاریخ است. البته فیلمسازانی مانند جردن پیل تلاش میکنند که آثاری با محتوای تازه بسازند اما با توجه به اینکه استودیوهای فیلمسازی در این مسیر از آنها حمایت نمیکنند، به نظر نمیرسد که بتوانند به نتیجه مطلوب برسند.