a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید
لبه تیغ

چه کسانی بر لبه تیغ ایستاده‌اند؟

سینماآفیس: در طول تاریخ فیلم‌های زیادی با عنوان لبه تیغ ساخته شده‌اند و هنرمندان زیادی به واسطه آنها بر لبه تیغ ایستاده‌اند.

پایگاه خبری سینماآفیس گزارش می‌دهد؛ امروز ۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ سینما و تلویزیون ایران بار دیگر با شنیدن یک خبر به شوک فرو رفت :

زهره حمیدی درگذشت

ما در این گزارش قصد نداریم که به رسم موجود صرفا اخبار درگذشت یک هنرمند را بازنشر داده و منعکس کنیم، بلکه با توجه به آنکه یکی از آثار زهره حمیدی، سریال لبه تیغ بوده، می‌خواهیم بگوییم به راستی در طول عمر تلویزیون و سینمای جهان چه کسانی بر لبه تیغ ایستاده‌اند.

لبه تیغ عنوانی است که در طول عمر فرهنگ و هنر جهان بارها تکرار شده و برای هنرمندان و هنردوستان آشناست.

 

سامرست موآم نویسنده انگلیسی در سال ۱۹۴۴ رمانی با عنوان لبه تیغ را منتشر کرد.

در خلاصه داستان لبه تیغ چنین آمده که جوانی به نام لاری اگرچه درآمد ناچیزی دارد، از زندگی خودش خشنود است زیرا او بیشتر به دنبال یافتن جواب‌های سوالات خودش درباره خاستگاه و غایت زندگی است.

این شیوه زندگی لاری برای نامزد او که تجمل‌پرست و شیفته محافل اعیان است، خوشایند نیست و همین اختلاف فکری است که ماجراهایی را رقم می‌زند.

شایان ذکر است که ۲ فیلم با کارگردانی ادموند گولدینگ و جان بایرم در سال‌های ۱۹۴۶ و ۱۹۸۴ براساس داستان رمان لبه تیغ ساخته و اکران شدند.

 

همانطور که گفته شد، ادموند گولدینگ نویسنده و کارگردان در سال ۱۹۴۶ فیلم لبه تیغ را ساخت و اکران کرد.

این فیلم به تهیه‌کنندگی داریل اف. زانوک و فاکس قرن بیستم تولید شد و از بازیگرانش می‌توان به تایرون پاور، جین تیرنی، جان پاین، آن بکستر، کلیفتون وب، هربرت مارشال، لوسیل واتسون، فرانک لاتیمور، السا لنچستر، ژاک کاتلین، بری نورتون، فریتس کورتنر، ژان دو بریاک، ژان دل وال، جان دیویدسون، موریس مارساک، ماریو سیلتی، سیسیل هامفریز و فرد گراهام اشاره کرد.

آن بکستر با بازی در فیلم لبه تیغ، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را گرفت.

 

جان بایرم کارگردان و نویسنده آمریکایی نیز فیلم لبه تیغ را در سال ۱۹۸۴ با همکاری راب کوهن تهیه‌کننده، بیل مری نویسنده، فیلمنامه‌نویس و بازیگر و ترزا راسل، دنهلم الیوت، کاترین هیکس، پیتر وان، برایان دویل_ موری، جیمز کیچ، استیون جان دیویس، سم داگلاس و هلن هورتون اکران کرد. این فیلم هم براساس داستان رمان لبه تیغ ساخته شده بود.

 

کامران قدکچیان یکی دیگر از کارگردانانی است که همراه با همکارانش بر لبه تیغ ایستاده‌اند. او و احمد نجیب‌زاده نویسنده، رضا نورسته‌فر تهیه‌کننده، ایرج قادری، جوانه جلیلوند، منیژه آرا، شیرین روشندل و پریدخت اقبالپور بازیگران، روبیک منصوری سازنده موسیقی و ایرج گل‌افشان تدوین‌گر فیلم ۱۰۱ دقیقه‌ای لبه تیغ را در سال ۱۳۵۷ به سینمای کشورمان عرضه کردند.

در خلاصه داستان لبه تیغ چنین آمده است: مردی خواهر همسرش را فریب می‌دهد و دختر که از عکس‌العمل خانواده‌اش وحشت دارد از خانه می‌گریزد. در تعقیب و گریز دختر به بالای ساختمان پلاسکو کشیده می‌شود و شوهر خواهر دختر، زودتر از برادرش به او دست می‌یابد و ضربه ای کشنده بر او وارد می‌کند و می‌گریزد. دختر قبل از اینکه برادرش به او دست پیدا کند سقوط کرده و درمی‌گذرد. پلیس و برادر دختر، در جستجوی قاتل هستند و سر انجام به حقیقت امر دست یافته و شوهر خواهرش را در یک درگیری سخت، گرفتار کرده و تحویل قانون می‌دهند.

 

فیلم لبه تیغ با نام اصلی لبه در سال ۱۹۹۷ به نویسندگی دیوید مامت و کارگردانی لی تاماهوری ساخته و اکران شد.

از بازیگران این فیلم می‌توان به آنتونی هاپکینز، الک بالدوین، الی مک فرسن و هارولد پرینو اشاره کرد.

خلاصه داستان آن چنین است: مردی میلیاردر به نام «چارلز مورس» (هاپکینز) در سفری به آلاسکا از فکر این که همسرش، «میکی» (مک فرسن) (که از او بسیار جوان تر است) و «باب گرین» (بالدوی ن) یک دیگر را دوست دارند، رنج می‌برد. تا این که هواپیمای حامل «چارلز»، «باب» و دستار او «استیون» (پرینو)، در دریاچه ای بسیار پرت سقوط می‌کند و حالا آنان باید پای پیاده خود را نجات بدهند.

 

جمال شورجه کارگردان، حمید آخوندی و رسول ملاقلی‌پور نویسنده، سعید رضوی تهیه‌کننده، محمدرضا علیقلی سازنده موسیقی، روح‌الله امامی تدوین‌گر و بیژن امکانیان، اصغر محبی، رضا بابک، جمشید اسماعیل‌خانی و گوهر خیراندیش بازیگر هم فیلم لبه تیغ را در سال ۱۳۷۱ اکران کردند.

در خلاصه داستان آن چنین می‌خوانیم: اعضای یک گروه قاچاق اشیای عتیقه پس از کشتن یک نگهبان در ویرانه‌های تخت جمشید سنگی قیمتی را می‌ربایند و قصد دارند آن را در حراج لندن به فروش برسانند. صادق و حاج مرتضی مأمور می‌شوند تا ماجرا را پیگیری کنند. آن‌ها با دستگیر کردن نگهبانی، که در سرقت و خارج کردن اشیای عتیقه دست دارد، اعضای گروه را شناسایی می‌کنند.

 

سریال لبه تیغ به تهیه‌کنندگی داریوش بابائیان و کارگردانی عباس خواجه‌وند در مهر ماه سال ۱۳۹۵ از شبکه پنج سیما پخش شد. این سریال ۵ قسمتی داستان زندگی دو خانواده را روایت می‌کند که بر اثر خشم حاصل از یک اتفاق کوچک درگیر مقوله قتل می‌شوند.

انتهای پیام/.

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
برچسب ها
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1403/06/08 04:26
شماره خبر : 97468
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=97468
بدون نظر

پیام بگذارید