a
به وب سایت مجله دفترسینمایی خوش آمدید

برگزاری دومین شب شعر بین‌المللی مقاومت

دومین شب شعر بین‌المللی مقاومت، برگزار شد.

به گزارش سینماآفیس به نقل از خبرگزاری ایلنا: دومین شب شعر بین‌المللی مقاومت، در تالار ایوان شمس برگزار شد.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و شاعرانی از کشورهایی چون ایران، عراق، هند، پاکستان، در این مراسم حضور داشتند.

احمدوند در سخنرانی خود در این‌مراسم با اشاره به خطبه ۱۳۱ نهج‌البلاغه (اللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ الَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَهً فِی سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاسَ شَیْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ، وَ لَکِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِی بِلَادِکَ، فَیَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَهُ مِنْ حُدُودِکَ. اللَّهُمَّ إِنِّی أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ وَ أَجَابَ، لَمْ یَسْبِقْنِی إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) بِالصَّلَاهِ.) هدف انقلاب اسلامی را همین مضمون خطبه خواند گفت: انقلاب اسلامی هم همین است و برای قدرت گرفتن، انقلاب نشد. حرکت شهدا و سردار سلیمانی‌ها هم به همین منظور بود. عده‌ای از مادران شهدا شرم نمی‌کنند و نسبت‌های ناروایی را به انقلاب اسلامی می‌دهند. سید حسن حسینی نیز وقتی به تنگ آمده بود از این نوع نگاه‌ها شعری تأثیرگذار را سرود:

امروز لفظ پاک «حزب الله» / ‌گویا که در قاموس «روشنفکر» این قوم / ‌دشنام سختی است! / ‌اما، / ‌من خوب یادم هست / ‌روزی که «روشنفکر» / ‌در کافه‌های شهر پرآشوب / ‌دور از هیاهوها / ‌عرق می‌خورد / ‌با جان فشانی‌های جانبازان «حزب الله» / ‌تاریخ این ملت / ‌ورق می‌خورد!

وی ادامه داد: از آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس نیز فضا اینگونه بود و الان هم فضا همینطور است. شعر مقاومت در امت‌های اسلامی چون عراق، آفریقا و… از انقلاب اسلامی الهام گرفت و رشد به‌سزایی کرده است. ما همانطور که در انقلاب اسلامی و جنگ به شعر نیاز داشتیم در حال حاضر در جنگ ترکیبی نیز به زبان شعر نیاز داریم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعر می‌تواند سد محکمی باشد برای پاسداری از این انقلاب تا به همت شاعران بزرگ و جوانان خوش ذوق از این چشمه جوشان شعر مقاومت ما را سیراب کنند. ما دچار اختلال در زبان هستیم. زبان همان گفتمان است و گفتمان همان زبان است ما در زبان دچار اختلال بشویم در گفتمان هم دچار اختلال می‌شویم.

در ادامه محمد خراسان‌زاده مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص آغاز به کار کنگره بین‌المللی ادبیات مقاومت بیان کرد: ۱۰ سال پیش همزمان با ایجاد کنگره ام‌البنین (س) یک اقدام ویژه رقم خورد. طوری که کار را به شورای فرهنگ عمومی استان کشاند تا روز وفات حضرت ام‌البنین به نام تکریم مادران و همسران شهدا نام‌گذاری شود. و این نام یادآور زحمت همکاران ماست و حالا کنگره بین‌المللی شعر و ادبیات مقاومت را بنیان‌گذاری کردیم.

خراسان‌زاده تصریح کرد: امروز در ایام وفات حضرت ام‌البنین (س) کنگره بین‌المللی شعر و ادبیات مقاومت نیز کار خود را آغاز می‌کند. این کنگره به زبان‌های عربی فارسی و انگلیسی بستری است تا همه دلدادگان مقاومت آثار خودشان را در دو قالب شعر و داستان کوتاه برای ما ارسال کنند. امروز کنگره بین‌المللی ادبیات مقاومت آغاز به کار خواهد کرد و از سال دیگر نیز برگزار می‌شود.

در ادامه علیرضا قزوه و دیگر شاعران به خوانش شعر پرداختند.

در پایان  عباسعلی براتی‌پور، خانواده شاعر مرحوم غلامرضا سلیمانی، خانواده شهید مرتضی خورشاهیان و خانواده سایر شهدا مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/

کیمیا جهان پرور

هیچ فایل صوتی برای این پست ثبت نشده است.

به اشتراک گذاشتن با :
امتیاز به این مقاله
تاریخ و زمان انتشار خبر : 1401/10/16 09:35
شماره خبر : 68398
لینک کوتاه : https://daftarecinemaii.ir/?p=68398
بدون نظر

پیام بگذارید